בריאות ותזונה

האם האירועים משפיעים עלינו, או התגובה שלנו אליהם?

לעיתים קרובות, כאשר המציאות מעיקה עלינו, אנו מבקשים מהקדוש ברוך הוא שישנה את המציאות. אולם טוב נעשה אם נבקש לא פחות מכך – סייעתא דשמיא להצליח לשנות את התגובה שלנו למציאות

  • כ"ז אדר א' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפעמים נדמה לנו שאין לנו יכולת להתגונן מול הרגשות שלנו ולהשפיע עליהם. אולם זו טעות: למודע שלנו, לרציונל – יש השפעה רבה על הרגשות שלנו, וודאי שיש לו השפעה משמעותית ביותר על ההשלכות והתוצאות של הרגשות הללו. איננו יכולים לשלוט בכל מה שקורה לנו, אולם אנו יכולים לשלוט בתגובה שלנו להתרחשויות ובהשפעה שיש להן על מצבנו הרגשי, אם מעט ואם הרבה.

רק עשרה אחוזים מהמאורעות שמתרחשים עמנו משפיעים עלינו, אולם תשעים אחוזים מההשפעה שישנה עלינו – מיוחסת לתגובתנו לאותם עשרה אחוזים. לדוגמה, כאשר התקשרנו בקשר עסקי עם פלוני, והוא מעל באמון שנתנו בו – אנו יכולים לכעוס עליו, אנו יכולים להתבוסס במחשבות על הפגיעה הקשה - אך אנו יכולים גם להסיח את דעת ולעסוק בניסיון לתקן את הנזקים, או להתבגר, להבין ולהפנים שאנשים סביבנו לעיתים רואים את המציאות בצורה שונה מכפי שאנו רואים אותה. הרי לנו, כי לאותה סיטואציה עשויות להיות מספר תגובות, שונות זו מזו מהותית! את המציאות, אפוא, לא תמיד ביכולתנו לשנות. אולם התגובה שלנו למציאות הינה בשליטתנו.

המסקנה המתבקשת הינה, כי אמנם אין אנו יכולים לשלוט במאורעות עצמם, במציאות ובהתרחשויות, אולם אנו יכולים לשנות את התגובות שלנו – ובכך לשלוט בהשפעתם של המאורעות עלינו.

לעיתים קרובות, כאשר המציאות מעיקה עלינו, אנו מבקשים מהקדוש ברוך הוא שישנה את המציאות. אולם על פי האמור מתברר, כי טוב נעשה אם נבקש לא פחות מכך – סייעתא דשמיא להצליח לשנות את התגובה שלנו למציאות.

מבחינה מסוימת, תפילה שכזו תהיה לפעמים אפילו רלוונטית יותר. משום שאם נבקש, למשל, שהשכן, שכל הזמן כועס עלינו יעבור דירה, ותפילותינו תתקבלנה – השכן יעבור דירה, ואנו ניפטר מהכעסים שהוא מעורר אצלנו... אבל מי יודע איזה שכן יבוא במקומו? ומה נעשה אם בפעם הבאה יכעס עלינו מישהו אחר, בעבודה או בבית הכנסת? כמובן, נוכל להתפלל שגם הוא יסתלק... אבל בינתיים, אנו נמשיך לסבול.

לעומת זאת, אם במקום להתפלל שהמציאות תשתנה, נתפלל שאנחנו נשתנה, ונהיה חזקים יותר, גמישים יותר, סבלניים יותר, כך שנוכל להתמודד בקלות רבה יותר עם הקנטותיו של השכן, ואז נוכל לחיות חיים שלווים, רגועים ויעילים יותר. וכך בכל תחום: עלינו לזהות את התכונות החסרות לנו לשם התמודדות יעילה יותר עם המציאות, ולבקש כי יסייעו לנו משמים לרכוש אותן.

אם נתפלל לסייעתא דשמיא בשינוי התגובות שלנו למציאות, הרי שנוכל לרכוש יכולת התמודדות שתשרת אותנו נאמנה בסיטואציות רבות. אם אנו מושפעים מהכעס של השכן - המשמעות היא שמשהו אצלנו חלש מדי... ואת המקום החלש הזה – כדאי שננסה לשנות, וגם נתפלל על כך, כמובן. כי הקושי בחיים שלנו, אינו נובע באמת מהקשיים עצמם. הוא נובע מחוסר היכולת שלנו להתמודד עם הקשיים הללו.

רוצים ללמוד עוד על התמודדות עם רגשות, ושאר נושאים? הירשמו עוד היום לסדנאות של הרב אייל אונגר בקמפוס היהודי.

תגיות:רגשותהקמפוס היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה