הלכה

ז’ בחשוון, ותן טל ומטר: הלכות וטיפים למניעת שכחה

בז' בחשוון מתחילים לבקש מבורא העולם שישפיע עלינו גשמים. הבקשה נאמרת בתפילת העמידה, בברכת השנים, 3 פעמים ביום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החל מתפילת ערבית של אור לז' חשוון מתחילים לבקש על הגשמים. השנה, תשפ"א 2020, מתחילים לבקש על הגשמים במוצאי שבת אור לז' בחשוון (24.10( על פי נוסח הספרדים מברכים את ברכת "ברך עלינו", ועל פי נוסח האשכנזים מוסיפים בברכת השנים את המילים: "ותן טל ומטר לברכה".

 

נוסח הברכה – לפי נוסח עדות המזרח

לפי נוסח עדות המזרח, יש בימות החורף ברכה מיוחדת, וזה לשונה:

"ברך עלינו ה' אלהינו את השנה הזאת ואת כל מיני תבואתה לטובה. ותן טל ומטר לברכה על כל פני האדמה, ורוה פני תבל, ושבע את העולם כלו מטובך, ומלא ידינו מברכותיך ומעושר מתנות ידיך, שמרה והצילה שנה זו מכל דבר רע ומכל מיני משחית ומכל מיני פורענות, ועשה לה תקוה טובה ואחרית שלום. חוס ורחם עליה ועל כל תבואתה ופרותיה, וברכה בגשמי רצון ברכה ונדבה, ותהי אחריתה חיים ושבע ושלום כשנים הטובות לברכה, כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים. ברוך אתה ה' מברך השנים."

האשכנזים מזכירים בימות החורף: "ותן טל ומטר", זאת בניגוד לימות החמה שמבקשים: "ותן ברכה".

 

הלכות "ותן טל ומטר"

מי ששכח לבקש "ותן טל ומטר" או לומר "ברך עלינו":

אם לא סיים את הברכה (דהיינו, שלא אמר את ה' שבין "ברוך אתה" ל"מברך השנים") יאמר "ותן טל ומטר" במקום בו נזכר וימשיך בתפילתו.

אם נזכר אחר שאמר "וברך שנתנו כשנים הטובות" יאמר "ותן טל ומטר" ויאמר שוב "וברך שנתנו כשנים הטובות" כדי שיהיה מעין חתימה סמוך לחתימה וטוב יותר שיתחיל ותן טל ומטר ויגמור כסדר.

אם סיים את הברכה (דהיינו, שאמר את ה' שבין "ברוך אתה" ל"מברך השנים") ונזכר לפני ברכת שומע תפילה יאמר אחרי המילים "ושמע תפילתנו" בברכת "שומע תפילה": "ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה" וימשיך בתפילתו.

אם נזכר לאחר ברכת שומע תפילה אך לא התחיל בברכת העבודה חוזר לברכת שומע תפילה וממשיך כבאפשרות הקודמת.

אם נזכר לאחר ברכת העבודה יחזור לברכת השנים ויחזור משם על תפילתו.

אם נזכר לאחר שסיים תפילת שמונה עשרה יחל את תפילתו מחדש. (אם נזכר לפני חזרת הש"ץ ימתין ויחזור על תפילתו עם החזן, אך אם נזכר לאחר מכן יחזור ביחידות)

אם מסתפק ולא זוכר מה אמר - בירושלמי מובא שאם אדם מתפלל, וקרוב לסוף התפלה הסתפק אם אמר ברך עלינו או ברכנו. בהלכה כתוב שאם הספק שלו תוך שלשים יום - חייב לחזור כי מן הסתם נמשך אחרי הרגל לשונו. כך נפסק להלכה בשו"ע. (סימן קי"ד סע"ח).

לאחר שלושים יום אין צריך לחזור.

 

עצות למניעת שכחה

1. לומר 90 פעם

על פי ההלכה, אם אמר 90 פעם "רופא חולי עמו ישראל – ברך עלינו" (לאשכנזים: "וברך כל מיני תבואתה לטובה – ותן טל ומטר לברכה") ואחר כך הסתפק בתפילתו אם אמר "ברך עלינו" או "ברכנו" אינו צריך לחזור משום שאמירת 90 פעם מרגילה את לשונו של האדם.

על כן העצה הבאה מומלצת מאוד: ראוי לכל אחד לומר 90 פעם את הנוסח הנכון, ועל ידי כך ימנע מעצמו את כל עניין הספיקות שעלולות להיווצר.

2. להתפלל מתוך סידור 

עצה נוספת היא להתפלל מתוך סידור ולסמן את השינוי באצבע. "וידע האדם שאל לו לסמוך על חילוקי הדינים האלה ומשום כך יעשה השתדלות שלא לטעות, ויקח לעצמו סידור תפילה ויתפלל מתוכו, ואם הוא לא רגיל בסידור - זה יהיה לו לזכר שיש שינוי בתפלה ויזכור, שאז בטוח הוא שלא יטעה בדבר זה כלל, ותבא עליו ברכת טוב.

כתב הרב "ברכי יוסף" לגבי אדם שטעה ולא אמר ותן טל ומטר וכבר אמר "תקע", שאז הדין הוא שיאמר אותו ב"שומע תפלה" שהוא חושש כי עד שיגיע ל"שמע קולנו" ישכח, על זה אומר הרב חיד"א, שאדם זה יכול לדפדף בסידור כמה דפים עד לברכת "שומע תפלה", ויניח על ברכת "שומע תפלה" את אצבעו, ויחזיר את הדפים אחורה וימשיך להתפלל כסדר, ובהגיעו לברכת שומע תפלה יראה שאצבעו מונחת שם ויתמה על כך שזה דבר משונה הוא, עד שיזכור שהוא צריך לומר "ותן טל ומטר" שם, בגדר 'אצבע אלקים היא'. וזה יזכיר לו לומר "ותן טל ומטר לברכה".

3. לימוד ההלכות

חשוב לזכור כי על ידי לימוד ההלכות כמו שצריך יינצל האדם ממכשול ומטעות באותה ההלכה שלמד. גם בגלל ההלכה שלמד וגם בגלל שתהיה לו סייעתא דשמיא מיוחדת שתלווה אותו בקיימו את אותה ההלכה שלא יטעה בה. שכל הלכה שאדם לומד - בורא לו מלאך מיוחד שילווה אותו בשעה שיקיים את אותה המצווה. אם לומד הלכות ברך עלינו כמו שצריך - נברא לאותו הלומד מלאך שיהיה ממונה עליו בעניין אמירת ברך עלינו שלא ישכח.

באותו אופן, אם אדם לומד הלכות ברכת הלבנה, נברא לו מלאך שממונה על ברכת הלבנה, וכך על לימוד של כל הלכה והלכה. והתפקיד של אותו המלאך הוא לשמור על מי שלמד את ההלכה ושבגללו הוא נברא, ולהגן עליו שלא יגיע לידי טעות כלל באותה ההלכה.

תגיות:סגולותחשווןהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה