כתבות מגזין

שלום ירקוני: "אני בטוח שהספרים יהיו עבורי מליצי יושר"

כבר 14 שנה ברציפות עוסק שלום ירקוני בספרים ובכריכות. ספרי קודש רבים, שעלולים להתבלות בתוך זמן קצר, עוברים תחת ידו, והופכים לעמידים לאורך זמן רב. אז מה בדיוק הוא עושה איתם, איך לקח על עצמו את התפקיד, ומה הקשר בין העיסוק הזה שלו לבין הזיווג לו הוא זכה?

שלום ירקוני, כורך ספריםשלום ירקוני, כורך ספרים
אא

כבר מילדותו הרגיש שלום ירקוני שיש לו חיבור מיוחד לספרים. הוא אהב לקנות אותם ולקרוא בהם רבות. מאז היותו בישיבה קטנה, עלה בתוכו גם הצורך לתת לספרי הקודש כבוד מיוחד. הוא נהג לאסוף אותם בבית המדרש לאחר הלימוד, ולהניח כל אחד ואחד מהם במקומו הנכון. מאז ועד היום, כאברך בכולל, הוא ממשיך לעשות זאת, ועם הזמן התפתח אצלו גם עיסוק נוסף - כריכת ספרי קודש, אותה הוא מבצע כבר 14 שנה ברציפות. "בספר 'קב הישר' מסופר על חסיד אחד שלא היה כורך את ספריו, על אף שחלק מהם כבר היו קרועים ובלויים", הוא מתאר. "כאשר הגיע אותו חסיד לשמים, אחרי מאה ועשרים, הוציאו אותו מהקבר ונתנו לו מלקות של אש, על כך שלא כיבד את הספרים שלו. אם באופן הלא ראוי זוהי התוצאה, אז בוודאי שמי שכן מכבד את הספרים, זוכה שהספרים ילמדו עליו זכות בשמיים".

 

ספרים רבים, ובמיוחד אלה שמשמשים את לומדיהם לעיתים תכופות, עלולים להפוך בלויים ולהיקרע בתוך זמן קצר. "על גמרות, למשל, שבהן אדם לומד במשך זמן רב, אפשר לראות את סימני השימוש הרבים תוך חודשים ספורים", אומר שלום. "במידה ולא נכרוך ספר זה היטב, אורך השימוש בו יהיה קצר בהרבה, מאשר אורך חייו של ספר כרוך. כאשר אדם מביא אליי ספר חדש לכריכה, אני קודם כל שם בתוכו דבק לבן, מקדימה ומאחורה, כדי שיהיה דבוק היטב. לאחר מכן אני מנקב כמה חורים ותופר את הספר עם חוט. כדי שהחוט לא ירחיב את החור שלו במשך הזמן, אני מדביק עליו מדבקה חזקה. בהמשך, אני עוטף את כל קצות הספר בדבק שחור, ומורח לקה מיוחדת על אותיות הכריכה, כדי שיישארו לאורך שנים רבות. אופן הכריכה הזה שומר על הספר היטב, ומונע חלק גדול מהבלייה שלו לאורך זמן".

איך מגיעים אליך הספרים לכריכה?

"יש אנשים שפונים אליי ואני כורך להם, אולם את רוב עבודת הכריכה אני עושה עבור כולל 'מאיר אורה' של הרב משה דרעי, בו אני  לומד. בכל ישיבה גדולה מספיק, בה תדירות השימוש בספרים היא גבוהה, חייב להיות מישהו שעושה זאת. אחרת ספרים חדשים לא יחזיקו מעמד זמן רב, ומלבד הכבוד שראוי לנהוג בהם, תהיה כאן גם הוצאה יותר גדולה". 

 

 

לאורך השנים, עם העיסוק שלו בנושא, גילה שלום שלעבודת קודש זו יש גם כוח רב. "אני מרגיש איך הספרים עומדים לי כמליצי יושר, ואיך בזכות מעשה זה תפילותיי מתקבלות בשמיים. כאשר יש מצב בו מזדמן לי לכרוך ספרים רבים, אני ממש מבקש מהם שיתפללו עליי, ובהחלט רואה סייעתא דשמיא גדולה. זכות זו, להרגשתי, הביאה גם לידי כך שאתחתן, שכן שם משפחתה של אשתי הוא 'מגלד', מילה שמשמעותה בערבית היא 'כורך ספרים'. דבר מיוחד נוסף שיצא לי לראות, הוא עד כמה קל לי למצוא ספר מסוים בספריית הכולל, במצב שבו אברך אחר יכול להסתבך זמן רב. לפעמים הספר הונח על איזה כיסא או שולחן, בעזרת הנשים או באיזו פינה, וכשאותו אברך מבקש זאת ממני, מגיע ספר זה לידיי במהירות מדהימה. כאשר מצטרפים אליי לעבודת הכריכה אברכים נוספים, אני מסביר גם להם על הזכות גדולה, ושומע אף מהם על כוח ההשגחה שהרגישו לאחר שהתפללו מול הספרים שכרכו. מסופר גם על הרב כדורי זצ"ל, שהיה כורך ספרים בצעירותו, וכל ספר שכרך - הוא היה עובר עליו וקורא אותו".

ומה לגבי ספרים ישנים? האם גם אותם כדאי לכרוך?

"הדבר תלוי במצבו של הספר, ועל אף שהדבר קשה ומורכב יותר, יוצא לי לעשות גם את המלאכה הזו. ישנם ספרים שבאמת כבר אי אפשר להתעסק בהם, ואין להם תקנה, אבל יש כאלה שאני עדיין כורך, ושמח לראות אותם מחזיקים מעמד עוד שנים רבות".

 

שלום אמנם לקח על עצמו את מלאכת סידור הספרים בכולל, והוא עושה זאת באהבה רבה, אולם לפעמים הדבר יכול ליצור גם מצבים לא נעימים במיוחד. "לפעמים קורה מצב שבו אברך 'מחביא' לעצמו ספר, כדי שיוכל לעיין בו גם בהמשך. אני זה שצריך לבוא ולהתעקש מולו שישים את הספר במקום, על מנת שיהיה נגיש לכל הלומדים בישיבה. בנוסף, בערך פעם בחצי שנה מבקשים בכולל שכל אחד ייקח את הספרים שלו, ובמידה וספר נשאר - הוא עובר לרשות הציבור. הדבר נועד כדי לשמור על הסדר במקום, ולהיפטר מהצטברות של בלאגן. רוב האברכים אכן לוקחים את ספריהם ומאפשרים את מלאכת הניקיון כראוי, אולם תמיד יש מי ששכח או זלזל, ולאחר התאריך הנקוב, עוברים ספריו לרשות הכולל. קורה לפעמים שאברכים מגיעים לאחר זמן רב ודורשים לקבל את ספריהם בחזרה, אולם עליהם להבין כי היה זמן שמאפשר זאת, ומשם ואילך הספר כבר שייך לישיבה. מעבר לתפקידים אלה, ישנו עניין נוסף, והוא לשים לב לספרים שנקנו עבור הכולל, אולם אינם בשימוש לאורך זמן. ספרים כאלה נמכרים במכירה מיוחדת לאברכים, ובמקומם נקנים ספרים חדשים".

את נושא הבלייה של הספרים אנחנו פוגשים הרבה במקומות ציבוריים, כמו בתי כנסת וקברי צדיקים. מהי התחושה עבורך כשאתה עובר במקומות כאלה?

"כואב לראות ספרי קודש הנמצאים במצב של בזיון, ולי אישית כואב לראות גם ספרים שעברו כריכה נוספת, אשר לא נעשתה כראוי. לצערי, אינני יכול להציל את כל הספרים בעולם, וכולי תקווה שנתעורר כולנו לשמור על כבודם, בכל מצב ובכל מקום. וכמובן שנזכה שיהיו ספרים אלה מליצי יושר עבורנו, ולא כאותו חסיד, שנענש על כך שלא שמר על ספריו".

תגיות:ספריםשלום ירקוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה