פורום מומחיות

איך יוצרים שגרה נכונה בחופשת הקיץ?

איך יוצרים שגרה נכונה בבית, איך עוברים את חופשת הקיץ בשלום, ואיך מתמודדים עם הרטבת לילה אצל מתבגרים?

  • ד' תמוז התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו בעלי עסק גדול, עובדים הרבה וקשה. יש לנו שלושה ילדים בגלאי 5-12, וכל כך הרבה דברים קורים במשך היום, עד כי קשה לנו להיצמד לשגרה קבועה מידי ערב. כתוצאה מכך, הילדים מתקלחים, אוכלים ומתארגנים לשינה בשעה מאוחרת מאוד, שלא נדבר על מריבות וצעקות בדרך, המוציאות אותנו מהכלים... אנו לא מעוניינים להכניס עזרה מבחוץ, כי זה כביכול הזמן שלנו איתם.כששוחחנו יחד, ההורים, הגענו למסקנה שחיי המשפחה שלנו מורכבים מכדי לשמור על שגרה. מה דעתך?

החיים מורכבים ומסובכים הרבה יותר בשעה שאין שגרה. יש לכם כמובן אפשרות בחירה.

ללא דפוס קבוע, הערבים שלכם נהפכים לתוהו ובוהו. ייתכן שעליכם לנסות להפסיק את כל העיסוקים השונים שלכם באותו זמן שאתם עם הילדים, ולהתמקד בארגון הערבים בשליטתכם, בצורה מסודרת ונעימה. בוודאי כדאי להקריב קרבן כלשהו על מנת להגיע לתוצאה זאת.

ברגע שתבנו שגרה קבועה, זמן האיכות שלכם עם ילדיכם יהיה הרבה יותר אפקטיבי.

גם אם במקרים מיוחדים תאלצו לחרוג מן השגרה הזו, הדבר לא יעשה בסדר הגודל איתו אתם מתמודדים כיום.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

מה אוכל לעשות כדי שחופשת הקיץ תעבור בשלום, בלי תקלות ומלחמות עם הילדים?

חשוב מאד שכל חופשה, בין אם מדובר בחופשת הפסח, בחופש הגדול וכו' - תהיה זמן להנאה משפחתית, חיבור וחיזוק הקשרים בבית, ולא תהיה עונש במקום חופש.

לכן ראשית, כדאי לשנות את הגישה והמחשבה שחופש הוא זמן לפורענות ולמלחמות, ולנצל את הימים הארוכים לחוויה משפחתית, לחיזוק הקשרים בין האחים ובין הילדים להורים, להנאות משותפות, ליותר זמן איכות עם הילדים ועוד. אם נבוא בגישה חיובית וטובה, הימים הללו יכולים להיות ימי כיף ושמחה.

תכנני לך את החופש - קודם עם עצמך. עשי טבלה ובה תכתבי אלו דברים היית רוצה לחוות עם ילדיך ובעלך.

שבי עם הילדים ושאלי אותם מה הם רוצים לעשות בחופש. זהו זמן מצוין להכיר כל ילד, מה תחביביו ואלו סוגי תעסוקה הוא אוהב. תוכלי גם ללמד את ילדיך להתחשב זה ברצונות של זה, למדי את ילדיך להקשיב אחד לשני ובין היתר הם ילמדו להיות מסודרים ומאורגנים.

אם יש תכנית עם תאריך שאת יודעת מראש - כתבי בטבלת החופש: אירועים משפחתיים, טיול, יום הולדת וכדומה.

שאלי את הילדים אלו מטלות בית היו רוצים לעשות בכל יום, ועשי חלוקת עבודה מסודרת מראש. כך תשמרו על בית מסודר ונעים, וגם תרוויחי שהילדים יהיו שותפים במטלות הבית.

הכיני עם הילדים סדר יום קבוע (חוץ מהבילוי שמשתנה, אם יש).

החליטי מהו זמן הקימה בבוקר, זמן ההתלבשות, התפילה, זמן ארוחת בוקר, זמן ארוחת צהרים וכו'.

אל תתני לילדים להשתעמם! – "שעמום מביא לידי חטא", זהו זמן מועד למריבות. החליטי שלא יושבים סתם. קוראים, משחקים, צובעים, נחים - אבל לא משתעממים.

אם את מתמחה בתחום מסוים, זו הזדמנות פז להעביר את הכישורים גם לילדייך. למשל, אם את יודעת לצייר, או לאפות, תקראי לזה חוג בית עם אמא.

בהצלחה, וחופשה נעימה!

(יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

* * *

בתנו בת ה-14 מתמודדת עם הרטבת לילה. זה משפיע לרעה על דימויה העצמי, וזה בא לידי ביטוי בחוסר טיפוח עצמי, וזאת על אף שחשוב לה לשמור על ערכה בעיני החברה. איך עלינו לטפל בהרטבה?

הרטבת לילה וחוסר הטיפוח העצמי שבא בעקבותיה, מייצרים סוג של דחייה חברתית של הסביבה ממני - אבל ראשיתה הוא הדחייה של עצמי מעצמי.

אם אין לי תשובה ברורה מספיק לשאלה "מי אני?", מהי הגדרת הזהות העצמית שלי - הרי שאני מייצר לעצמי זהות שאולה. אולי זו הקרובה למה שאני מבין שהחברה רוצה שאהיה, מה שמסביר מדוע אחרי הכל חשוב לבתכם ערכה בעיני החברה.

למעשה, אין היא נהנית מערך עצמי פנימי אותו רכשה לעצמה מתוך מודעות וחיבור ליכולותיה, אלא מערך עצמי מזויף שנולד כתוצאה מזהות מלאכותית שהתלבשה בה כדי לרצות את החברה.

הפער בין ה"אני" הטבעי למלאכותי יוצר אצלה בתת מודע דחייה של עצמה מעצמה, ואין היא מסוגלת לדור בכפיפה אחת עם שתי הזהויות הללו. היא לא מסוגלת לאהוב ולהעריך עצמה כראוי, ובעקיפין גורמת גם דחייה של הסביבה ממנה.

לכן אין לטפל בהרטבת הלילה באופן סימפטומטי, אלא באופן שורשי.

על בתכם ללמוד לבנות את עצמה מתוך עצמה, תוך זיהוי יכולותיה והצלחותיה. הדבר יוביל לאהבתה את עצמה ולהגדלת ערכה העצמי בעיניה. ממילא היא תתקרב יותר לעצמה ולסובביה, מה שיוביל בעקיפין להתקרבותם אליה גם כן.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:שגרהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה