חדשות בעולם

הצרות של תרזה מיי: ראש ממשלת בריטניה הובסה בהצבעה בפרלמנט על הברקזיט

רוב עצום של 432 חברי פרלמנט דחו את הצעתה של ראש ממשלת בריטניה לאשר את ההסכם לעזיבת האיחוד האירופי. יו"ר הלייבור ג'רמי הגיש הצעת אי אמון בממשלה

בניין הפרלמנט הבריטי (צילום: shutterstock)בניין הפרלמנט הבריטי (צילום: shutterstock)
אא

אמש (שלישי), לראשונה בתולדות בריטניה מאז 1864 – באקט היסטורי חסר תקדים שבו נדחה הסכם של הממשלה על ידי הפרלמנט – ספגה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, את התבוסה הגדולה ביותר שידעה ממשלת בריטניה מאז 1924.

ברוב מוחץ של 432 מתנגדים לעומת 202 תומכים, נדחתה ההצעה שגיבשה מיי יחד עם האיחוד האירופי לגבי תנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד. יותר מ- 100 חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית, מפלגתה של מיי, התנגדו להסכם שגיבשה, בטענה כי הוא עדין מדי כלפי האיחוד ויותיר את בריטניה משועבדת בידיו גם אחרי הפרישה ממנו בפועל.

אחד מסלעי המחלוקת הידועים בהסכם הוא תכנית ה"בקסטופ", המונעת את החזרת החיילים ובקרת הבידוק של המכס לגבול הפיזי בין אירלנד, שהיא מדינה עצמאית וחברת האיחוד האירופי, לבין צפון אירלנד המשויכת לטריטוריה של בריטניה.

כזכור, בין השנים 1998-1968, בהן הגבול בין שתי המדינות היה מאויש בחיילים ובעמדות בקרת מכס, נהרגו כ- 3,700 איש במלחמה בצפון אירלנד, ורק הסכם השלום השקיט לבסוף את האזור.

עם הסכם השלום, הן צפון אירלנד שהיא חלק מבריטניה והן אירלנד העצמאית חלקו שוק משותף עם מעבר חופשי, ללא בידוק מכס, בהתאם לחברותן באיחוד האירופי. הברקזיט איים להפר את השלום הזה, ולכן העלתה מיי את סעיף ה"בקסטופ" שמשאיר את האיחוד האירופי באיחוד מכסים עם בריטניה גם אחרי הברקזיט, ובכך אמור לאפשר את המשך השקט בין שתי המדינות.

על אף שמיי הציעה להחמיר את הפיקוח על סעיף זה, ואף ניתנו הבטחות בעלות גושפנקה משפטית ממנהיגי האיחוד, אין די בכך להניח את דעתם של המתנגדים. החשש המוביל אצלם הינו שלונדון תהיה כפופה באופן תמידי לתקנות הסחר והמכס של בריסל.

בעקבות הפסדה של מיי, הגיש יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין הצעת אי אמון בממשלה. ההצבעה תתקיים הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל). ממפלגת הלייבור נמסר: "המדינה צריכה ללכת לבחירות ולומר בהן את דברה, ואנחנו זקוקים להסכם חדש. גודל התבוסה של ממשלת מיי חסר תקדים, ושום שיחות שייערכו לא ישנו את ההסכם".

על אף חומרת המצב המביך, דוברה של מיי חזר והדגיש כי "ראש הממשלה איננה מתפטרת, היא ממוקדת בהוצאה לפועל של הברקזיט שבעדו הצביע העם". לדבריו, מיי יכולה לסמוך על כך שתזכה באמון הפרלמנט, וכי ההסכם שגיבשה יחד עם האיחוד האירופי יהווה את הקרקע להסכם חדש שיאושר על ידי המחוקקים. הוא טען כי מיי תפעל בנחישות למען הוצאת בריטניה מהאיחוד האירופי עד לתאריך היעד שהוא ה- 29 במרץ.

בתגובתה הדגישה מיי כי "הפרלמנט הבהיר הערב כי הוא איננו תומך בהסכם, אך הוא לא אמר במה הוא כן תומך". לדבריה, "אנחנו צריכים אישור מחדש לאמון שנותן הפרלמנט לממשלה. עליכם להקשיב לרצון העם שרוצה בפרישה מהאיחוד ותומך בהשלמת המהלך".

על אף תבוסתה הבלתי שנויה במחלוקת של מיי, ההערכה היא כי הסיכוי להפלת הממשלה נמוך, זאת מתוך הנחה כי השמרנים שהצביעו נגד ההצעה של מיי לא יצביעו נגדה בהצבעת אי האמון.

תגיות:בריטניהתרזה מיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה