חדשות בארץ

לקראת אישור התפזרות הכנסת: זאת הפרוצדורה שעומדת לנשיא

נשיא המדינה מסביר מה צפוי לקרות לאחר חצות. חשוב לדעת כי התרחיש האפשרי שמצביע על פיזור הכנסת, נוטל מהנשיא את סמכותו החוקתית בנושא

נתניהו וריבלין (צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו וריבלין (צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

על רקע המשבר הקואליציוני שעשוי לגרור הלילה (רביעי) את ישראל לבחירות חוזרות ויקרות, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מסביר את הפרוצדורה המשפטית ואת האפשרויות החוקתיות שיעמדו לפניו בחצות, אחרי שיפקע המנדט שנתן לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"אני מקבל את הפניות שלכם בנושא הרכבת הממשלה. לאור היקף הפניות שמציף את לשכתי בנושא, חשוב לי להסביר מהי סמכותו החוקית של הנשיא: לראש הממשלה, חבר הכנסת בנימין נתניהו, ניתנו על ידי 28 יום להרכיב ממשלה כאשר בסופם ניתנה לו ארכה של 14 יום נוספים על פי החוק, שתסתיים היום בחצות.

ריבלין מסביר את האפשרויות החוקתיות שעומדות לו (קרדיט סרטון: משכן הנשיא)

"במידה ולא תורכב הממשלה היום בחצות, עומדות בפניי שתי אפשרויות ועליי לנקוט באחת מהן, תוך שלושה ימים: האפשרות הראשונה היא להטיל את הרכבת הממשלה על כל חבר כנסת, פרט לחבר הכנסת שכבר נתתי לו הזדמנות והוא לא הצליח. האפשרות השנייה היא להודיע ליושב ראש הכנסת שלא קיימת אפשרות להרכבת הממשלה ואין מנוס אלא ללכת לבחירות.

"כדי לקבל את ההחלטה, אזמין שוב את נציגי הסיעות להתייעצויות. אגב, דעו כי במקרה שאודיע ליו"ר הכנסת כי אני איני מוצא חבר כנסת שבידו להקים ממשלה, יכולים חברי הכנסת לאסוף 61 חתימות ולבקש תוך 21 יום, להעניק לכל אחד ממאה ועשרים חברי הכנסת, גם למי שכבר ניתנה לו ההזדמנות, את המנדט להרכבת הממשלה. 61 חתימות שכאלה יכולות להעניק לאותו חבר כנסת 14 ימים עבור השלמת המשימה.

יחד עם זאת, ריבלין הדגיש כי במידה והחוק לפיזור הכנסת יאושר בקריאה שלישית, כל סמכויותיו בנושא – ינוטרלו, ובהכרח שיתקיימו בחירות חדשות. "אתם ודאי תוהים איך כל זה קשור למה שמתרחש ברגעים אלו בכנסת. ובכן, זה לא. במקביל לסמכותי כנשיא, לכנסת יש אפשרות עצמאית לחוקק חוק המורה על התפזרות הכנסת. אם חוק פיזור הכנסת יתקבל גם בקריאה שנייה ושלישית ברוב של חברי הכנסת, 61 לפחות, ההליכים להרכבת ממשלה ייפסקו. הכנסת תפוזר, ונצא לצערי למערכת בחירות נוספת. אני, מצידי, אעשה כל שביכולתי כדי למנוע ממדינת ישראל ללכת אל מערכת בחירות נוספת".

כאמור, בשביל להעביר את החוק לפיזור הכנסת, צריך שיהיה עד 24:00 רוב של 61 ח"כים שיתמכו בו, ואז צפויה ישראל ללכת לבחירות. האפשרות השנייה, והפחות ריאלית לכאורה, היא שראש הממשלה יודיע שנכשל בהרכבת הממשלה, והנשיא יקבל את המנדט כאשר לרשותו פרק זמן של 3 ימים בהם יקיים סבב התייעצויות עם הח"כים, כאשר במקביל תמשיך הקואליציה בדיונים להעברת החוק עד שתשיג רוב. בתרחיש כזה, עשוי החוק לעלות שוב מחר.

טיבי: מצב חוקתי חסר תקדים. מנסים לגנוב מריבלין סמכויות

מוקדם יותר התייחס ח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל, לאפשרויות החוקתיות שעומדות לנשיא, ואמר: "אני לא בטוח שהחוק יגיע להצבעה שנייה ושלישית ואני לא בטוח שהקואליציה כולה תצביע בעד. אנחנו לא אמורים לרקוד לפי הספינים של נתניהו, למרות שהוא לא רוצה בחירות - אבל רוצה למנוע הגעה לנשיא.

"בחצות יחל מסלול חוקתי אחר: אם נתניהו לא יתקשר לריבלין ויודיע לו שהצליח להקים ממשלה - מבחינה חוקית הוא נכשל, ולנשיא יש שלושה ימים לקבל החלטה. אלא שמישהו כאן רוצה למנוע את יישום המסלול החוקתי באמצעות חוק הפיזור וגם אם אחרי חצות יצביעו על פיזור הכנסת - שני המסלולים יתנגשו. זה מצב חוקתי מעניין וחסר תקדים. יכול להיות (שמי) מהאופוזיציה יעתור לבג"ץ בעקבות הניסיון של ראש הממשלה והליכוד לגנוב את שלושת הימים מהנשיא".

תגיות:בחירותראובן ריבלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה