ונשמרתם

הצילו, הכיש אותי נחש! מה עושים עכשיו? מדריך

עונת הקיץ מביאה איתה מזג אוויר חם ופעילות ערה של נחשים. איפה סביר שתמצאו נחש, איך תיזהרו מנחשים ומה תעשו אם פגשתם בנחש ארסי? מדריך שימושי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מנצלים את הימים החמים שבאו עלינו כדי לטייל בטבע? נהדר. עונת הקיץ היא זמן נהדר ליהנות מיפי ארצנו ומפלאי הבורא שסביבנו. אבל היזהרו! עונת הקיץ והימים החמים הם גם הזמן שבו מתחילים להופיע הנחשים, ביניהם גם הנחשים הארסיים. מה קורה אחרי הכשה של נחש, ומה צריך לעשות אם חלילה הכיש אתכם נחש ארסי? כל מה שחשוב שתדעו.

למה יש יותר נחשים בקיץ? הנחשים קיימים, כמובן, כל השנה, אלא שבדומה לזוחלים רבים, הם בעלי דם קר, וזקוקים לחום כדי לפעול. לכן רואים את הפעילות שלהם בעיקר בעונות החמות, מהאביב ועד הסתיו.

איך נמנעים מהכשות נחש? מומלץ שלא לטייל בין שיחים סמוכים, וגם להימנע משהות באזורים של אשפה או של פסולת בניין, המועדים להסתתרות של נחשים. אם אין ברירה וחייבים להיות במקומות כאלה – יש לנעול נעליים גבוהות, וללבוש מכנסיים ארוכים.

ראיתי נחש לידי! האם הוא עומד להכיש אותי? ובכן, לא בהכרח. ההכשה היא מנגנון ההגנה העצמית של הנחש, וכך גם הארס אצל נחשים ארסיים. הארס, שנמצא בבלוטות ארס מצדי ראשו של הנחש, מוזרם דרך השיניים כאשר הנחש מכיש, ומהן – ישירות לגופו של האדם או בעל החיים שהוכש. עם זאת, מבחינה אנרגטית, הארס הוא חומר יקר עבור הנחש. הוא יכיש, בדרך כלל, רק אם ירגיש מאוים מאד, ואם לא תהיה לו אפשרות אחרת. אם דרכתם בטעות על נחש, למשל, ישנו סיכוי גדול שהוא יכיש, אך העובדה שראיתם בסביבתכם נחש לא בהכרח אומרת שהוא עומד להכיש.

יש פה נחש, מה אני צריך לעשות? מומלץ להתרחק מהנחש כמה צעדים, ולהזמין מיד לוכד נחשים מומחה. אסור לנסות ללכוד את הנחש לבד או להרוג אותו. ראשית, הדבר מסוכן – הרבה אנשים מוכשים דווקא כאשר הם מנסים ללכוד את הנחש. שנית, נחשים הם חיות בר מוגנות, ולכן אסור להרוג אותם, על פי חוק. לכן יש להמתין ללוכד הנחשים, ובינתיים להביט על הנחש מרחוק. אם הנחש מתרחק או מנסה לברוח – הניחו לו לעשות זאת.

האם הנחש הזה ארסי? לא פשוט כל כך לזהות אם נחש הוא ארסי או לא, ולמעשה יש צורך בהיכרות מלאה עם כל סוגי הנחשים הקיימים בארץ על מנת לדעת בוודאות אם נחש מסוים הוא ארסי או לא. ישנם נחשים לא ארסיים שדומים מאד לצפע הארסי, למשל, וקשה להבדיל ביניהם. לכן אם ראיתם לידכם נחש – הניחו מיד שהוא ארסי, ליתר ביטחון, והתרחקו ממנו.

כדאי לדעת שהצפע, שהוא אכן נחש ארסי, הוא הנחש הנפוץ ביותר בכל אזורי הארץ, והוא אחראי למרבית הפניות לבתי חולים כתוצאה מהכשה. מלבדו יש עוד כ-7 סוגים של נחשים ארסיים בארץ, אשר נמצאים באזורים שונים בארץ, מהחרמון ועד באר שבע.

הנחש הכיש אותי! מה יקרה לי עכשיו? הכשה של נחש כואבת מאד מיד. סימן ההכשה נראה כמו שתי דקירות במרחק של כסנטימטר או שניים זו מזו, ובדרך כלל מתפתחת נפיחות סביב הדקירות, והאזור נראה אדום. לעיתים יש גם דימום ממש. לפעמים מצטרפות לכאב ההכשה עצמה גם תופעות נוספות, כמו חולשה ואפילו עילפון, הזעה, חיוורון, דופק מהיר מאד או איטי מאד וכדומה. אצל אנשים מסוימים תהיינה גם תופעות אלרגיות – כמו נפיחות או נימול סביב השפתיים. במקרה של סימנים אלרגיים כלליים חשוב במיוחד לפנות במהירות לקבלת טיפול רפואי, כיוון שהתגובות הללו הן תגובות מסכנות חיים ממש. התופעות, אגב, לא בהכרח יופיעו מיד. הן יכולות להופיע בתוך מספר שניות, אך גם עשויות להופיע רק כמה שעות לאחר ההכשה. הופעת התסמינים תלויה במיקום שבו התבצעה ההכשה, בכמות הארס שחדר אל הגוף וגם בתגובה הספציפית של כל גוף לארס הנחש. בנוסף, כדאי לדעת שבאביב ובקיץ בלוטות הארס של הנחשים מכילות יותר ארס, כך שהתגובה תהיה, ככל הנראה, מהירה יותר בעונות אלה מאשר בחורף.

הנחש הכיש אותי – מה אני צריך לעשות? אם הכיש אתכם נחש, קראו לעזרה באופן מידי. הזמינו עזרה ראשונה ממד"א או גורם אחר, ודאגו לקבל טיפול ראשוני מהיר ככל האפשר. בנוסף, נסו ככל האפשר לזהות את הנחש שהכיש. אם אפשר – צלמו אותו, ואם אי אפשר – נסו להביט בו ולזהות מאפיינים בולטים שלו – מה הגודל שלו? איזו דוגמה יש על גופו? האם הוא חלק או דווקא מחוספס? חשוב לזהות את הנחש מכיוון שלסוגים שונים של נחשים יש סוגים שונים של ארס, ולכל סוג של ארס יש נוגדן אחר. זיהוי של הנחש יקל על הטיפול. עם זאת, אל תנסו לתפוס את הנחש, הסיכון בכך גדול הרבה יותר מהתועלת.

דבר נוסף – לאחר הכשת נחש מומלץ שלא להתאמץ יתר על המידה – לא ללכת ברגל ולא לאמץ את הרגל או היד שהוכשה. המטרה היא להאט את זרימת הדם, כדי להאט את התפשטות הארץ. מצד שני – אין לקשור חוסם עורקים ואין לנסות למצוץ את הארץ. אין לחמם את אזור ההכשה וגם לא לקרר אותו. חשוב לוודא שהעזרה תגיע אליכם ולא אתם אליה – כדי להמעיט את המאמץ של הגוף לאחר ההכשה. אם העזרה מרוחקת ואין אפשרות לטיפול רפואי מידי, יש לחבוש את האזור בתחבושת אלסטית, ממש כפי שחובשים נקע – 10 ס"מ מעל ומתחת לאזור ההכשה.

הנחש הכיש אותי – האם זה אומר שאני עומד למות, חלילה? לא, זה לא. התמותה מהכשות נחש בארץ כמעט אפסית, ואם היא מתרחשת – זה לרוב כתוצאה מתגובה אלרגית קטלנית שאי אפשר לצפות מראש. בדרך כלל, הכשות של נחשים ארצישראליים גורמות לדימום מקומי, לנמק או להלם, אך נדיר שמתרחשת פגיעה עצבית.

באופן כללי כדאי לדעת שנדיר למצוא נחשים באזורים עירוניים וביישובים, ומרבית הפגישות עם נחשים מתרחשות באזורים חקלאיים, בחורשות וכדומה – ולעיתים בבתים חדשים שנבנים באזורים פתוחים. אם אתם נמצאים במקום מועד לסכנה – פשוט פקחו עיניים, והיזהרו.

תגיות:ונשמרתםמדריךהכשת נחשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה