מעניין

ריסוס, הדברה או נעל? כל השיטות להתפטר מתיקנים, אחת ולתמיד

התיקנים (ג'וקים בלע"ז) הפכו למכת מדינה אמתית, הם נראים בכל מקום, צצים מכל חור וגם אם לא מפחדים מהם, וודאי שלא נעים להיתקל בהם פנים אל פנים. קבלו את כל הדרכים לסילוק התיקנים, אחת ולתמיד

תיקנים (צילום: shutterstock)תיקנים (צילום: shutterstock)
אא

ראשית, קצת מידע: בעולם קיימים כ-4500 זנים של תיקנים, אבל רק 30 מתוכם מגיעים לאזורי מחייה של בני אדם. בישראל התיקן הנפוץ ביותר הוא התיקן האמריקני, אם (לא) יתמזל מזלכם - תפגשו גם את התיקן הגרמני.

הגודל קובע: הזנים הגדולים במיוחד נמצאים באוסטרליה. מדובר בזני ענק של תיקנים המגיעים לעתים לגודל של תשעה סנטימטרים.

שורדים בכל מצב: לתיקנים יש יכולת הישרדות מרשימה ביותר. הם מסוגלים לאכול כל דבר, כולל ספרים וקירות, ויש להם יכולת לזהות תנועות של מולקולות האוויר, כך שכאשר נתקרב אליהם הם יזהו את הצעדים שלנו וינוסו. הם גם בעלי רגישות לאור, ולכן כשמדליקים את האור הם מיד נמלטים.

לא צריכים אוכל: אם תנסו להרעיב אותם זה לא יעזור. התיקנים מסוגלים לשרוד ללא אוכל או שתייה, אפילו עם קרינה רדיואקטיבית. הם שורדים גם בטמפרטורה של פחות מאפס מעלות. תיקן שראשו נמחץ, יהיה מסוגל, בחלק מהמקרים, להסתובב במשך כשבוע בלי ראש.

פולשים לבית: בדרך כלל התיקנים מגיעים לביתנו דרך מערכות הביוב, ולכן כשמגלים תיקנים בבית כדאי לבדוק את הצנרת ואת האזורים שסביב הכיורים, כי לעתים מתברר שיש שם סדק קטן, דרכו הם פולשים.

לא מסוכנים: באופן כללי התיקנים לא גורמים נזק, מעבר לתחושת הגועל שהם מייצרים, אבל במידה שהם מסתובבים באזור שיש בו מזון, ייתכן שהם יעבירו מחלות.

 

יוצאים למלחמה

מכת נעל: אם מדובר בתיקנים ספורים, תוכלו פשוט להרוג אותם בהינף יד, ליתר דיוק – בהינף נעל. זהו הפתרון היעיל ביותר נגד תיקן בודד או מספר תיקנים.

הדברה ידנית: אם הנעל לא מספקת אין מנוס מהדברה, אך לא חייבים לפנות מיד לבעל מקצוע. ניתן בתחילה לנסות שיטות כמו הצבת מלכודות או שימוש בחומרי הדברה ביתיים, הזמינים לציבור הרחב.  

הדברה מקצועית: אם גם הריסוס לא עזר, הרי שבשלב זה כבר יהיה צורך בהזמנת מדביר מקצועי. טרם ההזמנה חשוב ביותר לוודא שיש לו רישיון ממשרד הבריאות ומהמשרד לאיכות הסביבה. בזמן ההדברה יש להתפנות מהבית לפחות למספר שעות, לפי הוראות המדביר. אחרי שחוזרים הביתה יש לבדוק עם המדביר האם קיימות הוראות מיוחדות.

ריסוס או ג'ל: המדביר ישתמש במריחת ג'ל (מתאים בעיקר למקומות צרים במיוחד, כמו ארונות, סדקים בקיר, צינורות ניקוז, וכדומה) או בריסוס (מתאים לכל החדרים). אם מסתפקים רק במריחת ג'ל אין צורך בפינוי בני הבית. החיסרון של הג'ל בכך שהוא תקף לשלושה חודשים בלבד, לכן כדאי להשתמש בנוסף לו גם בריסוס.

הריסוס לא עזר? אתם ממשיכים לראות תיקנים מתרוצצים? ייתכן שיש לרסס פעם נוספת, מאחר שהביצים של התיקנים חסינות מפני חומרי ההדברה ועלולות להתפתח בהמשך.

נושמים לרווחה: משך זמן ההשפעה של הריסוס משתנה בהתאם לחומרים שבהם משתמש המדביר. ישנם חומרים שאחרי כמה ריסוסים משפיעים אפילו למשך שנתיים. כדאי לבקש מהמדביר להשתמש בחומרים בעלי רמת רעילות נמוכה ביותר, שמספיקים לכמה שיותר זמן.

טיפ לדרך: אם תקפידו על רשתות בחלונות, סגירת דלתות וחלונות וסתימת סדקים ופתחים, יש סיכוי טוב שהתיקנים מלכתחילה לא ימהרו להגיע.

תגיות:תיקניםהדברהג'וקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה