ונשמרתם

ביתי הוא לא מבצרי: הטרגדיות שבתוך הבית

ונִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לנפשותיכם: כל הורה רוצה להאמין שהבית, הסביבה הטבעית של הילדים, הוא מקום בטוח ומוגן. הסטטיסטיקה מוכיחה שדווקא בבית אורבות לילדינו סכנות רבות. אז איך מתמודדים? כתבה ראשונה בסדרה

אא

"קשה לשכוח את הפנים המבוהלות של ההורים שמזעיקים אותנו כשילדם נפגע", אומר בדאגה  עובדיה אהרון, דובר איחוד הצלה טבריה וסובב כנרת וחובש בכיר, "ישנן תאונות ביתיות מצערות - כמו טביעה - שמסתיימות באסונות כבדים. יש תאונות שמסתיימות בפציעה קשה שמשנה למשפחה וילד את החיים מהקצה אל הקצה. זה תמיד נורא. אנחנו באים להציל חיים ולבצע את המוטל עלינו, אבל אי אפשר שלא לחוש את האווירה הכבדה והפחד. זאת טראומה למשפחה. התמונות האלה מלוות אותנו אחר כך במשך תקופה ארוכה".

תינוקות, פעוטות, ילדים בגיל הרך ואף ילדים ומתבגרים, מעורבים בלא מעט תאונות שמתרחשות בבית. בהתאם לגילם הם שואפים חפצים קטנים, שותים חומרים רעילים, נופלים, נחבלים, נחתכים, ננשכים, מתחשמלים או נעקצים. לא מעט תאונות קורות לילדים בין כותלי הבית, דווקא הבית המקום שאמור להיות הכי בטוח.

רק לפני כשבועיים רוי מעוז ז"ל (11) נפל אל מותו מחלון דירתו שבקומה ה-12 בבניין מגורים בקרית ים. עדי הראייה סיפרו כי האירוע התרחש כשמעוז שיחק עם חבר נוסף לאחר שהשניים חזרו מבית הספר. לדבריהם, מעוז ז"ל ניסה לעבור מחלון של הממ"ד למרפסת, החליק ונפל. במקרה אחר נשפך מרק רותח על שני פעוטות שטופלו על ידי חובשי איחוד הצלה. אליהו בלמס, חובש בכיר באיחוד הצלה: "יחד עם חובשים נוספים הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני, ולאחר מכן הם פונו במסוק להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב"ם בחיפה. הם סבלו מכוויות בפלג גופם העליון. על פי הדיווח שנמסר לנו מדובר בסיר מרק רותח שנשפך עליהם במטבח ביתם וגרם להם לכוויות".

אהרון מוסיף: "בשיחה שערכנו עם חבר משפחה נמסר לנו שהפעוט מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים רמב"ם מאחר שמרבית הכוויות הן בראשו ובפלג גופו העליון. הפעוטה מאושפזת במצב טוב יותר. מסתמן שצפויה להם עוד תקופת אשפוז ארוכה".

החובשים מטפלים במהלך השנה בפציעות ובחבלות שונות. "בשנה האחרונה אירעו מספר תאונות ביתיות מצערות", אומר אהרון, "ילדים סבלו מקטיעת אצבעות או שהיו עלולים לאבד לצמיתות אצבע כתוצאה מטריקת דלתות בביתם. מקרים אלו ניתן למנוע על ידי התקנת אביזרי בטיחות. במהלך הקיץ האחרון טיפלנו במקרי טביעה רבים. זה היה איום ונורא".

 

כ-40 אחוזים מהתאונות התרחשו בבית

"כל הורה רוצה לחשוב שהבית הוא המקום המוגן והבטוח עבור ילדיו", מסבירה אורלי לביד, מנהלת מרחב מרכז בארגון בטרם לבטיחות ילדים, "הבית הוא מקום חם ואוהב - אבל לגבי מוגן ובטוח יש לא מעט סימני שאלה. הסטטיסטיקה מוכיחה שדווקא בבית אורבות לילדינו הרבה סכנות. בעוד שחלק מההורים מודעים וחלק בכלל לא. מניסיוננו גם בקרב הורים מודעים עדיין יכולות לקרות תאונות".

הגורמים להיפגעות בבית נחלקים לשני סוגים: איך הבית מאורגן/ מתוכנן בהיבט הפיזי שלו (תשתיות, סורגים בחלונות, מרפסות סגורות או פתוחות, מעקות לא גבוהים) והיבט התנהגותי של הילדים או הפעוטות.

על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים בשנת 2017 נפטרו 146 ילדים (הנתונים לשנת 2018 טרם הושלמו – אד"נ) כתוצאה מתאונות. 38 אחוזים מהתאונות אירעו בבית ובחצר הבית. "כאשר אנו מתמקדים בתינוקות עד גיל שנה, אחוז התמותה מהיפגעות בבית מגיע ל-73 אחוזים מכלל המקרים. בגילאי שנה עד 4 מדובר ב-82 אחוזים מכלל מקרי התמותה מהיפגעות. הגורמים המובילים במקרי התמותה הם תאונות דרכים בחצר הבית, חנק, כוויה, נפילה, טביעה והרעלה". 

לביד: "כבני אדם אנחנו לא אוהבים לשנות הרגלים. אף אחד לא רוצה לחשוב שילדיו נמצאים בסכנה, אבל המציאות מחייבת אותנו להתאים את הבית לילדינו. זה אומר להתקין סורגים בחלונות, להגביה מעקה, לדאוג שמערכת חשמל תקינה ובעיקר - השגחה צמודה של ההורים. זה אחד הדברים הכי אקוטיים. גם בבתים המאורגנים ביותר מבחינה בטיחותית, ילדים נפגעו בגלל כשל בהשגחה עליהם. היום זה נהיה יותר מורכב בגלל שכולנו מחוברים לטלפונים או למחשבים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"מגיעים אלינו מקרים שונים, וכשמנסים לשחזר מה קרה, מתברר שברגע שההורה נעדר התרחשה התאונה. בל נשכח שפעוטות הם סקרנים מטבעם, הם מכניסים חפצים לפה, כדרך להכיר את העולם. כך שאם נשאיר מטבעות כסף או חפצים זעירים הם יימצאו את דרכם לפה שלהם – דבר שעלול לגרום לחנק. מלבד זאת, המחשבה שילד לומד מניסיון פשוט לא נכונה. אם ילד נכווה קלות ממים חמים – זה לא אומר שלהבא הוא ידע להתרחק. בגילאים האלה אין להם את היכולת לעשות תהליך של הסקת מסקנות. זאת אחריות שלנו כהורים להציב להם גבולות, ולשמור עליהם שלא יפגעו".

 

למנוע גישה למשחקים מסוכנים

לדברי לביד, ניתן לנקוט בכמה וכמה צעדי מניעה. למשל בזמן אכילה להושיב את הילדים ולשבת לידם. לוודא שחתכנו את האוכל לחתיכות קטנות - כך שיוכלו לבלוע כל ביס. למנוע גישה לחפצים קטנים ומסוכנים. למנוע גישה לבלונים. לביד: "לפני כשנתיים ילדה מאשדוד נחנקה למוות לאחר שבלעה בלון. מאז המודעות לסכנות שבבלונים עלתה, אבל לא מספיק. הורים צריכים לדעת שזה מסוכן ולהרחיק בלונים לא מנופחים או קרעי בלונים מילדיהם. במקרה הצורך לבקש מהגננת להרחיק בלונים מהישג ידם של ילדים".

לאמץ כללים לשינה בטוחה - על פי ההנחיה של איגוד הרופאים אין לכסות תינוקות מעל לבית החזה, יש להדק את השוליים של השמיכה לגוף התינוק, כך שאם הוא יזוז תוך כדי שינה הוא לא יכסה את הפנים חלילה.

למנוע גישה למקורות מים בבית (בשירותים, אמבטיות ובטח לבריכות בכל גודל ומכל סוג). לזכור שמבנה גופם של הילדים שונה משל מבוגרים, וכשלעצמו הוא חושף אותם לסכנות. ראשו של הפעוט כבד ממשקל גופו, כך שאם הוא מתכופף הוא עלול לאבד שיווי משקל. במקרה אחד זוג תאומים ישב בכיסאות (טבעות) מותאמים למקלחת, כשאחד התאומים התכופף, הוא נפל וטבע. בל נשכח טביעה מתרחשת כאשר פתחי נשימה מכוסים. מצב של איבוד הכרה מתרחש תוך 2-4 דקות, בתוך 4-6 דקות מתחת למים נגרם נזק מוחי בלתי הפיך, ומעבר לכך מוות.

לביד: "היה לנו קיץ נוראי מבחינת טביעות ילדים. בשנת 2018 טבעו למוות 36 ילדים. הנתון הזה כולל את הרוגי אסון נחל צפית, אבל גם בלעדיהם, עדיין מדובר במספר מקרי הטביעות הגדול ביותר בעשור האחרון. טביעה מתרחשת בשקט, כשהכול נראה רגוע ותמים. הילד או הפעוט מוצאים גישה למים ותוך דקות אחדות יכולים למצוא את מותם. בל נשכח שכאשר פיו של הילד מכוסה במים – הוא לא יכול לצעוק, כך שאסור להסתמך על זה שילד יזעיק עזרה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

עורם של הילדים רגיש ועדין כך שיכולה להיגרם להם כוויה חמורה אפילו מכוס קפה עם חלב שהספיק להתקרר כמה דקות. אין לשתות שתייה חמה ובו זמנית להחזיק תינוק/פעוט. כמו כן, חשוב לאמץ כללי בישול בטוחים – לבשל רק על הלהבות האחוריות כדי למנוע מילדים ופעוטות גישה לסירים חמים. להקפיד שידיות הסיר תמיד יהיו מופנות לכיוון השיש כדי למנוע מילדים להישען עליהן, וכמובן לא להניח סירים חמים על הרצפה, בקצה השולחן או בקצה השיש. לביד: "ברגע שכללי הבטיחות הופכים להרגלי התנהגות בבית – פוחתת הסכנה באופן משמעותי. יש הורים שהתרגלו לבשל בלהבות האחוריות גם כשילדיהם לא היו בבית או בגרו".   

כמו כן, יש להתקין סורגים או התקן שמונע הזזת חלון. לביד: "באחד המקרים הנוראיים והקשים שהתרחשו אבא השאיר בבית את בנו הפעוט שישן כדי להביא את בנו השני מהגן שהיה ממש מתחת לבית. הפעוט התעורר, משלא מצא אף אחד בבית, יצא למרפסת וניסה לטפס על שטיח שהונח על המעקה. הוא התכופף, החליק ונפל אל מותו".

גם משחקים עלולים להיות מסוכנים. לפני כשנתיים פעוט מאזור השרון בלע כפתור שהיה תפור על בובה - ונחנק. אימו הבחינה מהר שבנה מתקשה לנשום, מכחיל ועל סף איבוד הכרה ותוך דקות אחדות הבהילה אותו לבית החולים, שם הצליחו הרופאים לשלוף את הכפתור. הפעוט ניצל. לביד: "צריך לוודא שהמשחקים שרוכשים עומדים בתקן, שאין בהם כפתורים או פריטים קטנים שילדים יכולים לבלוע".

כדאי לדעת: מחקרים אחרונים שנעשו בעולם מצביעים על עלייה דרמטית במספר הנפגעים כתוצאה משימוש בטרמפולינה לקפיצה במהלך השנים האחרונות. לביד: "קפיצה על טרמפולינה עשויה להסב הנאה אבל נחיתה לא נכונה עלולה לגרום לא פחות מאשר פציעות קשות ונכות. פציעות יכולות להתרחש גם כאשר הטרמפולינה נקייה מחפצים, הקפיצים והמסגרות מרופדים וההורים משגיחים. חשוב ללמד את הילדים שבכל רגע נתון רק אחד קופץ בטרמפולינה".

תגיות:תאונותסכנהונשמרתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה