חדשות בארץ

למרות הדיווחים, היועמ"ש לכנסת הבהיר: "לא ניתן לבטל את הבחירות"

על רקע הדיווח כי בליכוד ובכחול לבן ניסו לקדם מהלך לבטל את הבחירות וללכת לממשלת אחדות, צפוי כי נתניהו יעלה את ההצעה לכנסת – מהלך שעשוי שלא לעמוד במבחן בג"ץ. במקביל, ח"כ זוהר מהליכוד מאשר את הדיווח ואומר: "חייב לומר שלפחות 119 חברי כנסת לא חפצים בבחירות"

היועמ"ש לכנסת, איל ינון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)היועמ"ש לכנסת, איל ינון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

על רקע הדיווחים כי המפלגות המרכזיות בוחנות לאחרונה מהלך לבטל את הבחירות ולקדם ממשלת אחדות, היום (שני) דווח ב'הארץ' כי ערב פיזור הכנסת הבהיר היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, כי מרגע העברת חוק פיזור הכנסת, בלתי אפשרי לבטל זאת.  

לפי ינון, העברת החוק במליאה מהווה נקודת אל-חזור, ומשכך "אם חוק ההתפזרות יאושר, הבחירות לא יוכלו יותר להידחות". לפי הדיווח, דבריו של היועמ"ש לכנסת לא מנעו מגורמים בכירים בליכוד ובכחול לבן לפנות ללשכתו, בבקשה כי ייבחן אפשרויות חוקתיות לאפשר את המשך כהונתה של הכנסת ה-21 שזה עתה יצאה לדרך.

לפי הדיווח בחדשות 12, גורמים בסיעות נוספות טענו כי שתי המפלגות המרכזיות ביצעו מספר התקשרויות איתם בניסיון לגייס את תמיכתם, תמיכה שלדבריהם אכן הושגה. בדיווח היום נטען כי שלוש מפלגות אלה אף פנו בעצמם ללשכה המשפטית בכנסת, כדי לבחון את הסבירות למהלך זה. עד כה, ינון לא הוציא התייחסות רשמית לנושא, אך הערכת הצדדים כי חוות דעתו לא תשתנה. עם זאת, הערכות מצביעות על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי להעלות את ההצעה לאישור הכנסת, זאת חרף התנגדות הצוות המשפטי ובתקווה שהמהלך לא יסוכל על ידי בג"ץ.

לפי גורמים בכנסת, הסיכויים שהמהלך לא יעמוד במבחן בג"ץ, הינם גבוהים למדי. "מדובר במהלך שסיכוייו כמעט אפסיים", אמר גורם בכנסת שהוסיף כי "השאלה המשפטית שעומדת במרכזה היא האם מעמדו של החוק לפיזור הכנסת הוא כמו של כל חוק אחר, ואז ניתן לבטל אותו באמצעות רוב רגיל של 61 ח"כים, או שזה חוק בעל מעמד מיוחד שלא ניתן לתקן או לשנות. אף שמבחינה פורמלית אין התייחסות בחקיקה הקיימת למעמדו של החוק לפיזור הכנסת, ברור שיש לו מעמד מיוחד".

לדברי גורם אחר, "צריך להבין שפיזור הכנסת הוא מהלך סופי שבו נוקטת הכנסת, וצריך להכיר במעמד הזה. היכולת לבטל את פיזור הכנסת תהפוך את הציבור לבן ערובה של גחמות פוליטיות ותשמש אמצעי סחטנות של המפלגות השונות מול ראש הממשלה".

אך בעוד ובליכוד לא נרשמה עדיין תגובה, הבוקר, בריאיון לכאן ב', אישר ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) את הדיווח, וציין כי הוא "חייב לומר שלפחות 119 חברי כנסת לא רוצים את הבחירות הללו". בשיחה עם הארץ הוסיף זוהר כי הוא "מבין שההיתכנות המשפטית שלו כמעט בלתי אפשרית". להערכתו, לפני קידומו של מהלך כזה, צריכה להתגבש קואליציה בעלת רוב ברור שתסכים להרכיב את הממשלה מיד אחרי אישורו של החוק בכנסת. לדבריו, "אין סיכוי שנתמוך בביטול הבחירות, אם משמעות המהלך היא שתקום ממשלה בראשות בנימין נתניהו ואין סיכוי שהליכוד בראשות נתניהו יישבו בממשלה בראשות בני גנץ. לכן מדובר בתסריט מופרך". זוהר גם טען כי "התרחיש היחיד שאולי יכול להצדיק ישיבה בממשלה משותפת ודחיית בחירות הוא ממשלת חירום לאומית בגלל משבר דרמטי. אבל אני לא רואה דבר כזה באופק".

בריאיון לגלי צה"ל הבוקר, הכחיש יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, את הדיווח על הקמת ממשלת אחדות וביטול הבחירות, ואמר: "יהיו בחירות, מדובר בספין מבית מדרשו של נתניהו כדי להסית את תשומת הלב מהבעיות השוטפות, מהגירעון והקיפאון". ניסנקורן הוסיף כי "אנחנו בעד ממשלה יציבה, ממשלת אחדות אבל לא ממשלת שחיתות בראשות נתניהו".

גם מספר 4 בכחול לבן, גבי אשכנזי, מסר כי "הניסיון הנואש לבטל את הבחירות והדילים עם המפלגות הערביות מוכיחים כי נתניהו במבוי סתום. הוא ימכור הכול למען הישרדותו הפוליטית וחסינותו המשפטית".

תגיות:בחירות 2019הכנסת ה-21מיקי זוהראיל ינון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה