ראש השנה

לקראת ימי הדין: איך מבקשים מחילה מאדם שנפטר?

דיברתי לשון הרע על שכן – והוא כבר נפטר; פגעתי בחבר שהלך לעולמו; ציערתי את הוריי והם כבר שנים אינם איתנו. איך מבקשים סליחה מאדם שנפטר?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

המשנה ביומא אומרת: "עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם, יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר. עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר, עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ. אֶת זוֹ דָּרַשׁ רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, 'מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ', עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם, יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר. עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר, עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ".

משנה זו היא שורש ההלכה המחייבת לפייס את מי שפגע בו, קודם יום הכיפורים.

אך מה עושים במקרה שמי שפגענו בו נפטר כבר?

בילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן תרו מבואר כיצד יש לנהוג במקרה שהאדם בו פגעו נפטר כבר. "אם מת אשר חטא לו מביא עשרה בני אדם ומעמידם על קברו ואומר כשהוא יחף חטאתי לאלוקי ישראל ולפלוני זה שחטאתי לו ויאמרו לו מחול לך מחול לך מחול לך ג’ פעמים. ולכתחילה יעשה כן בפני עשרה אנשים, ובדיעבד אפילו עשה כן בפני עשר נשים, אין להטריחו יותר. ואם הוא קבור בעיר אחרת, די שיבקש מחילה מהנפטר בפני עשרה. ואם יש לו מי מידידיו שמתגורר במקום מנוחתו של הנפטר, יעשהו שליח שיבקש בשמו מחילה מן הנפטר בפני עשרה שיהיו על קברו", נכתב בהלכה.

כלומר:

1. מבקש המחילה ייקח 10 יהודים מעל גיל 13 ויעלה עמם לקברו של הנפטר.

2. בהגיעם לשם, יחלוץ מבקש-המחילה את מנעליו, יגש לקבר ויאמר: "חטאתי לא-לוקי ישראל ולפלוני זה (יזכיר את שמו של הנפטר) הקבור כאן".

3. במשנה ברורה שם ס”ק טו שכתב שיפרט לפניהם החטא שחטא לו אבל בקיצושו”ע קלא ס”ה כתב שאם ייגרם ביזיון למת ע”י פירוט החטא לא יפרט.

4. השומעים ישיבו: "מחול לך, מחול לך, מחול לך".

שימו לב: בדיעבד, אפשר גם בפני 10 נשים. כן ניתן למנות שליח שיבקש בשמו מחילה על קבר הנפטר, בנוכחות 10 אנשים.

למה עושים אזכרה ביום שבו האדם נפטר? מדוע דנים את האדם בשמיים בכל שנה מחדש? כיצד עושים חסד לנפטר? הרב זמיר כהן בקטע קצר עם כל הפרטים המרתקים 

 

הקשר עם המתים ביהדות: כל מה שרציתם לדעת. צפו

תגיות:נפטרסליחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה