חדשות בארץ

גינויים בינלאומיים להצהרת טראמפ על הכרה בסיפוח רמת הגולן

לאחר הצהרתו של הנשיא טראמפ כי ארצות הברית צפויה להכיר באופן מלא בריבונות ישראל על הגולן, בקהילה הבינלאומית מגנים בחריפות את המהלך. רוסיה: "לעולם לא נסכים להכרה בריבונות הישראלית על רמת הגולן"

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: שאטרסטוק)נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: שאטרסטוק)
אא

דובר הקרמלין של רוסיה, דמיטרי פסקוב, גינה אתמול (חמישי) את החלטת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן.

"עמדת האיחוד האירופי לא השתנתה. בהתאם למשפט הבינלאומי, אנו לא מכירים בריבונות ישראל על השטחים שנכבשו מאז יוני 1967 ולא רואים בהם חלק משטחה של ישראל", אמר פסקוב. בדבריו לעיתונאים הוא הוסיף כי "זו רק קריאה מצדו של טראמפ כרגע, נקווה שזה יישאר כך ולא ימומש". לדבריו, קריאות אלה "מערערות מאוד ובאופן ניכר את היציבות במזרח התיכון" .

גם דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, גינתה את המהלך וכינתה אותו "חסר אחריות", כמו גם "הפרה ישירה של החלטות האו"ם". בהמשך הצהיר חבר וועדת החוץ בבית העליון בפרלמנט הרוסי, אולג מורוזוב, כי "רוסיה לעולם לא תסכים להכרה בריבונות הישראלית על רמת הגולן".

בממשלת מצרים הצטרפו לגינויים והצהירו כי מבחינתם שטחי הגולן הינם שטחים סוריים כבושים: "כולם צריכים לכבד את ההחלטות הבינלאומיות בנוגע ללגיטימציה, לקיחת אדמה בכוח אינה חוקית".

בנוסף, גם ממשלות גרמניה וצרפת הצהירו כי הם לא מכירים בהצהרת הממשל האמריקני, וכי מדובר בהפרה של המשפט הבינלאומי וכן החלטות האו"ם.

גם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הגיב בזעם להצהרת טראמפ ואמר כי "לא נאפשר לגיטימציה לפלישה לרמת הגולן". ארדואן גם הזהיר כי "החלטת ארה"ב להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן הביאה את האזור לסף משבר".

המשטר הסורי הצטרף לגינויים, כשהוא תוקף את ההחלטה לספח את השטח שנכבש ממנו לפני 52 שנים. בהודעת המשטר נכתב כי "רמת הגולן תישאר ערבית וסורית ללא קשר להצהרות של נשיא ארה"ב על הגולן הישראלי הכבוש". גם הממשל האיראני גינה את המהלך ומסר כי "זו החלטה לא חוקית ובלתי מתקבלת על הדעת".

רמת הגולן נכבשה על ידי ישראל במהלך מלחמת ששת הימים ב-1967, בעת כהונת ראש ממשלת ישראל, לוי אשכול, שהחליט על המהלך. ב-14 בדצמבר 1981, כחצי שנה לפני תום נסיגת צה"ל מסיני, החליטה ממשלת ישראל בראשות מנחם בגין על הגשת "חוק רמת הגולן" לכנסת. בצעד נדיר, החוק עבר עוד באותו היום בשלוש קריאות, ברוב של 63 לעומת 21 מתנגדים.

בעקבות כך, נמתחה ביקורת בינלאומית חריפה כשאף מדינה לא הייתה מוכנה להכיר בו – לרבות הממשל האמריקני בראשות הנשיא רונלד רייגן הרפובליקני. הדבר יצר משבר ביחסי ארצות הברית-ישראל כשהנשיא רייגן אף החליט להשעות את מזכר ההבנה האסטרטגי עם ישראל, כשהוא מורה להקפיא באופן מידי את כל בקשותיה של ישראל בתחום הביטחון. בהמשך, מועצת הביטחון של האו"ם קיבלה את החלטה 497 שקבעה כי הסיפוח מנוגד לחוק הבינלאומי האוסר סיפוח של שטח שנכבש בשעת מלחמה.

כזכור, אתמול הודיע הנשיא טראמפ כי ממשלו צפוי להכיר בריבונות ישראל בשטחי רמת הגולן. "אחרי 52 שנים, הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית על הגולן, שיש לו חשיבות אסטרטגית וביטחונית עבור ישראל ועבור יציבות האזור כולו", כתב הנשיא בחשבון הטוויטר שלו. בתגובה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיבח את המהלך וכתב כי "בתקופה שבה איראן מבקשת להשתמש בשטח סוריה כפלטפורמה להשמדת ישראל, נשיא ארה"ב טראמפ מכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. תודה לנשיא טראמפ!". בהמשך שוחח נתניהו עם הנשיא טראמפ, הודה לו על הצהרתו להכיר בגולן ואמר לו: "עשית היסטוריה". ההצהרה באה בעת ביקורו בישראל של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, כשבעקבותיה הוא התכנס עם ראש הממשלה למסיבת עיתונאים משותפת. 

לפי הדיווחים, ההכרזה צפויה לצאת לפועל ביום שני, בעת ביקורו הממלכתי של ראש הממשלה נתניהו בארצות הברית.

תגיות:רמת הגולןדונלד טראמפממשל רוסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה