פורום מומחיות

למה הבן שלי מתרגז כל כך מכל דבר?

מה עושים כשהילד מתרגז, כמה צריך לדרוש מהבנות הגדולות, ואיזו תזונה מתאימה למיגרנה?

  • כ"ז סיון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבן  שלי בן 9, והוא מתנהג כמו ילד קטן. כשמרגיזים אותו הוא מתעצבן, זורק את החפצים שלו מהמדף, דופק ברגליים שלו על הרצפה, טורק את הדלת, ועוד כל מיני דברים. אני רוצה לציין, שיש זמנים שבהם הוא מתנהג מצוין.

אהבתי את הסיומת: "יש זמנים שהוא מתנהג מצוין". אם אתם רואים את הזמנים האלו, תצליחו יותר להביא אותו לדרך הנכונה.

הורים שעומדים מאוכזבים מול התנהגות הילד, מנסים לתת עונשים לילד בן ה- 9. הם אומרים לו: "בגלל התנהגותך לא ארשה לך היום ללכת לחבר שלך אחר הצהריים", או שצועקים: "תפסיק מיד, או שלא אקנה לך את המשחק שהבטחתי".

בסופו של דבר, הילד לא משנה את התנהגותו, כי ילד בן 9, שמרגיש שהוא נענש, ננזף באופן תדיר - ממשיך לעשות את מה שהוא יודע לעשות, או מכיוון שבהתנהגותו הוא גורם לכך שישימו לב אליו ויתייחסו, או מכיוון שהוא כבר רגיל לזה וקל יותר לנהוג באופן שרגילים לנהוג בו.

כדי להפסיק את התנהגותו המרגיזה, כדאי שתשימו לב מה באמת קורה שם באותו זמן. מה מבעיר את חמתו. מהי הנקודה שבה הילד מתחיל להתפרע, ומפסיק להיות שלוו ומצוין.

אם אתם יודעים שזה קורה בעיקר בבוקר, שזה זמן של לחץ, חישבו איך אתם עוזרים לו לצאת מהלחץ הגדול שבו הוא שרוי, וכן הלאה.

חפשו מה עושה לילד טוב, ומה עוזר לו להירגע. אולי כשאתם מפעילים מוסיקה שקטה ברקע, הוא שקט ורגוע? אולי כשאתם מעודדים אותו במילים זה עוזר לו?

בנוסף, מצאו את הזמן שהילד מתנהג באופן מצוין, ועודדו אותו על כך. ילד ששומע שהוא מצוין, ומוצא את עצמו גם במקום הזה, יהיה ילד הרבה יותר רגוע.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

יש לי בנות גדולות (14 ו-16) שחוזרות כל יום ב-3 מבית הספר, אוכלות ומכינות שיעורי בית כשעתיים. אני מרגישה שהן חוזרות עייפות ועובדות קשה, כך שאני לא רוצה להעמיס עליהן עוד בסידור הבית. מה שקורה הוא שאחת מסדרת, כי היא חייבת שיהיה נקי, והשנייה לא. נקודה נוספת היא שאני בונה עליהן שיסדרו ולא עושה זאת בעצמי. יש לי תחושה שאם הייתי מנקה והיו רואות דוגמה אישית - היו מנקות יותר. האם לנקות ולגמור סיפור?

נראה שהבנות עוזרות לך יפה ביום שישי. אל תשכחי להחמיא להן.

אחת מהבנות מסדרת והשנייה לא - הכלל הוא שבמה שקשור אליה אל תתערבי, שתיקח אחריות. היא גדולה מספיק כדי שלא תתערבי במדף שלה, בארון, במיטה ובמגירה שלה. כן צריך לדרוש שתכבד את המרחב של כל המשפחה, כלומר לא מתאים לך שהנעליים באמצע הסלון, שלא מורידה ושוטפת את הצלחת שלה וכו'. כדאי לשבת עמה ולהסביר מה זה גורם לך, הרגשות של תסכול, חוסר שיתוף ואכפתיות וכדומה, ולסכם על הכללים החדשים.

במשך השבוע הבנות עסוקות ולומדות ושרויות בעולם שלהן - שבי איתן, ותקבענה מראש במה הן כן יכולות להושיט יד. לדוגמא, לקבוע תורנויות של שטיפת כלים, תליית כביסה, קניה יומית וכו'.

הבת שפחות אוהבת לנקות – כדאי לראות מה כן היא אוהבת ורוצה לעשות. אצלי היתה אחת שאהבה להשתתף בניקיונות, והשנייה עזרה לי עם הקטנים יותר, וזה היה מצוין.

הכלל הוא לא לוותר ולהרגיש רע, אלא למצוא את השביל שמתאים לכולם, וגם לנסות להפוך את המטלות של הבית לחוויה כיפית - לשמוע מוסיקה, לפטפט ולבלות ביחד.

(ציונה תמים, יועצת הורות ומשפחה)

* * *

אני בת 47,וסובלת הרבה מאוד שנים ממיגרנות. ניסיתי סוגים שונים של תרופות ודבר לא עזר, בכל פעם המיגרנה תקפה אותי מחדש. האם שינוי תזונתי יכול לעזור?

ראשית, התשובה היא כן.

אחד מכל חמישה אנשים סובל מכאבי ראש מיגרניים. הסיבה העיקרית הישירה לרוב כאבי הראש היא התרחבות כלי הדם והנימים בראש.

הסימנים הנפוצים ביותר של מיגרנה הם בחילה, עצבנות, ראייה מטושטשת או ראייה כפולה, רגישות לאור עצירות, שלשול, הרגשת דקירות כאבי בטן, עיכול לקוי, רעידות, פה יבש וזיעה.

הגורמים הנפוצים: תורשה, אלרגיה, מחסורי תזונה, היפוגלקמיה, לחץ דם בלתי יציב, חוסר שינה, מתח, ראיה לקויה, סינוסיטיס, טראומה נפשית, התקררות, אלכוהול ומרכיבי תזונה הנוטים להרחיב את כלי הדם.

מומלצת מאד שתייה של ספל מים עם לימון מיד בבוקר. כמו כן יש להקפיד על תזונה נכונה ועל וארוחות מסודרות.

כדאי להימנע מקפה, מאלכוהול, מקקאו, ממשקאות תוססים, מכל מזון מתועש, ממוצרי חלב, מחיטה, משוקולד ומתפוזים.

לעומת זאת, מומלץ לצרוך לימון, סלק, כרוב, ירקות ופירות טריים, דגנים וקטניות, ובנוסף – לאכול ארוחות קטנות ולא כבדות.

כל הכתוב הוא בגדר המלצות בלבד, ואין לראות בכך ייעוץ אישי.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:מיגרנהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה