חדשות בארץ

"האמריקנים לא ויתרו על הפלסטינים": הוועידה הכלכלית יוצאת לדרך

שורת שרי חוץ ואוצר ממדינות רבות התאספו הערב לסדנה הכלכלית בבחריין, בהובלתו של יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר. למרות ההחרמות הפלסטיניות, קושנר פונה להנהגה הפלסטינים ודוחק בהם להכיר בלגיטמיות תכנית השלום, כאשר בממקביל הוא תוקף אותם בחריפות. קונשר: "אני שומע שוב ושוב את התקליט השבור של מדוע הקידמה אינה אפשרית"

קושנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)קושנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

"העמים בחדר הזה לא בורחים מסוגיות קשות ומעוניינים לקחת חלק בסיום הסכסוך הישראלי פלסטיני", פתח הערב (שלישי) ג'ארד קושנר, מוביל תכנית השלום וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, את נאומו בוועידה הכלכלית בבחריין שנפתחה הערב במלון "ארבע העונות" בבירה מנאמה. בסדנה, שתימשך עד מחר בערב, יציג הממשל האמריקני את החלק הכלכלי בתכנית השלום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, של ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בעקבות ההחרמה הפלסטינית על תכנית השלום, החליטה ארצות הברית כי גם ממשלת ישראל לא תשלח את נציגיה לוועידה, כך שמשני הצדדים הגיעו רק אנשי עסקים.

"במשך זמן רב מדי העם הפלסטיני היו כלואים בהסתכלות על העבר. בפגישה אחר פגישה, אני שומע שוב ושוב את התקליט השבור של מדוע הקידמה אינה אפשרית", תקף קושנר את ההנהגה הפלסטינית.

חזונה של ארצות הברית, כך לפי קושנר, הוא "לראות שלום, ביטחון ושגשוג עבור הפלסטינים, ישראל וכל עמי העולם. אנחנו רוצים חופש פולחן, אנחנו רוצים שכולם יוכלו לחיות בשלום. במשך העשורים האחרונים היו תוכניות מפורטות לשיקום הכלכלה הפלסטינית שקרסו ממגוון סיבות".

 "פיתוח ושגשוג כלכלי לעם הפלסטיני לא אפשריים ללא פתרון הוגן לסכסוך", הוסיף. "כזה שיבטיח את ביטחונה של ישראל ואת כבוד העם הפלסטיני. האתגר של הסדנה הזאת היא להסכים על האופן שבו אנחנו יוצרים את הסביבה הזאת. בשנים האחרונות, במקום לבנות על היסטוריה של יוזמה וקידמה, הפלסטינים הפכו לעם שהכי הרבה מסתמך על תרומות ועל סיוע כלכלי".

על רקע החרמת הפלסטינים את ממשלו של טראמפ בכלל, והוועידה הכלכלית בפרט, פנה קושנר להנהגת הפלסטינים בנימה מפויסת: "אני פונה לעם הפלסטיני: למרות אכזבות העבר, הנשיא טראמפ וארה"ב לא ויתרו עליכם", אמר. "הסדנה הזאת תשאף להבטיח לעם הפלסטיני שגשוג וקידמה. השלום יושג רק אם יבטיח את שיפור חיי האזרחים. הסכמה על תכנית כלכלית היא תנאי מקדים הכרחי כדי לאפשר פתרון של הסכסוך. דמיינו מה היה קורה אם כל הכסף שנוצל ללחימה היה מנוצל לחינוך, תשתיות ובריאות? עלינו להביא לשינוי כדי שהאזור הזה יהפוך לאזור ששווה להשקיע בו. איך נעשה את זה? צריך את התוכנית הנכונה וליצור את הסביבה המתאימה".

"עלינו", אמר קושנר בהתייחס למטרת תכנית השלום, "להביא לשינוי כדי שהאזור הזה יהפוך לאזור ששווה להשקיע בו. איך נעשה את זה? צריך את התוכנית הנכונה וליצור את הסביבה המתאימה". לקבוצה הזאת יש את האפשרות לעבוד יחד כדי לשפר את חיי הפלסטינים ושל חיי האזור".

"אנשים מדברים על 'עסקת המאה' - אבל בפועל צריך לראות את התהליך הזה כ'הזדמנות המאה'. למדנו על השינויים הכלכליים במדינות כמו סינגפור, דרום קוריאה, פרו, סין וארה"ב וניסינו ללמוד על הרפורמות. מה שיצרנו זו התוכנית הכלכלית המקיפה ביותר שאי פעם גובשה לפלסטינים בפרט ובמזרח התיכון בכלל. ארה"ב והנשיא טראמפ מחויבים למצוא עתיד טוב יותר לפלסטינים, לישראלים ולאזור כולו. יחד נוכל להשיג את מטרתנו - והיא שגשוג ושלום".

"ב-25 השנים האחרונות למדנו כיצד ליישם תוכניות גדולות ברחבי העולם ולמדנו גם כיצד כסף יכול להתבזבז - דברים שאנחנו לא רוצים לראות", המשיך יועצו של הנשיא האמריקני את דבריו, "אנחנו צופים שנקבל התחייבויות בשביל התוכנית הזאת, ובהתאם לנכונות ולהירתמות, נתקדם לפי סעיפי התוכנית. נתחיל בהשקעות, נייצר סביבה בטוחה, ויש פוטנציאל אמיתי של אנשים לצמוח ולשגשג בצורה מרשימה".

"מרבית התוכנית ייושמו בעזה ובגדה המערבית, אבל בהמשך ננסה לראות איך ממקמים פרויקטים גם במדינות אחרות באזור, ירדן, מצרים", אמר והזכיר את קרן ההשקעות שתשקיע 50 מיליארד שקלים, על פני עשור, במסגרת תכנית ענק לפיתוח הכלכלה והחברה הפלסטינית. בין היתר, מציעה התוכנית-על לחבר בין הגדה המערבית לרצועת עזה, דרך ישראל.

"הפוליטיקאים נוטים לדבר על סוגיות פוליטיות, אנחנו מסתכלים על איך אנחנו משפרים את חייהם ואנחנו מאמינים שהתוכנית הזאת תסייע לכך. הכסף שנשקיע יפוזר בצורה רחבה מאוד: תחבורה, תשתיות, תמיכה ממשלתית, חינוך, בריאות, איכות חיים, ועוד. זה צעד ראשון טוב מאוד. אני מאוד מקווה שהפלסטינים יבחנו את התוכנית ושנוכל להשתמש בה כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה באזור הזה".

בין המשתתפים בוועידה: שר האוצר של ארצות הברית, סטיבן מנוצ'ין; כריסטין לגארד, מנהלת קרן המטבע הבינלאומית; דייוייד מלפאס, נשיא הבנק העולמי; מזכיר המדינה הסעודי מוחמד אל-שייח; נשיא פיפ"א; טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר; ראשי תאגידים וחברות מארה"ב, סעודיה, טורקיה, בריטניה, הודו וניגריה.

בלובי המלון היוקרתי נצפו הערב גם נציגים ישראלים כמו מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר, אלוף במיל' יואב מרדכי, מנכ"ל נוקיה ישראל אריק טל ומנכ"ל בית החולים שיבא פרופ' יצחק קרייס. אנש העסקים הפלסטינים כוללים את אשרף ג'עברי, איש עסקים מחברון, אליו נלוו מספר פלסטינים. גם אנשי עסקים ממדינות ערביות שונות משתתפים בוועידה, בהן סעודיה, ירדן, מצרים, מרוקו, איחוד האמירויות וקטאר.

תגיות:עסקת המאהג'ארד קושנרדונלד טראמפהוועידה בבחרייןפלסטינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה