מידע ליולדת

הדבר הראשון בסדרי העדיפויות צריך להיות משפחה וילדים. אחר כך כבר יכול להיות מאוחר מידי

ד"ר חנה קטן פועלת בנחישות על מנת לעודד ילודה אצל נשים, להסביר להן את משמעותו של השעון הביולוגי ולהזכיר כי זמן גידול הילדים חולף, ואינו חוזר

  • כ"ב כסלו התשע"ח
אא

ד"ר חנה קטן היא רופאה מומחית לרפואת נשים ולפריון, שומרת תורה ומצוות, שעברה ועודנה עוברת חוויות רבות עם נשים שאותן פגשה במסגרת עבודתה. לאחרונה הוציאה ד"ר קטן את ספרה, "חיי אישה", אשר מקיף את מעגל החיים של האישה: החתונה, ההריון, הפריון, הלידה, שנות גידול הילדים, גיל המעבר וגם הסבתאות. בכל אחד מחלקי הספר מכניסה ד"ר קטן מספר היבטים מרכזיים: חוויות וזיכרונות שלה עצמה מן התקופה המדוברת, טיפים מעשיים, תובנות מקצועיות על התקופה, וסיפורים של נשים שאותן פגשה ד"ר קטן במהלך עבודתה.

בפתיח לספרה מספרת ד"ר קטן שמזה שנים הרגישה שעליה לספר את המחשבות ואת החוויות שעברה במהלך השנים, הן כאישה, הן כאם והן כרופאה. את הספר כתבה בצורה אישית וכנה, על מנת לשתף נשים אחרות בחוויות שלה ולהעניק להן ארגז כלים לאמהות טובה, חיונית ושמחה, לחיי משפחה פשוטים וערכיים, ולעולם נשי מלא בחוויות מעצימות.

ד"ר קטן פונה אל הקוראים שלה בנימה אישית בפתיח לספרה: " אני מזמינה את כולם, נשים וגברים כאחד, ללמוד על עולם הנשים, להכיר את חוויית החיים ולחיות את הזוגיות והמשפחה על כל תקופותיהן בצורה מודעת יותר".

* * *

ד"ר חנה קטן היא אישה נעימה וחייכנית, אשר עובדת מתוך תחושה חזקה של שליחות. היא פועלת מתוך רצון לסייע לכל אישה, בתחומים שקשורים לנשיות, לזוגיות וכמובן להקמת משפחה.

את הספר כתבה מתוך רצון להעניק העצמה אישית לכל אישה, מתוך החוויות והתובנות המקצועיות שלה עצמה, אותן היא מגישה בשפה קולחת, מובנת ונעימה לקריאה. בהתחלה, היה הספר מיועד להיות ספר מקצועי ואינפורמטיבי. אך מהר מאד הבינה ד"ר קטן שבעידן הטכנולוגי של ימינו קל מאד להשיג מידע מקצועי, וכי ספר כזה לא ישרת את מטרתו. לכן, היא החליטה להחליף את הרעיון המקורי בספר אישי וחווייתי, אשר מספק הצצה אל חדרה של רופאת הנשים, ומשלב בתוכו גם ידע רפואי מקצועי חשוב.

* * *

כל מי שמכיר את ד"ר קטן יודע שהיא מעודדת באופן מוצהר וגלוי את הנושא של הקמת משפחה ברוכת ילדים. בספרה היא גם נכנסת לנושא של הרווקות המאוחרת, ולנושא של הדחייה של הרחבת המשפחה, במטרה להסתדר קודם בעבודה, לחסוך כסף, לרכוש דירה או כל תירוץ אחר לפני בואם של הילדים.

ד"ר קטן מספרת כי נתקלה בנתון מחקרי מעניין: ישנה מגמה משמעותית של זוגות אשר מצטערים, בהגיעם לגיל מבוגר, על כך שלא הביאו יותר ילדים לעולם – וזאת בלי קשר למספר הילדים שיש להם בפועל. אלא שכאשר נזכרים בגיל מבוגר – זה כבר מאוחר מידי. כרופאה, מספרת ד"ר קטן, היא פוגשת בנשים רבות אשר אינן מבינות באמת את משמעותו של "השעון הביולוגי", ודוחות את הנושא של לידת ילדים. זה נושא קשה וכאוב, ולא אחת קשה לה, לד"ר קטן, להכניס את עצמה בעבי הקורה, אך היא עושה זאת, משום שהיא רואה בכך שליחות מטעם "לא תעמוד על דם רעך". היא מעלה את הנושא בהזדמנויות רבות ובמקומות שונים ואף סופגת על כך ביקורת לא מעטה ותגובות שונות. למרות זאת, התגובות של הנשים שכבר אחרו את הרכבת נוגעות בליבה הרבה יותר מן הביקורות הללו, ודוחפות אותה להמשיך בפעילותה. אפילו רופאה ידועה מאחד המרכזים הרפואיים הגדולים בארץ הגיעה אל ד"ר קטן כרווקה בת 45, על מנת לשאול אותה שאלות בנושאי פריון. כמה עצוב.

כלי התקשורת מדווחים לא אחת על הצלחה של טיפולי פוריות בנשים מבוגרות, בגילאי 50 ואף 60. הדבר נוטע אשליות בקרב נשים רבות, וגורם להן לחשוב שאפשר לדחות את הפריון ולחיות בנחת. אך חשוב לזכור שהסיפורים הללו מתפרסמים משום שהם מיוחדים ואף נדירים. את עשרות המקרים האחרים, בהם ניסיונות לטיפולי פוריות לא צלחו, לא מפרסמים בחדשות, ואיש אינו יודע עליהם. למעשה, גיל הפוריות האופטימאלי אצל מרבית הנשים הוא בין גיל 20 ל-35-37. לאחר מכן ניתן לעיתים להרות, עד גיל 44 בערך. מעבר לגיל זה, מרבית הפעמים שבהם התאפשר הריון התרחשו באמצעות תרומת ביצית.

הורים לרווקים צריכים לנהוג כלפיהם ברגישות, טוענת ד"ר קטן, אך מצד שני – כבר מגיל צעיר על ההורים להחדיר להם כי הדבר הראשון בסדרי העדיפויות שלנו צריך להיות זוגיות ובניית משפחה. את הדברים הללו כותבת ד"ר קטן בספרה בצורה ברורה ונעימה, כדי לנסות ולמנוע כאב עתידי, בזמן שכבר אי אפשר לשנות דבר. ועם זאת, היא מבקשת תמיד להוסיף, כוחה של התפילה תמיד חזק ועומד. הכל בידי שמים.

* * *

למרות כל האמור לעיל, ד"ר קטן מספרת כי בדורנו, עם ההתפתחות הטכנולוגית והתפתחות המחקר, ניתן כיום לטפל זוגות שלפני 15 שנה נחשבו לחשוכי מרפא, ולא יכלו להביא ילדים לעולם. התחום המתפתח ביותר כיום הוא דווקא פוריות הגבר, אך ישנן גם שיטות מתקדמות לפריון, כמו הפריות חוץ גופיות, טיפול בבעיות פריון מכאניות, ועוד.

* * *

הקשר בין גוף נפש גם הוא אחד מן הנושאים המשמעותיים עליהם מדברת ד"ר קטן, במיוחד בכל הנוגע לנשים. שינויים בתזונה, מתח או שינוי בהרגלי החיים – משפיע באופן ישיר על גופה של האישה. השינויים הגופניים כמו לידה, הריון, גיל המעבר – כל אלה משפיעים גם על נפשה של האישה. לכן, מקפידה ד"ר קטן לומר לנשים לשמור על עצמן ולטפח את עצמן. כל אישה, לדבריה, מתפקדת כיום כמו סופרוומן – לומדת, עובדת, יולדת, מנהלת בית. חשוב לתת זמן גם לרגעים הפשוטים והקטנים של החיים – למשפחה, לנשיות. אלה הם דברים חשובים, ואסור להזניח אותם.

בכל הנוגע לנושא זה, ד"ר קטן מדברת מניסיון אישי של ממש. בשנותיה הצעירות היא הקימה משפחה ברוכת ילדים, ובמקביל למדה וגם עבדה. לדבריה, היו ימים שבהם עבדה 36 שעות ברציפות, לעיתים אף מבלי לדבר עם ילדיה בטלפון. היא חיכתה בקוצר רוח לחופשות הלידה שלה, כדי לפגוש את הילדים שבבית… דווקא לכן היא מדגישה שהתקופה של גידול הילדים לעולם לא תחזור, וכדאי להשקיע בעזרה בכל תחום, כדי שלא לפגוע בזוגיות או בילדים.

* * *

בספרה, עוסקת ד"ר קטן באופן נרחב בנושאים של אי פריון ואפשרויות הטיפול בו, וכן בנושאים של משכב לידה, דיכאון לאחר לידה, הנקה ועוד. פרק אחד מיוחד בספר עוסק בדיון הציבורי הקיים לגבי משפחות גדולות. המשפחה ברוכת הילדים, לדבריה, עולה לעיתים קרובות לכותרות ולדיון ציבורי, לרוב בעקבות סיפורים בעייתיים כמו הזנחה, דיונים לגבי קצבאות ילדים וכן הלאה. הנושא עולה על ידי ארגונים כמו התנועה לקידום מעמד האישה, האגודה לזכויות הילד וכן הלאה. לכן, מרבית התגובות שמתקבלות לגבי משפחה גדולה הן תמיהה, שאלות והערות. לרוב, לא שומעים כמעט דיבור על הדברים הטובים שקיימים במשפחות גדולות. את החסר הזה מנסה ד"ר קטן למלא, והיא מדברת רבות על הצדדים החיוביים של משפחה ברוכת ילדים. בספרה היא מספרת על איכות החיים של אם למשפחה ברוכת ילדים, על הבריאות שלה, על הזוגיות שלה, על תשומת הלב שלה לילדים וכן הלאה.

מלבד הנושאים התורניים והאישיים של גידול ילדים, מזכירה ד"ר קטן שלמשפחה ברוכת ילדים ישנו גם ממד דמוגרפי. ד"ר קטן היתה שותפה כחברה בוועדה הממשלתית לדמוגרפיה, בין השנים תשס"ב עד תשס"ז. המטרה המרכזית של ד"ר קטן בהצטרפות לוועדה היתה לעודד ילודה בקרב נשים חילוניות, משום שהנתונים הדמוגרפיים של הילודה היו מדאיגים מאד.

ד"ר קטן מספרת על אישה ששהתה לצידה לאחר אחת מן הלידות שלה. אותה אישה ילדה זה עתה את הילד ה-15 שלה. הן שוחחו והתיידדו, ואותה אישה ספרה על הקשיים הכלכליים שיש לה, אך למרות זאת דברה ברוגע ובשמחה על התינוקת החדשה שנולדה לה. כעבור זמן מה הגיעה לחדר עובדת סוציאלית, על מנת לשוחח עם אותה אישה. להפתעתה של ד"ר קטן, העובדת הסוציאלית גערה באישה, על שלמרות מצבה הכלכלי היא ממשיכה ללדת ילדים…

ד"ר קטן הרשתה לעצמה לגעור בעובדת הסוציאלית, ולומר לה שהיה עדיף לו דאגה לצרכים של האישה, במקום להטיף לה מוסר, משום שהיא ראויה להערכה בלבד. מאז אותו מקרה, מקפידה ד"ר קטן לשנות את האווירה הרווחת אצל הרופאים, של צמצום המשפחה ומתיחת ביקורת על נשים בעלות משפחה ברוכה. היא עורכת ביקור יומי במחלקת היולדות, ומברכת כל אישה, במיוחד נשים עם משפחות גדולות, במזל טוב חם, ובברכה לבוא בקרוב פעם נוספת.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:דר חנה קטןמשפחה וילדיםהפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה