בריאות ותזונה

קרוהן - כל מה שרציתם לדעת על המחלה שנעשית נפוצה

לכבוד חודש המודעות למחלת הקרוהן - מהי מחלת הקרוהן? כיצד מאבחנים אותה? ממנה נגרמת? כל התשובות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי מחלת הקרוהן?

מחלת הקרוהן היא מחלה כרונית, המתבטאת בהתקפי שלשול וכאבי בטן ולעתים גם בתסמינים מחוץ למעי, כגון חולשה, כאבי מפרקים, פצעים (אפטות) בפה ופריחה עורית.

מתי מחלת קרוהן מופיעה לראשונה?

מחלת הקרוהן מופיעה לרוב בגיל צעיר יחסית (בגילאי 15-30), כלומר בתקופה קריטית מבחינת ההתבססות האישית, הזוגית, המשפחתית והתעסוקתית, אך יכולה להופיע בכל גיל, מילדות ועד זקנה.

ממה היא נגרמת?

לא נמצא גורם יחיד למחלה, וההשערה כיום היא כי המחלה נגרמת משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. ראשית, למחלת קרוהן יש בסיס גנטי מובהק: ל־20% מהחולים במחלה יש קרוב משפחה שחולה גם הוא במחלה. כמו כן, מי שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחולה בקרוהן - הסיכון שלו לחלות אף הוא במחלה גבוה בהרבה מהסיכון של מי שאין במשפחתו מקרים של קרוהן. בעבר, שכיחות המחלה הייתה גבוהה במיוחד אצל יהודים אשכנזים, אם כי כיום המחלה נפוצה גם בקרב אוכלוסיות אחרות בישראל וברחבי העולם, כולל בקרב האוכלוסייה הלא יהודית ולא אשכנזית בישראל, ובקרב עמים אחרים במזרח הרחוק, למשל.

הגורם הסביבתי המובהק ביותר להופעת המחלה ולחומרתה הינו עישון סיגריות. אך העלייה בשכיחות מחלת הקרוהן בעשורים האחרונים והקשר המובהק שנמצא בין שכיחותה לבין הרמה הסוציו־אקונומית של החולים בה הביאו למסקנה שגורמים סביבתיים נוספים ממלאים תפקיד חשוב בהופעת המחלה. אחת הסברות כיום קושרת בין הרכב חיידקי המעי, אשר יכולים לווסת את פעילות מערכת החיסון, וכך בסביבה בה לא נחשפים לחיידקים, או משתמשים באנטיביוטיקות מרובות, יתכן שאנו מאבדים אוכלוסיות חיידקים אשר היו יכולות למנוע את הופעת המחלה.

מהם תסמיני המחלה?

התסמינים השכיחים של מחלת הקרוהן הינם שלשול, כאבי בטן, עייפות, ירידה בתאבון, ירידה במשקל, חום והופעת אפטות בפה. בחלק מהמקרים יכולים להופיע גם תסמינים החיצוניים למערכת העיכול, כגון כאבי פרקים ודלקת פרקים, פריחה עורית או דלקת בעיניים. חלק מהתסמינים הללו יכולים להופיע אף לפני הופעת התלונות האופייניות למחלת הקרוהן. בילדים ניתן אף לראות עיכוב בגדילה, קומה נמוכה ועוד. סימנים אלו יכולים אף להיות הביטוי היחידי של המחלה.

כיצד מאבחנים את המחלה?

האבחנה מתבססת על שילוב של תסמינים אופייניים, בדיקות מעבדה המצביעות על הימצאותה של דלקת כרונית בסקירה של מערכת העיכול, על-ידי בדיקות שנקראות קולונוסקופיה וגסטרוסקופיה. בעת הסקירה הרופא לוקח ביופסיות מרקמת המעי לבדיקה תחת מיקרוסקופ, על מנת לבדוק אם סוג הדלקת מתאימה למחלת קרוהן. בנוסף, ניתן לקבל עדות לנוכחות של המחלה על ידי הדמיה של מערכת העיכול (CT, MRI), או על-ידי בליעת מצלמה זעירה שנקראת וידיאו קפסולה.

כיצד מטפלים במחלה?

מומלץ כי חולים במחלות מעי דלקתיות יטופלו ויהיו במעקב במרכזי מומחים בבתי החולים המתמחים במחלות הללו. כך ניתן לתת מענה רחב לתסמינים ולתלונות החולה ממספר דיסציפלינות חשובות. מלבד הגסטרואנטרולוג, חשוב כי המטופל יקבל יעוץ מדיאטנית, תמיכת פסיכולוג, מעקב אחות ומעקב רופאי עור, כבד, וראומטולוגים, בהתאם לתלונות. הטיפול מכוון לא רק לתלונות המטופל, אלא מטרתו גם למנוע נזקים הקשורים במחלה, כגון מחלות זיהומיות שונות - ולכן מומלץ לחסן את המטופלים, מחלות מטבוליות - ולכן מומלץ לבדוק הפרעות ספיגה ולהשלים ויטמינים, וכמובן, ישנם הטיפולים המשפיעים על מערכת החיסון, ובראשם התרופות הביולוגיות הכוללות נוגדי TNF. תרופה נוגדת TNF נקשרת לחלבון ה-TNF ומונעת את פעילותו, ובכך מפחיתה את הדלקת. מטרת תרופות מסוג זה הוא לגרום להיעלמות ההתקפים, ולמעשה, לגרום למצב שבו אין תסמינים ויש שיפור בבדיקות הדם, מצב הדומה למצב טרום התפרצות המחלה. ישנן קבוצות נוספות של תרופות אשר פועלות כנגד מתווכי דלקת אחרים, כגון אנטי-אינטגרינים ואנטי IL-12/23, וכמובן ישנם הסטרואידים והתיופורינים. מלבד תרופות, ניתן לטפל בתסמיני המחלה גם על ידי תזונה מיוחדת, אשר יכולה להתאים לחלק מן המטופלים.

תגיות:קרוהןמחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה