ונשמרתם

איך מנקים לפסח ושומרים על בטיחות? כתבה חובה לכל הורה

מדי שנה נפגעים עשרות ילדים בעקבות הניקיונות לפסח. מהם החומרים המסוכנים ביותר, כיצד ניתן למנוע פגיעה, ומה לעשות כשילד, חלילה, נפגע? התשובות בכתבה שלפניכם

צילום: הדס פרוש/ פלאש 90 צילום: הדס פרוש/ פלאש 90
אא

כמידי שנה, לפני חג הפסח מדווחים מקרי היפגעות של פעוטות וילדים שנפגעים במהלך הניקיונות לחג, מסיבות שונות, ביניהן החשיפה לחומרי ניקוי. החשיפה הגדולה ביותר לחומרים היא בזמן הניקוי, במגע עורי עם החומר, אבל לא רק, אלא גם משאיפת אדים רעילים. החומרים הרעילים עלולים לחדור לגוף ולגרום לנזק ימים ושעות לאחר החשיפה. בשנה שעברה נקראו צוותי מד"א לטפל בילדה כבת 9 ובשני אחיה הקטנים, בני 3 ושנה, ששתו חומר רעיל שהועבר לבקבוק שתייה בבית בירושלים.

לפני כחודש, ילד כבן 5 מירושלים, ניקה יחד עם אימו צעצועים בגיגית עם מים רותחים ונפל פנימה. הילד טופל על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א ופונה במצב בינוני לבית החולים הדסה עין כרם, כשהוא סובל מכוויות בגפיים. לפני כשבוע, פעוטה כבת שנתיים טופלה על ידי חובשי 'איחוד הצלה טבריה וסובב כנרת', לאחר שקערה עם חומרי ניקוי נשפכה עליה בביתה. הפעוטה פונתה בניידת טיפול נמרץ להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים 'פוריה'.

במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי 'זיו' בצפת מאשרים שמדי שנה עולה מספר המטופלים בחדר המיון כתוצאה מפגיעה עקב ניקיונות הפסח. "על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם, כ-46% מהחשיפות לרעלים מתרחשות מידי שנה בילדים עד גיל 6", אומרים בבית חולים זיו, "בשנה שעברה (2018), בשבוע שלפני חג הפסח, נרשמה עלייה של כ-28% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה, ובילדים קטנים נרשמה עלייה של 29%. עוד עולה מהנתונים, כי 51% מהנפגעים, נחשפו לרעלים וכימיקלים, בשבוע שלפני חג הפסח ו-42% נפגעו משימוש מזיק בתרופות. החשיפה לכימיקלים בשבוע שלפני חג הפסח נגרמת לרוב מחומרי ניקוי והדברה ביתיים, אקונומיקה, דטרגנטים, גזים מגרים, בסיסים, מסירי אבנית, קוטלי חרקים, חומצות ותזקיקי נפט".

פגיעות רבות נגרמות בעיניים, כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי, בעיקר כאשר מוהלים כלור בחומרי ניקוי שונים. כך נוצרת תגובה כימית חזקה ואידוי של חומרים רעילים באוויר. פגיעות, המתבטאות בצריבה בעיניים, צריבת העור וקוצר נשימה כתוצאה משאיפת חומרים רעילים, מטופלות באמצעות אינהלציות וסטרואידים במהלך האשפוז. ד"ר דנה קרופיק, מנהלת המחלקה לרפואה דחופה ילדים במרכז הרפואי זיו בצפת: "מידי שנה, סמוך לפסח, נרשמת עלייה במספר מיקרי היפגעות ילדים מסיבות שונות, בהן שתיית חומר ניקוי, אם כי לא רק. הסיבות להיפגעות מגוונות. רוב הפגיעות לא מסתיימות בפציעות קשות, ולכן לעיתים ההורים הטרודים בהכנות לחג, מקלים בכך ראש, למרות שהמנגנון שאיפשר לתאונה לקרות הוא למעשה המנגנון שמאפשר התרחשות פגיעה עם השלכות קשות יותר. לפני החג מומלץ לעשות היערכות מחודשת - ולהפוך את הבית לסביבה בטוחה. להקדיש כמה דקות לאיך מנקים, מי משגיח על הילדים. בכל פעם שהסביבה משתנה, בין אם בגלל ניקיונות לחג או הגעה של משפחה, צריך להיערך בהתאם ולהרחיק מילדים מקורות של סכנה כמו תרופות, חומרי ניקיון ופריטים קטנים שהם עלולים לבלוע".

 

זהירות: אקונומיקה, מסיר שומנים וכלור

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה שמאז שנת 2008 נפטרו בישראל 2 ילדים כתוצאה מהיפגעות חומרי ניקוי. מבין כלל מקרי האשפוז של ילדים כתוצאה מהיפגעות עם חומרי ניקוי, 80% מהמקרים אירעו בשל הרעלה ו-20% בשל כוויה. ב-25% מהמקרים, חומר הניקוי נמצא בבקבוק או בכוס שתייה והילד חשב כי מדובר בנוזל לשתייה.

צילום: הדס פרוש/ פלאש 90 צילום: הדס פרוש/ פלאש 90

חומרי הניקוי שנמצאו בשכיחות הגבוהה בהיפגעות ילדים הם אקונומיקה (19% מהמקרים), מסיר שומנים (16% מהמקרים) וכלור (10% מהמקרים). חומרי ניקוי נוספים הגורמים להיפגעות ילדים הם חומר לניקוי לאסלה, קפסולות כביסה, נוזל כביסה, אבקת כביסה, מטהר אוויר, חומר לשטיפת כלים, חומר להסרת אבנית.

"אנו פועלים רבות להעלאת המודעות בקרב הציבור למניעת היפגעות", אומרת דוברת 'בטרם', עינת שגיא אלפסה. "לצערנו, זה עדין לא מספיק. הורים רבים מדי נוטים להיתלות באמונה שזה לא יכול לקרות, אבל העובדה היא שדברים רעים קורים גם להורים טובים. זו בדיוק הסיבה שעל כולנו לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים. מדובר בשינויי התנהגות פשוטים שיכולים לעשות שינוי עצום ולצמצם משמעותית את הסיכון, כדי שהחג יהיה חג שמח באמת ולא יסתיים בטרגדיה".

במרבית המקרים, חומרי הניקוי מעורבים בהיפגעות ילדים, אם כי היו מקרים של טביעת ילדים בדלי תמים של ספונג'ה. "מקרה כזה יכול להתרחש בגלל שפעוטות נמשכים למים", אומרת עינת, "מכיוון שהחלק העליון של גופם כבד יותר מהראש, ברגע שהם רוכנים לכיוון הדלי הם עלולים ליפול לתוכו עם הראש כלפי מטה. ברגע שהמים מכסים להם את הפה והאף, הם אינם יכולים לקרוא לעזרה. טביעה מתרחשת במהירות ובדממה. הפעוטות יכולים לטבוע גם במים בעומק סנטימטרים ספורים, לכן חשוב מאוד להקפיד ולרוקן מים מכל דלי, גיגית או אמבטיה מיד בתום בשימוש".

 

איך למנוע? קבלו כללי בטיחות מצילי חיים

הנחיות בטיחות של ארגון בטרם למניעת הרעלות:

1. קונים חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.

2. מאחסנים חומרי ניקוי במקום גבוה ונעול, ומרחיקים מהישג ידם של ילדים.

3. מקפידים להחזיר את חומרי הניקוי סגורים למקומם, מיד בתום השימוש.

4. מאחסנים חומרי ניקוי בבקבוקים מקוריים בלבד, ולעולם לא בבקבוקים או בכוסות שתייה.

5. לא מערבבים חומרי ניקוי מסוגים שונים.

6. קוראים היטב את הוראות השימוש המופיעות על גבי האריזה ופועלים על פיהם.

7. תרופות שאינן בשימוש או שפג תוקפן, חומרי ניקוי והדברה, צבעים ומדללי צבע שאינם בשימוש - יש לסלק מהבית בצורה בטוחה מבלי שלילדים תהיה גישה אליהם.

8. בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו לסיוע רפואי או למרכז הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם, בטלפון 04-7771900.

 

הילד נפגע. מה עושים? פנו מיידית לעזרה רפואית

בכדי להימנע מפגיעת ילדים בעת הניקיונות ממליצים במרכז הרפואי 'זיו' לתכנן את ניקיון הבית בקפידה ולהיערך מראש, מבחינת הזמן ותשומת הלב, העסקת הילדים ואחסון בטוח של חומרי הניקוי. "פגיעות רבות מתרחשות במהלך ניקיונות הפסח עקב חומרי ניקוי שנותרו נגישים לילדים וללא השגחה. כחלק מההיערכות לניקיונות, מומלץ לארגן פעילויות שונות לילדים או להוציאם לפעילות מחוץ לבית, עם אחד מבני הבית הבוגרים. בנוסף, ממליצים במרכז הרפואי 'זיו' לאוורר את החדרים בזמן הניקיונות ולאחריהם על מנת למנוע שאיפת רעלים מחומרי הניקוי, להשתמש בכל חומר ניקוי בנפרד, ולהקפיד להשתמש בחומרים על פי הוראות היצרן.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

במקרה של שתיית חומר רעיל, יש לפנות את הנפגע מיידית לחדר מיון ולהביא את החומר ממנו הורעל, כך שהצוות הרפואי יוכל לאבחן ביתר קלות את הפגיעה ולהתאים את אופן הטיפול.

אין לתת בבית תרופות כלשהן או חומר "נוגד", לא להשקות בחלב או במיץ לימון ולא לגרום לאדם או לילד להקאה. בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו מיידית לסיוע רפואי. בכל פגיעה כזו יש גם לשים לב לדרכי האוויר ולקצב הנשימה. אם החומר פוגע ישירות בגרון, תתפתח במהרה תגובה דלקתית והגרון יתנפח מאוד ועלול להיחסם כליל.

במקרה של פגיעה בעיניים מחומרי ניקוי, יופיע כאב עז וצורב עם קושי לפקוח את העפעפיים. במקרה זה, יש לשטוף את העיניים בכמות רבה מאוד של מים, כאשר במהלך השטיפה על הנפגע להפנות את עיניו לארבעת כיווני המבט, ובכל מקרה, חובה להגיע בדחיפות ובמהירות האפשרית לחדר המיון.  

הנחיות ארגון 'בטרם' לשמירה על הילדים בהכנות לחג:

1. דאגו למסגרת לילדים בזמן חופשת הפסח, כך שהילדים יימצאו תחת השגחה של בוגר אחראי.

2. ארגנו סבב תורנות בין מספר משפחות. בכל פרק זמן מבוגר ממשפחה אחת ייקח אחריות על ילדי המשפחות. בצורה כזו הילדים יימצאו כל הזמן תחת שמירה של מבוגר.

3. סכמו תמיד מי אחראי על הילדים. כשאתם מעבירים אחריות וודאו שהצד השני אכן קיבל (אבא, סבתא או אח גדול).

4. ילדים עד גיל 6 חייבים להיות תחת שמירת מבוגרים או בני נוער (מתבגר מגיל 12 ומעלה).

5. נקו ב"ראש שקט" - שילחו את הילדים הקטנים לגינה או למטה בהשגחה של בני נוער בעת שאתם מנקים, או הקצו להם מקום בבית שם הם יוכלו לשחק בנחת. הזהירו את הילדים מפני משחק במגרשי חנייה, ברחוב ובמקומות קרובים לכביש.

תגיות:ניקיוןפסחכללי בטיחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה