בריאות ותזונה

סכיזופרניה: איך מזהים אותה, וכיצד מטפלים?

מהי ההפרעה הנפשית המכונה בשם "סכיזופרניה", מה הקשר בינה לבין פיצול אישיות, איך מאבחנים אותה ואיך מטפלים בה? כל מה שחשוב לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המושג "סכיזופרניה" הוא מושג שמוכר לרבים, גם למי שלא עוסק בתחום הנפש. סכיזופרניה היא הפרעה נפשית חמורה, אולם משום מה, בקהל הרחב נוטים לבלבל אותה עם הפרעה נפשית אחרת – פיצול אישיות. הבלבול נובע, ככל הנראה, משמה העברי של ההפרעה – "שסעת". אולם הכוונה אינה שהנפש שסועה לזהויות שונות (פיצול אישיות מוכר בשמו המקצועי כ"הפרעת זהות דיסוציאטיבית"), אלא לכך שישנו פיצול, או חוסר תיאום, בין תפקודים שונים של הנפש. סכיזופרניה אינה פיצול אישיות, אלא הפרעה נפשית שפוגעת ביכולתו של האדם להבין את המציאות ולפרש אותה בצורה נכונה. היא מלווה לעיתים קרובות בהזיות ובמחשבות שווא, וגורמת להפרעות חשיבתיות והתנהגותיות.

סכיזופרניה היא מחלה כרונית – כלומר הסובלים ממנה יתמודדו איתה כל ימי חייהם. היא פוגעת בכאחוז אחד מהאוכלוסייה בעולם. בישראל, 50% מהאשפוזים בבתי חולים לבריאות הנפש מתרחשים בעקבות סכיזופרניה. היא מתפתחת בדרך כלל החל מגיל 20, אך יכולה להופיע בכל גיל החל מגיל ההתבגרות. היא פוגעת בגברים ובנשים באופן דומה.

לא ברור מהם הגורמים להתפרצות של סכיזופרניה. ההשערה היא כי מדובר על שילוב של גורמים גנטיים עם גורמים סביבתיים.

לסכיזופרניה מספר סוגים עיקריים המוכרים ברפואת הנפש. הסוג הנפוץ (וגם המוכר) ביותר הוא סכיזופרניה פרנואידית, אשר מתבטאת בפרנויה, חשדנות ועוינות לסביבה. הסוג השני הוא סכיזופרניה קטטונית, אשר מתבטאת בחוסר תגובה לגירויים חיצוניים, וכן בחוסר תנועה ופעילות. הסוג השלישי הוא סכיזופרניה בלתי מאורגנת, אשר מתבטאת בעיקר בהפרעות בדיבור, כמו דיבור לא מאורגן.

חלק מן הסובלים מהמחלה מודעים למצבם, אך חלקם מנותקים, למעשה, מן המציאות, וחיים במעין מציאות מקבילה משלהם – ולכן גם אינם מבינים מדוע הסביבה מתייחסת אליהם כאל חריגים.

 

איך מזהים סכיזופרניה?

לסכיזופרניה תסמינים רבים. נוטים לחלק אותם לתסמינים "חיוביים" (כלומר, תסמינים של התנהגות שאינה נורמלית) ולתסמינים "שליליים" (כלומר דעיכה או ירידה בהתנהגויות נורמליות). בנוסף, חלק מהתסמינים הם התנהגותיים, חלקם תחושתיים ואחרים הם קוגניטיביים.

הנה כמה מן התסמינים הבולטים שעשויים לסייע בזיהוי של סכיזופרניה:

  • הזיות הן תסמין נפוץ מאד, כאשר ההזיה המוכרת והנפוצה ביותר היא זו של "שמיעת קולות".
  • מחשבות שווא – לדוגמא, האדם חושב שרודפים אחריו (תסמין נפוץ של סכיזופרניה פרנואידית), או אמונות שווא – כמו אדם שחושב פתאום שהוא המשיח, למשל.
  • התנהגות לא מאורגנת או לא מובנת (נובעת בדרך כלל מההזיות, או מגירויים מחשבתיים שאינם קשורים למציאות). בין השאר יכולות להופיע התנהגויות כמו לבישת בגדים שאינם תואמים את מזג האוויר, אלימות לא צפויה, חוסר תגובה לסביבה וכדומה.
  • הזנחה אישית, האדם מזניח את עצמו.
  • קהות רגשית וחוסר עניין של האדם במתרחש סביבו.
  • הימנעות מקשרים חברתיים.
  • הפרעות בדיבור, כמו דיבור דל בתוכן או בצורה, או חסימות בדיבור.
  • חוסר מוטיבציה.
  • קשיי ריכוז.
  • הפרעות בזיכרון.
  • קושי להבין ולפרש מידע.

 

אנשים הסובלים מסכיזופרניה לרוב אינם מזהים את התסמינים בעצמם כאשר הם מופיעים. לכן הסביבה היא זו שלרוב מבחינה בתסמינים ומפנה את המטופל לאבחון ולטיפול. אם מזהים מספר תסמינים כאלה אצל אדם, יש להפנות אותו לאבחון אצל פסיכיאטר קליני, שיוכל לאבחן את ההפרעה וגם להפנות אותו לטיפול מתאים.

כל אחד מאיתנו סובל מפיצול אישיות. האמנם? הרב יצחק פנגר בהרצאה מרתקת. צפו

 

איך מטפלים בסכיזופרניה?

טיפול בסכיזופרניה נעשה בדרך כלל בעבודה משולבת של פסיכיאטר, רופא משפחה, אחות, עובד סוציאלי ובהתאם לצורך – גם פסיכולוג.

החלק העיקרי של הטיפול בסכיזופרניה הוא מתן תרופות מתאימות. הטיפול הוא בתרופות אנטי פסיכוטיות, אשר מאזנות את הפרשות הדופמין והסרוטונין במוח. התרופות הללו ניתנות לרוב בכדורים, אך במקרה הצורך הן ניתנות גם בזריקות. חולפים מספר שבועות מתחילת הטיפול ועד שהתרופות משפיעות בפועל על המטופל. ישנם מקרים שבהם נוסף על התרופות האנטי פסיכוטיות, יש גם צורך בטיפול תרופתי בנוגדי חרדה ודיכאון.

כיום, ניתן להתאים את הטיפול התרופתי למטופל באופן מדויק, באמצעות ניתוח של המטען הגנטי שלו. התרופות מותאמות גם על פי סוג הסכיזופרניה והתסמינים הספציפיים שמופיעים אצל המטופל.

מלבד הטיפול התרופתי, ישנו צורך גם בליווי נפשי של עובד סוציאלי, אחות או פסיכולוג. ליווי כזה ניתן, בדרך כלל, בתחנות לבריאות הנפש.

 

האם אפשר להבריא מסכיזופרניה?

סכיזופרניה היא מחלה כרונית, ונכון להיום – אין לה מרפא של ממש. עם זאת, התרופות הקיימות היום מאפשרות למרבית החולים לקיים אורח חיים נורמלי ככל הניתן, מונעות מהם סבל רב שהיה מנת חלקם בעבר וגם חוסכות לעיתים קרובות צורך באשפוזים ממושכים ומורכבים.

שנזכה כולנו לבריאות שלמה בגוף ובנפש.

הרב אייל אונגר בהסבר מעמיק על סכיזופרניה. צפו

תגיות:סכיזופרניהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה