הורים וילדים

ראש השנה – מה עושים עם הילד שבגמילה מחיתולים בזמן החג?

לשים חיתול? לא לשים? להתארח? להישאר בבית? מה אומרים למארחים? תשובות לכל השאלות שמעסיקות אתכם, הורים בתהליך גמילה מחיתולים, לקראת החג

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלום לך, אמא יקרה.
אנחנו כבר ממש קרובים לראש השנה. ממש מרחק פסיעה.
אז בין כל ההכנות והארגונים שלפני החג, רציתי לנצל את הרגע הזה ולענות על השאלה: מה עושים עם ילד בתהליך גמילה בחג? האם לשים חיתול או לבנים? במיוחד לאור העובדה שבחגים הרבה משפחות מתארחות או מארחות.

אז כמו בכל מה שקשור בגמילה מחיתולים, אין תשובה אחת נכונה וחד משמעית בכל המקרים. זה תלוי מאד איפה הילד שלכם נמצא היום בתהליך הפרידה מהחיתול.

* אם נמצאים בשלב של חשיפה הדרגתית, והילד שלכם נמצא בבית זמן קצוב עם לבנים ולאט לאט הזמן הזה הולך וגדל, אין שום בעיה שבחג הילד יהיה עם חיתול. הסעודה יכולה לעתים לקחת שעות, יכול להיות שהילד שלכם ירדם שם או בדרך חזרה הביתה, וזה בסדר שהילד יהיה עם חיתול בשלב כזה.

* אם הילד שלכם נמצא כבר בשלב מתקדם יותר, שבו הוא כבר רוב הזמן עם לבנים ומבקש באופן יזום, ורק אם יוצאים מהבית לוקחים לפעמים חיתול, אז אפשר לשקול את הדברים, ואולי כן לשים חיתול בסעודת החג מכמה סיבות:

  1. הסעודה היא זמן של חגיגה. יש הרבה אנשים בבית, אוכל, שירים... המון המולה שיכולה למסך את התחושות שלו, ואת ההקשבה לגוף.
  2. גם אתם, ההורים, רוצים להיות פנויים, ליהנות מהאווירה בנחת, ולא לדאוג ולרוץ כל הזמן אחרי הילד שלכם, ולהיות במתח שלא יעשה על הספה אצל המארחים. זה ברור ומובן לגמרי. אם אתם תהיו במתח, הילד שלכם ירגיש במתח הזה. זה בלתי נשלט, הרצון כל הזמן להזכיר לו ולשאול אותו, וזה משהו שאנחנו לא רוצים לעשות בזמן תהליך למידה. במיוחד אם הילד נמצא בחגיגה עם עוד ילדים ומשפחה, הוא לא רוצה שכל הזמן ישאלו אותו ויזכירו לו ללכת לשירותים. אולי הוא אפילו לא ירגיש בנוח ללכת לשירותים במקום שהוא לא הבית.

לכן במצב כזה, זה יהיה בסדר גמור אם תשימו לילד שלכם חיתול ותחזרו להמשיך את התהליך למחרת החג או לאחריו, כשהילד שלכם בסביבה רגועה יותר, רגילה וטבעית, ולא דווקא בזמן סעודת החג.

* אבל מה קורה אם הילד כבר רוב הזמן עם לבנים, וממש מתקדמים אל תוך תהליך הגמילה? אין שום חיתול מעבר לשינה או לזמנים מסוימים, אז בשלב כזה נכון יהיה לקחת את הילד לסעודת החג עם לבנים, ולהתכונן מראש.

מה זה אומר להתכונן מראש?
קודם כל להכין את הילד, ולומר לו שהיום אנחנו הולכים למשפחה, או מתארחים במקום כלשהו, או אולי אפילו הסעודה היא אצלכם בבית, אז לשתף אותו שהיום יגיעו הרבה אנשים לסעוד איתנו את סעודת החג, ושאם הוא ירגיש שהוא צריך, הוא יכול עדיין לבוא ולומר לכם, לבקש להתפנות ואתם תקחו אותו. אם אתם מתארחים, אז רגע לפני שנכנסים למקום האירוח כדאי להזכיר לילד שאם הוא מרגיש שהוא צריך, הוא יכול לבוא ולבקש ואתם תעזרו לו. אם זה מקום חדש לגמרי, או מקום שהילד לא נמצא בו הרבה פעמים, להראות לו היכן נמצא חדר השירותים.
להכין את עצמכן בעיקר. לבוא עם בגדים להחלפה, לבוא עם אורך רוח וסבלנות ולזכור שזה תהליך למידה, ופספוסים הם חלק מתהליך הלמידה. לא לשדר לילד לחץ ומתח, ולא לשאול את הילד כל הזמן. תשתדלו גם אתם ליהנות מהחג ומהזמן המשפחתי ביחד.
וכמובן, להכין גם את המארחים. לספר להם שהילד החמוד שלכם נמצא בתהליך של פרידה מהחיתול, ובמידה ויהיו פספוסים אתם שולטים בעניינים. יש לכם בגדים להחלפה, מגבונים וכל מה שצריך, ואתם מבקשים לתת לכם לטפל בדבר הזה. לא לומר איזשהן הערות ליד הילד, לא להגיד לו "למה הרטבת" או "למה לא קראת לאמא", אלא לאפשר לכם להתמודד עם זה בדרך שאתם רוצים.

בהזדמנות הזו אני רוצה לאחל לך שתהיה ולבני ביתך שנה טובה ומתוקה, שנה פוריה.
שנה של בריאות ושמחה, ברכה והצלחה. שיהיה חג שמח מלא בזמן איכות כיפי ומעצים עם כל המשפחה, וכמובן שיהיה מלא בהחלטות רוחניות שירוממו את כולם ויתרמו לאחדות הפרטית והכללית.
שיהיה לך בהצלחה עם התהליכים האישיים שלך בכל תחום, שיהיו תהליכים טובים ומעצימים, שיהיו רק בשורות טובות, ושנזכה כולנו להיכתב ולהיחתם לחיים טובים ולשלום.

שנה טובה!

המאמר הזה הוא רק צהר קטן לעולם גדול ורחב. את הסדנא השלמה לגמילה מחיתוליםניתן למצוא באתר הקמפוס היהודי.

תגיות:ראש השנההקמפוס היהודיגמילה מחיתולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה