חדשות בארץ

מנדלבליט: אסור להציב מצלמות בקלפיות, עשוי להיות עבירה פלילית

בחוות דעת שהפיץ אמש היועץ המשפטי לממשלה נכתב כי יש לאסור הצבתן של מצלמות וידאו בקלפיות, אולם הבהיר כי מדובר בשאלה שהמחוקק בעצמו צריך להכריע בה. הוסיף כי ייתכן ומדובר בעבירה פלילית, וכי טרם הכריע האם לפתוח בחקירה כזו כנגד פעילי הליכוד שהציבו בקלפיות במגזר הערבי מאות מצלמות בבחירות האחרונות

מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם הלילה (חמישי) את חוות דעתו בנוגע להצבת מצלמות וידאו בקלפיות הבחירות, וכתב כי אין בסמכותה של ועדת הבחירות המרכזית להתיר זאת. בחוות הדעת, שהועברה לוועדה בידי נציגו עו"ד רן רוזנברג לקראת הדיון הבוקר, הדגיש מנדלבליט כי האיסור חל גם על צילום של רחבי החדר, שלא מתעד את הנעשה מאחורי הפרגוד.

"בהיעדר הסמכה מפורשת בחוק הבחירות ובתקנות הבחירות, ועדת הבחירות המרכזית אינה יכולה להורות על הצבת מצלמות מטעמה", נכתב בחוות הדעת. לדעת מנדלבליט, על הנושא להיות מוכרע בחקיקה בכנסת ולא בהחלטה מנהלית. "היועץ המשפטי סבור כי יש להותיר את שאלת אפשרות הצבתן של מצלמות בקלפיות במהלך ההצבעה להכרעתו המפורשת של המחוקק הראשי".

עוד כתב מנדלבליט כי ייתכן ולשאלה זו השלכות פליליות, והוסיף כי טרם הכריע האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית כנגד מפלגת הליכוד שנציגיה החדירו מאות מצלמות לקלפיות במגזר הערבי בבחירות האחרונות. "אף שלא ניתן קטגורית לקבוע כי הצבת מצלמות בקלפי כשלעצמה מהווה עבירה פלילית של הפרעה למהלך התקין של הבחירות, בנסיבות מסוימות הצבת המצלמות במקום הקלפי עשויה לגבש יסודות עבירה של מעשה שיש בו משום הפרעה למהלך התקין של הבחירות". עוד הוסיף היועץ המשפטי לממשלה כי "ההחלטה באשר לקיומם של יסודות עובדתיים ונפשיים של עבירה חייבת להתקבל בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה".

כפי שפורסם בתחילת השבוע, מנדלבליט העלה בחות דעתו הצעה לבחון סלקטיבית את הקלפיות שעליה הוגשו תלונות רבות בחשד לזיופים ואי-סדרים ביום הבחירות.

כזכור, במהלך יום הבחירות לכנסת ה-21, פעלו 1,300 נציגי הליכוד ששימשו כחברי ועדות קלפי בישובים ערביים להחדרת מצלמות נסתרות ומכשירי הקלטה. המהלך הוביל לסערה-רבתי וגרר תגובות רבות במחנה הפוליטי. תלונה בהולה שהוגשה ליו"ר ועדת הבחירות הביאה להחלטתו כי רק נציגי המשטרה, או ועדת הבחירות, יוכלו לעיין בתיעודים, שנועדו למנוע זיופים בקלפיות הערביות. "חל איסור לצלם מאחורי הפרגוד - אלא באירוע חריג", קבע מלצר והדגיש כי מותר לבצע הקלטות אודיו, אך חל איסור מוחלט לתעד ספרי בוחרים או פרוטוקולים. במקביל, מלצר הורה להעביר את התלונות ליועץ המשפטי לממשלה ולממלא מקום המפכ"ל לצורך חקירה פלילית שעודנה מתנהלת.

קביעתו של יו"ר ועדת בחירות הגיעה חרף העובדה כי המצלמות לא חשפו את ההצבעה עצמה, כי אם את זהותו של הבוחר בלבד. אך למרות זאת, הפעולה נתפסה כניסיון להפחיד את ציבור המצביעים הערבים ולהרתיע אותם ממימוש זכותם הדמוקרטית, עובדה הנוגדת את חוק יסוד: הכנסת, שקובע כי הבחירות צריכות להיות חשאיות, שוות וארציות.

לאחר התלונות הרבות שנערמו על שולחנו של יו"ר ועדת הבחירות, הגיש ח"כ דוד ביטן תלונה בה נטען לשורה של מעשים פליליים ואי-סדרים שנעשו, לכאורה, במהלך יום הבוחר בקלפיות הערביות. הובא מקרה בו גברים הצביעו במקום נשותיהם, כמו גם הקלטות בהן נשמעו איומים כלפי בוחרים שלא יצביעו לרוחם.

תגיות:מצלמותקלפיותאביחי מנדלבליטועדת הבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה