המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - מה עושים עם בעיות חברתיות וסביבתיות בגן ובבית הספר?

תשובות לשאלות נפוצות בחינוך ילדים, מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן. כתבה מספר 11

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שאלה: ילד בן ארבע שהיה תמיד שמח ללכת לגן, ולפתע מתנגד בתוקף. הוא טוען שהילדים מציקים לו, אבל הגננת אומרת שאינה רואה דבר מה שהשתנה. כיצד נכון לנהוג? האם אפשר לומר לו שהולכים למקום אחר, ולהביאו לגן?

תשובה: בשום אופן אין לקחת את הילד לגן במרמה. כשאינו רוצה לצאת מהבית בבוקר, יש לומר לו שהיום ילך לגן ואמא תשוחח עם הגננת. ובפרט אם סירובו חוזר ונשנה בכל יום בטענה שרע לו, יש לחשוד שאכן קיימת כאן בעיה שיש להתייחס אליה בכובד ראש, ולברר מה בדיוק מציק לו.

 

מילים שאינן נקיות

שאלה: ילד בגן המוציא מפיו מילים שאינן נקיות, מקלל את חבריו, או מכנה אותם בשמות בעלי חיים כגון חמור וכלב. נזיפות וגערות רק החמירו את המצב, וכעת נראה שהוא נהנה לחזור על המילים הללו. ההורים והגננת נואשים. מה עושים?

תשובה: יש לזכור שילד בגיל הגן המשתמש בקללות ובמילים בוטות, אינו מבין את משמעותן האמיתית עד סופן. הוא רק הצליח להבין שכאשר הוא אומר מילה מסוימת ששמעה אי פעם, כל הסביבה רועשת סביבו. לכן הוא משתמש ב"לחיצה על כפתור זה", בכל עת שחסרה לו תשומת לב מהסביבה.

לכן, כאמור לעיל בעניין הילד המציק, אין להראות סימני לחץ בעת אמירתו מילים כאלה, אלא רק להגיב במבט נוזף מלווה במילים קצרות ויבשות: "כך לא מדברים!", או: "אנחנו לא מוציאים מהפה מילה לא נקיה!" וכבר לעבור לעניין אחר.

ובמקביל, להעניק לו שפע תשומת לב על מעשה חיובי ובכלל. כך ילמד שאינו מפיק שום תועלת מאמירת מילה זו, והיא תישכח ממנו עם הזמן.

אמנם יש להבדיל בין מילים שאינן נקיות, לבין שמות בעלי חיים. כאשר הוא מכנה חבר בשם בעל חיים, כגון 'חמור', טעות היא לנזוף בו במילים שמשמעותן: "לא אומרים מילה לא נקיה", שהרי אין חסרון באמירת המילה. וכיצד יגיב כאשר ישמע מהגננת שאברהם אבינו חבש את חמורו ומשה רבנו הרכיב את משפחתו על החמור? אלא התגובה תהיה: "חמור זהו שמו של בעל חיים. יוסי הוא ילד בגן שלנו, ושמו יוסי!" כך ילמד הילד הגדרות נכונות ומיקומים נכונים לאמירת כל מילה.

 

ילד עם חוסר ביטחון עצמי

שאלה: כיצד יש לפעול עם ילד הסובל מחוסר ביטחון עצמי?

תשובה: ילד צריך לחיות בידיעה שהוא יכול ומסוגל לעשות ולפעול. אם רואים שהילד חי בפחדים, ומזהים שלא מדובר בביישנות אלא בחוסר ביטחון, יש להרגילו לביטחון עצמי, וזאת בשני מסלולים:

1. לחזק אותו במילות שבח, עידוד וביטחון. לרומם אתגרים שעמד בהם בגבורה והצליח בהם, לומר לו שסומכים עליו ויודעים שהוא בעל יכולות נפלאות, וכל משפט שיכול לחזקו ולעודדו לפי אופיו וטבעו המיוחד לו, ובכך לשנות בעיני עצמו את דימויו העצמי השלילי.

2. להטיל עליו לבצע מטלות קטנות ומעשיות שהוא בוודאי יוכל לעמוד בהן, כדי שיוכל להיווכח בעצמו בהצלחותיו ולהתעודד מהן, ומכאן לעבור אט אט למטלות גדולות יותר. עמידתו באתגרים תלווה תמיד בדברי שבח רבים על כישרונותיו המעולים, על עמלו הרב, על דבקותו במשימה, ועל הישגיו המצוינים.

בנוסף, יש לבדוק מדוע הוא חסר ביטחון והאם יש לכך גורם סביבתי. ייתכן  שבין חבריו ישנו ילד שיורד לחייו ומציק לו עד שהוא נשבר וסבור שאינו מסוגל למאומה. וההורים אינם מבינים מדוע הילד קמל. 

כמו כן, יש לתת את הדעת על רמתו הרוחנית של המוסד החינוכי בו הילד לומד, ואם יתברר כי רמתו ירודה יש להעביר מיד את הילד לבית ספר ברמה תורנית נאותה. שכן ילד בן תרבות ודרך ארץ, בפרט אם הוא גם ילד בעל נפש עדינה, השוהה בחברת ילדים הנחשפים למדיה רוויית אלימות פיזית ומילולית, סובל בדרך כלל מהתנכלויות חבריו המתייחסים למעלותיו כאל חולשה כללית. ואם אכן זהו המצב, לא פלא שהוא סובל מחוסר ביטחון עצמי. 

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:המדריך לחינוךבעיות חברתיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה