היסטוריה וארכיאולוגיה

קטע בלעדי מתוך "ארכיאולוגיה תנ"כית ד'", ספרו החדש של הרב זמיר כהן: כיצד יכלו מרדכי ואסתר להתגורר בשושן הבירה?

יש מומחים המזהים את דמותו של מרדכי בתבליט אבן מ"בית האוצר" של מלכי פרס בפרספוליס. בשונה משאר האנשים שבתבליט, שיער ראשו מכוסה לחלוטין

קבר מרדכי ואסתר בהמדאן שבאיראן, כיוםקבר מרדכי ואסתר בהמדאן שבאיראן, כיום
אא

לאחר שהמגילה מתארת את אחשורוש וממלכתו האדירה, את המשתה שערך, את אשר עשתה ושתי המלכה ומה שעלה בגורלה, עוברת המגילה לעסוק במרדכי ואסתר:

"אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי... וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר... וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת. וַיְהִי בְּהִשָּׁמַע דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה... וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ...".

מרדכי חי בפרס, בשושן הבירה. המגילה מדגישה כי מרדכי חי בשושן הבירה, משום שלמגורים בבירה, להבדיל משושן העיר, היו מתקבלים רק אנשים בעלי מעמד. ומכאן שמרדכי היה אדם נכבד ובעל מעמד, עוד בטרם התמנה למשנה למלך.

ואמנם חז"ל מסרו לנו כי מרדכי שימש בדרגת קצונה בכירה בצבא פרס, ובעת מלחמה, קצין אחר בשם המן ביקש ממנו מימון למזון עבור חייליו.

יש לנו אפוא פרטים רבים על מרדכי היהודי: שמו, מקום מגוריו, התקופה שבה חי, והידיעה כי היה תחילה קצין בצבא פרס, ואחר כך אישיות בכירה במלכות אחשורוש. ואמנם, פרופ' מיכאל הֶלְצֶר, מומחה להיסטוריית המזרח הקדום, כתב כי "זה מקרוב נתגלתה בעיר הבבלית סִפָאר תעודה מנהלית, שבה נזכר פקיד גבוה מן העיר שושן, בשם מַרדוּכּא (marduka), שלאחר פרישתו מהצבא שימש גזבר מלכותי בימיו של אחשורוש, ושמו מזכיר את שמו של מרדכי היהודי". השם מַרדוּכּא נתגלה גם בתעודות ארכיון מוראשו בעיר ניפּוּר, המתוארכות לתקופת שלטון פרס באזור. בארכיון נמצאו שמות יהודיים רבים וזה אחד מהם, בהגייתו בשפה הארמית ששימשה את יהודי האזור במגעם עם הנוכרים.

יש מומחים המזהים את דמותו של מרדכי בתבליט אבן מ"בית האוצר" של מלכי פרס בפרספוליס. הוא עומד מאחורי המלך אחשורוש ובנו (שכמו המלך, מחזיק פרח לוטוס או גביע בידו), ובשונה משאר האנשים שבתבליט, שיער ראשו מכוסה לחלוטין.

 

אסתר המלכה

כפי שהזכרנו לעיל בנוגע למלכה ושתי, המלכים הפרסיים לא נהגו לתעד את שמות נשותיהם, מה גם שנהגו לשאת נשים רבות. אך כמו במקרה של ושתי, גם לגבי שמה של אסתר נשאר בידינו תיעוד בכתבי הרודוטוס, בהם מוזכרת אשתו של חשיארש-אחשורוש, ושמה: המלכה אֵמְסְתֵרִיס. האות מ' נבלעת, ואת הסיומת נהוג להשמיט, וכך מתקבל השם אסתר.

פנים קבר מרדכי ואסתר בהמדאן שבאיראן, כיוםפנים קבר מרדכי ואסתר בהמדאן שבאיראן, כיום

המגילה מתארת כי המלך אחשורוש כינס את הנערות שרצה לשאת לנשים אל "בֵּית הַנָּשִׁים", מבנה גדול בו שוכנו כולן: "וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה, אֶל בֵּית הַנָּשִׁים".

גם אסתר נלקחה לשם: "וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ".

בארמון המלך בפרספוליס ניתן לראות שחזור בגודל אמיתי של "בית הנשים", שנבנה שם על פי ממצאי החפירות.

מתוך הספר "ארכיאולוגיה תנ"כית כרך ד'" מאת הרב זמיר כהן שליט"א, שיצא השבוע לחנויות. לרכישת הספר, לחצו כאן.

תגיות:ארכיאולוגיה תנ"כיתאסתר המלכהמרדכי היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה