חדשות בארץ

בכירת אש"ף: "לא מסרבים להגיע לוועידה בבחריין. לא הזמינו אותנו"

לאחר הדיווח כי במסגרת עסקת המאה תתקיים וועידה הכלכלית בבחריין בהשתתפות בכירים מישראל והרשות הפלסטינית, ולנוכח סירובם של האחרונים להגיע לוועידה כזו, הצהירה חברת הוועד הפועל של אש"ף כי הממשל האמריקני כלל לא דן איתם אודות השתתפות בוועידה זו

ישיבת הנהגת הרשות הפלסטינית (צילום: פלאש 90)ישיבת הנהגת הרשות הפלסטינית (צילום: פלאש 90)
אא

חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, אמרה היום (שלישי) כי הממשל האמריקני לא הזמין אותם לוועידה הכלכלית בבחריין שמקדם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כחלק מתכנית שלום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "לא סירבנו לשום דבר כי לא שאלו אותנו לגבי שום דבר", אמרה עשראווי בריאיון ל-ynet. כתוספת להודעת הפלסטינים כי לא יטלו חלק בוועידה, הבהירה הבכירה כי ברשות הפלסטינית "לא יודעים הרבה על זה חוץ מאשר מה שהודיעו. לא התייעצו איתנו". היא גם מתחה ביקורת חריפה על התכנית, לאחר שזו, לדבריה, נוטשת את נושאי הליבה ומתמקדת בקיום "פגישה כלכלית שאין לה קשר עם הנושאים הפוליטיים ועם הסיבות האמיתיות לסכסוך".

עשראווי תלתה את סירוב הפלסטיני לדון בנושאים הכלכליים בכך כי "ברגע שאנחנו יכולים לשלוט בארץ שלנו, במשאבים שלנו ובגבולות שלנו, אז נוכל להיות כלכלה תוססת ומצליחה, הבעיה היא שאנחנו לא שולטים בכל המשאבים שלנו, כולל המשאב האנושי, כולל חופש התנועה שלנו".

בכירת אש"ף חזרה על הטענה כי ממשל טראמפ לא הזמין את בכירי הרשות כשהיא מוסיפה כי היא "לא אוהבת את הרעיון הזה של להאשים את הפלסטינים בסירוב לדברים. זה נוסה כבר בעבר, כל הנושא של להפוך את המציאות הפלסטינית למצב כלכלי או למצב שבו אנחנו זקוקים לנדבות, ולדולרים".

הגישה האמריקנית שנוקט ממשלו של טראמפ מרבה להיות מוגדר כ"לא-מסורתי", כאשר נטען כי ממשלים קודמים ניסו לשנות את המציאות השוררת בדמות חלוקת שטחים ופינוי ישובים, ואילו הממשל הנוכחי מנסה להחיל את המציאות בשטח כמות-שהוא – כלומר, לא יפונו גושי התיישבות מרכזיים משתי הצדדים. עוד דבר שלראשונה הושם בו דגש פרטני הוא עידוד הכלכלה הפלסטינית, גישה שטוענת שיש בה משום מיגור הטרור האזרחי. אלא, שלטענת עשראווי, גם בממשל ג'ורג' בוש הבן זה נוסה - ללא הצלחה. לדבריה, "זה לא עבד בגלל שלא הייתה אחריות על הכיבוש ובגלל שלישראל הייתה יד חופשית לעשות מה שרצתה ובשביל להרוס מרצון את הנושא של איך לגרום לפלסטינים להיות אחראים על המשאבים שלהם ועל החיים שלהם".

"הממשל הזה חושב שהוא מנסה לעשות משהו שונה, הוא מנסה לעשות דברים בדרך גרועה יותר. מה שנעשה בנושאים כלכליים לא עבד, בגלל שהגורמים המחליטים היו של שליטה ושבי. אם ניפטר מהכיבוש, אני חושבת שיהיה לנו מצב כלכלי נהדר, ואין דרך שבה ישראל יכולה לנרמל יחסים עם העולם הערבי עם כלכלה משולבת, כפי שהם אומרים, כשהכיבוש ממשיך להתקיים. ברגע שנהיה חופשיים ושווי זכויות אז נדבר על מציאות אזורית וכלכלה ושיתופי פעולה והכל. אבל זה לא רק לרתום את המרכבה לפני הסוסים, זה מרכבה בלי גלגלים בכלל".

יחד עם הבהרתה כי הממשל האמריקני לא הזמין אותם לוועידה, עשראווי מסבירה כי כל ניסיון אמריקני לפתור את הסכסוך עם ישראל, ייתקל ביכשלון מוחלט. "אין שולחן (-משא ומתן. א.פ) כי הממשל האמריקני הרס את כל היסודות לשלום, בהם ירושלים, פליטים, פתרון שתי המדינות וגבולות 1967. כל הדברים האלה סוכלו על ידי הממשל אז על איזה שולחן מדברים? לא דחינו שום דבר, זו ארה"ב שדחתה את החוק הבינ"ל והסכמים חתומים".

כזכור, ליחסים העכורים בין השלטונות הפלסטיניים לממשל טראמפ יש שורשים קדומים, מאז נכנס טראמפ לחדר הסגלגל והחל להתבטא בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ומשכך, הצהרותיו אתמול של ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, כי הרשות לא תיטול חלק באירוע בבחריין שאמור לסמל את כניסתה להילוך גבוה של עסקת המאה, לא הפתיעו את בכירי ההנהגה הישראלית. "ההנהגה הפלסטינית לא תסכים בשום מצב לנוסחה של שיפור חיי האזרחים הפלסטינים תחת הכיבוש הישראלי", הסביר אשתייה. סגנו, אבו רודיינה, אף הוסיף לומר: "כל תכנית כלכלית שאין בה אופק מדיני לא תוביל לכלום. הפלסטינים לא יסכימו לכל הצעה או תכנית שאינה מבטיחה את קיומה של מדינה פלסטינית ואת מזרח ירושלים כבירתה".

לא "פסגה"  אלא "סדנה"

בהמשך לכך, אתמול דווח כי מטרתה של הסדנה הכלכלית היא בעיקר כדי לגייס אנשי עסקים, יזמים ואנשי חברה אזרחית להשקעות כספיות גדולות במזרח התיכון, בדגש על הגדה המערבית ועזה. יחד עם היוזמה האזרחית, תיווצר שיתוף פעולה והזרמת השקעות גם לירדן, מצרים ולבנון, לצד מדינות המפרץ. לפי ה'ניו יורק טיימס', סכום גיוס ההשקעות המצופה לסדנה הקרובה עומד על כ-68 מיליארד דולר.

עם זאת, אתמול הודיע איש העסקים הפלסטיני, בשאר אל-מסרי, כי קיבל הזמנה להשתתף בוועידה, אך הוא דחה אותה על הסף, זאת מאחר ומדובר באירוע שמחוץ לקונצנזוס הלאומי-פלסטיני. אל מסרי הבהיר בדבריו כי הפלסטינים מסוגלים לדאוג לכלכלה שלהם בעצמם ללא סיוע זר. עוד הוסיף כי "רעיון 'השלום הכלכלי' הוא ישן, וכפי שהעם הפלסטיני דחה אותו בעבר, כך הוא דוחה אותו כעת".

תגיות:חנאן עשראוויעסקת המאההרשות הפלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה