חדשות בארץ

ארה"ב טרפדה הצהרה באו"ם המשווה בין ישראל לחיזבאללה

הממשל האמריקני סיכל הצהרה באו"ם שגינתה את "כל ההפרות" של ישראל וחיזבאללה בגבול לבנון, ועשה השוואה בין הצדדים. נוסח ההצהרה שהוגשה על ידי צרפת, קראה לשני הצדדים לגלות איפוק ולשמר את ההסכמות משנת 2006

גבול לבנון, השבוע (צילום: פלאש 90)גבול לבנון, השבוע (צילום: פלאש 90)
אא

הצהרה במועצת הביטחון של האו"ם שביקשה לגנות את "כל ההפרות" של ישראל וחיזבאללה בגבול לבנון בתחילת השבוע, נבלמה בידי ארצות הברית – כך דווח הבוקר (שישי) בתקשורת האמריקנית. לפי הדיווח, הנסמך על דיפלומטים אמריקנים, ההצהרה ירדה מסדר היום, זאת בשל חוסר הגינוי הישיר של המועצה נגד ארגון הטרור הלבנוני, וכי מההצהרה עולה השוואה מקוממת בין הארגון לבין ישראל.

נוסח ההצהרה, כפי שהוגשה על ידי צרפת, גינתה את ההפרות של שני הצדדים בגבול שבין ישראל ללבנון, וקראה לשני המעורבים לגלות איפוק ולשמר את ההסכמות משנת 2006.

במקביל, מוקדם יותר השבוע דווח בעיתון הלבנוני "א-ליווא", כי ישראל החלה במסע לחצים על ארגון הטרור השיעי, להתחייב לשוב להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר הובילה להפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה ב-2006. לפי הדיווח, מפיהם של גורמים דיפלומטיים, לצורך כך גייסה ישראל את ארצות הברית, צרפת, רוסיה ומצרים, במטרה ללחוץ על הארגון לחדול מתוקפנותו. הגורמים טענו כי ישראל גילתה נכונות להפסיק להפציץ את פעילי חיזבאללה בסוריה, זאת בכפוף להצהרה מפורשת של הארגון כי יחזיר את המצב הביטחוני על הגבול לקדמותו – הצעה שנענתה בסירוב מוחלט מצדו של הארגון.

ביום שלישי הגישה ישראל מכתב תלונה למועצת הביטחון של האו"ם, זאת בעקבות ירי טילי הנ"ט של חיזבאללה לעבר מרחב אביבים. "מתקפת הטרור שביצע חיזבאללה בוצעה מתוך שטח המנדט של יוניפי"ל, כחלק ממהלך רחב שמבצע הארגון במימון ובהכוונה איראנית במטרה לערער את היציבות האזורית", נאמר במכתב שהועבר על ידי שגריר ישראל באו"ם, דני דנון.

במכתב הודגש, כי פעילות הטרור של חיזבאללה משטח לבנון מפרה בשיטתיות את החלטות המועצה: "מדינת ישראל התריעה לא פעם בפני הקהילה הבינלאומית כי חיזבאללה פועל להתעצם צבאית, כולל בתחום הנשק המדויק, וזאת תוך כדי הפרת החלטות המועצה 1559 ו- 1701".

דנון ציין את הלגיטימציה שממשלת לבנון מעניקה לארגון הטרור: "צמרת ההנהגה הלבנונית מודעת לפרויקט הדיוק, לא נקטה בצעדים להביא לסיומו, ובמובנים מסוימים אף סייעה להסוואתו. לצד אלו מצטרפות ההתבטאויות האחרונות של מנהיגי המדינה, המשקפות את עומק הבעיה. אנו מצפים שהמועצה תבהיר למדינת לבנון כי עליה לממש את ריבונותה, למנוע התקפות ואיומים משטחה כלפי ישראל ולרסן את חיזבאללה".

השגריר הישראלי סיים את מכתבו באזהרה, לפיה "פעולותיו ההתקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה והגיבוי לו הוא זוכה מממשלת לבנון עלולים להמיט אסון על לבנון".

בריאיון שהעניק השבוע ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, לרשת CNBC האמריקנית, טען כי לממשלתו אין כל קשר לארגון הטרור חיזבאללה, ובכך הדף את אזהרותיה החריפות של ישראל כלפי ממשלת לבנון, שמתירה, לפי ישראל, לארגון השיעי לפעול משטחו. בריאיון, חרירי הגדיר את חיזבאללה כ"בעיה אזורית", ולא לבנונית. לפי חרירי, "חיזבאללה זו לא בעיה לבנונית. אם ישראל רוצה להמשיך עם התסריט ולפיו 'לבנון אחראית ובלה בלה בלה', מה שנתניהו אומר, בסדר. אבל הוא יודע וגם הקהילה הבינלאומית יודעת שזה לא נכון".

בתחילת השבוע, לאחר מתקפת הטילים של חיזבאללה על הגליל, שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו אזהרה לחיזבאללה "ולמדינת לבנון, שמאכסנת את הארגון הזה השואף להשמיד אותנו, ואני אומר את זה גם לקאסם סולימאני: היזהרו בדבריכם, ועוד יותר היזהרו במעשיכם". חרירי התייחס לאיומו של נתניהו וטען כי "אנחנו לא מסכימים עם הפעולות של חיזבאללה, אני לא מסכים עם הפעולות האלה. אבל אני גם אדם פרגמטי ואני יודע מה הגבולות שלי".

חרף העובדה כי חיזבאללה מהווה חלק מממשלתו של חרירי ומחזיק בה בשלושה תיקים, ראש ממשלת לבנון האשים אותם בהתעלמות "מהמדיניות הלבנונית הרשמית של הימנעות מסכסוכים אזוריים".

תגיות:ארצות הבריתלבנוןמועצת הביטחון של האו"םישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה