בדיקות הריון

העובדת הסוציאלית לחצה על האם: ’תעשי הפלה, ואל תקשיבי לאף אחד’

מה עושים כשכל גורמי הרווחה מעודדים אישה צעירה להפיל את תינוקה? במחלקת 'אמ"א' בארגון הידברות, לא הרימו ידיים, ודיברו על לב האם – שהיום חובקת באושר, תינוקת קטנה ובריאה

  • כ"ב תמוז התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עשרות סיפורים מגיעים מדי שבוע אל מח' אמ"א שבארגון הידברות, האמונה על סיוע רב-גוני לנשים בהריון במניעת הפלה. העבודה רבה ולרוב קשה מאוד, אולם את השכר העצום שבצדה – מי יוכל לשער ? "אין דבר שישווה לתחושה הנפלאה הזו, כשאת יודעת שעשית כל מה שאפשר כדי להציל אישה נוספת מלהפיל את הוולד שברחמה, והצלחת לעמוד במשימה", אומרת ק', העומדת בראש מחלקת 'האושר האינסופי' הזו.

רבות סופר (ועוד יסופר) על העשייה הנפלאה של המחלקה, והמסירות והנחישות הגדולה של פעיליה, על כל נשמה ונשמה – לבל תאבד מעם ישראל. במדור זה אנחנו מבקשים להציג לפניכם מדי שבוע, את הסיפורים 'החמים' על ההתמודדות עם הקשיים שבצדם, ועל הסוף הטוב שלא איחר להגיע ולהקנות תחושת סיפוק אמיתית לפעילות, על מסירות נפשן והשקעתן לילות כימים.

הסיפור הראשון שעמו נתחיל הוא סיפור של אישה צעירה שנפקדה, אך מסיבות השמורות עמה – לא הסכימה להשאיר את ההריון, ובתיאום עם עובדת סוציאלית שהכירה את סיפורה מקרוב, נקבע לה תור לביצוע ההפלה.

בנסי ניסים, בת משפחתה ששמעה על פעילות מחלקת אמ"א, ועל סיפורי ההצלחה הרבים שלה במניעת הפלות – החליטה ליצור קשר עם הפעילות, ולגולל לפניהן את סיפורה של אותה קרובה, בתקווה שיצליחו לעזור גם לה. "נאמר לנו שהיא עברה סוג של טראומה בילדות, וכתוצאה מכך היא חוששת להביא לעולם ילדים", מסבירה ק'. "מה שהפליא אותנו יותר מכל היה הקלות הבלתי נסבלת שבה עודדו אותה הגורמים הסמכותיים מסביב, לבצע הפלה. איש מאנשי הרווחה שטיפלו בה לא פצה פה, ולא ניסה להניא אותה מההפלה. אף אחד גם לא טרח להסביר לה מהן ההשלכות של צעד כזה, ואיזה אימפקט הרסני עלול להיות לו על גופה, נפשה וחייה בכלל".

וכאן נכנסה ק' לתמונה: היא התקשרה לאישה הצעירה, ולפני שזו הספיקה להבין מי נגד מי –השליכה את 'הפצצה'. "הסברתי מי אנחנו, ושאנחנו כאן על מנת לסייע לה בכל מה שהיא צריכה", מספרת ק'.

ומה הייתה תגובתה?

"בהתחלה, הייתה התנגדות מאוד גדולה מצדה. היא אפילו לא הסכימה לשמוע את ההצעה שלי. אבל הקב"ה עזר ושם בפי מילים שיפתחו את ליבה, ויגעו בנקודת התורפה העדינה ששכנה עמוק בתוכו".

ולמרות הדיבורים הכנים שחדרו אל ליבה, ביקשה האישה לחשוב על הדברים. "כיבדתי את רצונה, אך כתבתי לעצמי תזכורות להתקשר אליה מדי שבוע". ואחרי שלוש שיחות, הסכר הרגשי נפרץ והמרצע יצא מן השק. "התברר שהעובדת הסוציאלית היא לא 'עוד' אחת, כי אם כזו שמכירה את האישה מילדותה, עברה איתה היסטוריה של בעיות, ויש לה השפעה גדולה מאוד עליה. השפעה כל כך גדולה, עד כדי כך ש'על פיה יישק דבר'. זה פשוט אבסורד".

 

על ההחלטה לעשות הפלה: שיגעון רגעי שתוקף הרבה נשים

ק' התקשרה לעובדת הסוציאלית וקיוותה לא להיתקל בחומה בצורה מצדה, אלא שכאן התחילה סאגה מסוג אחר לגמרי, שלא הותירה בידיה הרבה ברירות. "האישה הייתה נתונה תחת לחץ מטורף מצד הגורמים ברווחה, ובפרט מאותה עובדת סוציאלית. היא סיפרה לי שהם נהגו להתקשר אליה בלי סוף, ולדרבן אותה לעשות את הצעד הזה ולא להקשיב לאף אחד שינסה לשכנע אותה אחרת.

"אחרי השיחות איתי היא הבינה את החשיבות הגדולה שיש לצעד שהיא עומדת לעשות, אך לא הייתה מסוגלת להחליט בעצמה כי העובדת הסוציאלית לא הפסיקה 'לשגע' אותה עם טלפונים. כשראיתי שהיא נקרעת בין שתינו ולא מסוגלת להחליט בעצמה, החלטתי להפסיק את השגעת הזו פעם אחת ולתמיד".

איך?

"ביקשתי שתפסיק ליצור איתה קשר כי היא לא מעוניינת, וכנראה שלא למדנו באותה מסגרת – כי לימדונו שאם קשה לאדם תעזרו לו, תושיטו לו יד במקום להוריד לו את היד, הסברתי שהיא מעוניינת לבטל את התור להפלה ואכן התור בוטל.

איך מוודאים כזה דבר?

"הבנתי שכדי לעבור את הניסיון הזה היא חייבת תמיכה, כוח ו'גב' לאורך כל הדרך, וזה בדיוק מה שהשתדלתי לספק. הצמדתי לה פעילות מוסמכות שלנו וביניהן תומכות לידה ונפש, שליוו אותה על כל צעד ושעל בהריון, ודיווחו לי את כל ההתפתחויות במצבה. באותו שלב כבר הכרתי אותה מספיק כדי לדעת אם היא דוברת אמת או לא".

אלא שפחדים וחששות היו עד לרגע האחרון ממש. באחת הפעמים, בחודש שמיני להריון, החליטו הרופאים שבדיקות ההריון אינן תקינות ושיש בעיה כלשהי ויש לשקול שוב את המשך הריון – 'הלו' חודש 8 – ככה בהנף יד להרוג, תיילד אותה ובא נראה אותך מתמודד מול הנולד כשהוא חי, אתם גיבורים בחושך כשהוא לא מולכם כשאף אחד לא רואה וגם לא אתם, קוראים לזה היום במילה 'עדינה', ככה 'רגועה כזו – 'לידה שקטה' – זה הרעש הכי גדול למען האמת. "כל התהליך הזה, עד לרגע המיוחל של הלידה – היה כמו מלחמת ההתשה. הרגשתי שהיא נכנסת להיסטריה מתחזיות הרופאים, אבל האמנתי שזה כלום וזה גם מה שהשתדלתי לשדר לה לאורך כל הדרך. אמרתי לה: 'יש ה' אחד, הוא המנהיג הטוב שלנו, וב"ה בזכות רחמיו – את תלדי ילד בריא'".

והשבוע, זה אכן קרה בשעה טובה ומוצלחת, וצוות שלם מטעם הידברות ליווה את הלידה המרגשת, כדי שחס וחלילה לא תהיה שום אופציה לטראומה נוספת. "עכשיו, אחרי שאנחנו כבר אחרי הניסיון הזה, היא כבר מדברת אחרת", מחייכת ק', ומוסיפה: "ב"ה נולד תינוק בריא ושלם, והאמא מאוד מאושרת ואומרת שהיא בכלל לא מאמינה איך יכלה לחשוב על הפלה. כולן בלי יוצא מן הכלל מדברות כך אחרי שהן אוחזות בידיים את האוצרות הקטנים. כולן גם מודות שהמחשבה על הפלה הייתה מעין 'שיגעון' שרדף אותן, אבל לא באמת בא מתוך הלב שלהן– כי הרי איך זה יכול להיות שאמא תרצה להרוג את הנשמה שגדלה בתוכה? אין אמא נורמאלית כזו בעולם, זו הבטחה".

מתלבטים? רוצים להתייעץ? מחלקת אמ"א תשמח לשמוע מכם. בשמחות תמיד.לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהפלההפסקת הריוןעובדת סוציאלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה