חדשות בארץ

הלך לעולמו אדריכל חטיפת אייכמן, רפי איתן

רפי איתן, מהנודעים שבאנשי מערך המודיעין של ישראל ומי שפיקד על מאות מבצעים חשאיים – ביניהם חטיפת אייכמן, הלך לעולמו. נתניהו: "מגיבורי שירותי הביון"

רפי איתן, 2016 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)רפי איתן, 2016 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

אתמול (שבת) הלך לעולמו מפקד מבצע חטיפת אייכמן והשר לשעבר, רפאל (רפי) איתן, כשהוא בן 92. איתן, שנחשב בעיני רבים לאחד מהאנשים שהיו אחראיים על ייסודה של קהילת המודיעין של ישראל, היה מפעילו של המרגל הישראלי בארצות הברית, ג'ונתן פולארד.

לאחר ההודעה על מותו ספדו לו רבים במערכת הפוליטית והביטחונית. בפוסט שפרסם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאמר: "רפי היה מגיבורי שירותי הביון של מדינת ישראל באינספור פעולות למען ביטחון ישראל. הוא נטל חלק בלכידתו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן והבאתו למשפט צדק בישראל בירושלים. במהלך השנים נטל חלק בחיים הציבוריים, היה שר בממשלת ישראל ופעל להחזרת הרכוש היהודי שנלקח בשואה. הוא היה ידיד אישי קרוב של משפחתנו. לא היה שני לו בחוכמה, בשנינות ובמחויבות אין קץ לעם ישראל ולמדינתנו. אנו מבכים את לכתו".

כן גם ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן, ספד לו: "פועלו של רפי איתן שזור בימיו של שב"כ ובימיה של מדינת ישראל". בהודעה מטעמו, הוסיף ארגמן כי "רפי הוביל והשתתף בעשרות מבצעים פורצי דרך. אומץ ליבו, ערכיו וצנעת דרכו, כמגן ולא יראה - היא דרכנו ומורשתנו. כואבים את לכתו וגאים להיות ממשיכי דרכו".

ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, יוסי כהן, ספד לאיתן ואמר כי "לעד נוקיר את תרומתו לביטחונה של מדינת ישראל, עוד מהיותו לוחם צעיר בפלמ"ח". עוד ספד לו "עשייתו ופעילותו תרשמנה באותיות זהב בהיסטוריה של המדינה".

לדבריו, "רפי היה לוחם ומפקד מהמעלה הראשונה, מקורי ואמיץ, שהוביל אינספור מבצעים נועזים ופעילויות מורכבות של המוסד, בהן המבצע ללכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. את רובם המכריע של המבצעים אי אפשר לפרסם, אך הם תרמו תרומה משמעותית לביצור ביטחונה של מדינת ישראל. היסודות שרפי הניח בשנות המדינה הראשונות הן נדבך משמעותי בפעילות המוסד גם היום, ועם ישראל חב לו רבות על עשייתו ופועלו".

איתן נולד בשנת 1926 בקיבוץ עין חרוד וגדל ברמת השרון. הוריו, יהודית ונח הנטמן, היו זוג חלוצים שעלו מברית המועצות ב-1919, בעת גל העלייה שכונה 'העלייה השלישית'.

ב-1944 התגייס איתן לפלמ"ח. במהלך שירותו הוא השתתף במבצע לשחרור מעפילים ממחנה המעצר בעתלית, פעולה שבה נפצע. ב-1946 הוא התנקש בשני גרמנים אקראיים, חברי תנועת "טמפלרים", פעולה שנועדה ליצור הרתעה בקרב חברי התנועה שקידמה את ערכי הנאציזם בארץ ישראל של אותם הימים. הוא השתתף בקרבות מלחמת העצמאות ב-1947, אז שירת כקצין מודיעין בחטיבת יפתח.

בתום שירותו הצבאי הצטרף איתן לגוף המודיעין שזה עתה קם ה'ש.ב', ארגון אשר ידוע כיום כ"שב"כ". בהמשך הוא התמנה למפקד היחידה המרכזית למבצעים – יחידה משותפת לשב"כ ולמוסד.

חרף היותו מרושל, נמוך, ובעל לקויות בשמיעה וראייה – חזות חיצונית הנתפסת של 'א-גיבור', השתתף איתן במאות מבצעים חשאיים אשר רובם לא באו לכלל פרסום. בין הפעולות הידועות ביותר בהיסטוריה של המדינה הצעירה, ואשר בנו במידה רבה את התדמית המאיימת של המוסד הישראלי, הוא כמובן מבצע חטיפת הצורר הנאצי אדולף אייכמן ימ"ש בשנת 1960. במבצע זה, איתן פיקד על חוליית אנשי מוסד שלכדה את אייכמן בעת שהותו בעיר המקלט של הנאצים – בואנוס איירס. שנים מאוחר יותר, בראיון שהעניק לתכנית 'עובדה' ב-2014, תיאר איתן את המעשה: "זה היה אחד המבצעים היותר פשוטים שעשיתי. אתה מכה בכתף הימנית, סוחב אליך את הכתף השמאלית ומחבק את הראש ואז אתה גורר אותו. התחלתי למשש את הצלקות שידעתי שהן על גופו, ואז ידעתי - זה האיש. בתוכי שרתי את שיר הפרטיזנים, 'אנחנו פה'". בהמשך הובא אייכמן לישראל והועמד למשפט שנמשך כשנתיים, וב-1962 הוא הוצא להורג.

עוד מבצע ידוע בניהולו של איתן הוא "מבצע דמוקלס". במהלך המבצע, שנועד להרתיע את גל המדענים הגרמנים שהיגרו למצרים ועסקו בפיתוח טכנולוגיה צבאית מתקדמת, חוסלו מספר מדענים על ידיו.

ב-1978 נטש איתן את 'השטח' והתמנה ליועץ מיוחד לענייני טרור תחת ראש הממשלה, מנחם בגין. בשנות ה-80 כיהן כראש הלשכה לקשרי מידע, לשכה אשר סייעה רבות לתכנית הגרעין של ישראל על ידי גניבה של טכנולוגיות גרעין ממעצמות שונות. במהלך שירותו זה, הביא איתן את ג'ונתן פולארד, איש הצי האמריקני, לרגל אחר תעשיות הגרעין של ארצות הברית.  

אלא, שמהלך זה לא הסתייע. האמריקנים חשפו את פולארד והוא נשלח ל-30 שנות מאסר. בעקבות הפרשה, נאלץ איתן לפרוש מתפקידו במערך המודיעין וכך הגיעה הקריירה המפוארת על סיומה כשהיא מטילה כתם בל יימחה על שיקול דעתו.

לימים, הודה איתן כי הפרשייה היא ה"כישלון הכי מפורסם שלי". ב-2015, ערב שחרורו של פולארד, אמר איתן בראיון ל'ידיעות אחרונות' כי "בדיעבד, העניין כולו היה טעות אחת גדולה ואני מתנצל עליה מעומק לב".

ב-2006 נבחר איתן לכנסת ה-17 ועמד בראש מפלגת 'הגימלאים', בה כיהן כשר לענייני גימלאים. המפלגה, שנחשבה כהפתעת בחירות בכך שגרפה 7 מנדטים, לא הצליחה ב-2009 לעבור את אחוז החסימה ואיתן נאלץ לשוב לעסקיו.

היום הובא רפי איתן למנוחת עולמים בבית העלמין בנתניה.

תגיות:ג'ונתן פולארדהמוסדרפי איתן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה