כתבות מגזין

תכירו: תיכון חרדי בלב תל אביב

תיכון 'מורשת' בתל אביב פותח את שעריו בפני בנות ממשפחות חרדיות, מתחזקות וחילוניות כאחד – בתנאי שהן מחויבות להתקדמות רוחנית. על בית ספר מסוג אחר, שהתלמידות קוראות לו משפחה

אא

נועה נשלחה לתיכון 'מורשת' בתל אביב על ידי אימא שלה, רופאה חילונית שקצה באווירת ההפקרות והזלזול בבית הספר של בתה. תיכון מורשת, תיכון חרדי המגיש את תלמידותיו לבחינות הבגרות, היה נראה לה הפתרון הטוב ביותר לדילמה שלה: נועה תקבל תעודת בגרות – ותלמד באווירה מכובדת ומכבדת.

"בהתחלה היא עוד הייתה מקפידה על התקנון רק בבית הספר", אומרת המורה חדווה עמרני, מחנכת כיתה ט'. "אבל היא הייתה ילדה טובה, ורצתה מאד להתקרב ליהדות. לאט-לאט היא שמרה מצוות גם מחוץ לתיכון. היום היא בחורה צדיקה וצנועה, שבדיוק התארסה עם בחור ישיבה – גם הוא בן להורים חילוניים. אימא שלה בכתה מהתרגשות במסיבת האירוסין".

* * *

ברקורד של תיכון 'מורשת' רשומים סיפורים מרגשים רבים כאלה. התיכון, שפותח את שעריו בפני כל בת המביעה רצון להתחזק רוחנית, לא משנה מה רקעה, מציג אוכלוסיית תלמידות מגוונת ביותר: בנות בני ברקיות מבתים חרדים לכל דבר, לצד בנות מחולון, בת ים ותל אביב המגיעות מבתים מסורתיים, מתחזקים, או אף מבתים חילוניים לחלוטין. "יש לנו לא מעט בנות שהגיעו להרשמה עם מכנסיים, והיום הן נשים שומרות תורה ומצוות לכל דבר", אומרת חדווה.

בנות התיכון החרדי בתל אביבבנות התיכון החרדי בתל אביב

תיכון מורשת הוקם לפני 10 שנים כדי לתת מענה לבנות מאזור תל אביב, בת ים וחולון שלא התקבלו לתיכונים החרדיים הגדולים בבני ברק. לפני שש שנים מונה לתפקיד מנהל התיכון הרב צוריאל שטרית, המשמש גם כמנהל תלמוד תורה אמרי דוד בבני ברק.

"אנחנו מנצלים את העובדה שזה תיכון קטן יחסית כדי להעניק יותר יחס אישי ועזרה לבנות מתקשות", אומר הרב שטרית. "אני מאמין שכל בת יכולה לעבור את בחינות הבגרות בהצלחה אם תקבל תמיכה מתאימה. בתור איש חינוך שנים רבות, אני מכיר היטב את התופעה שתלמיד לא מבין פרט בסיסי אחד בחומר ולכן מתקשה משם והלאה. מורים פרטיים עולים מיד על החסרים האלה, ולכן אנחנו נותנים שעות תגבור רבות לבנות, כדי לוודא שהחומר מובן להן בצורה מושלמת".

הרב שטרית מספר גם הוא שמדיניות התיכון היא לקבל כל תלמידה שרצינית במחויבות שלה ליהדות. "יש לנו אפילו תלמידה שעברה בכיתה י"ב, עם פערים רציניים בלימודי קודש, וקיבלנו אותה בגלל הכנות והמחויבות שלה לדרך שבחרה".

מה אתם שומעים מהורים חילונים שבנות שלהם בוחרות בתיכון שלכם?

"אנחנו לא מתערבים במלחמה עם ההורים – אנחנו לא עוסקים בהחזרה בתשובה. אבל כשבת מתעקשת וההורים בלית ברירה מגיעים לכאן להיפגש איתנו, אנחנו מסבירים להם שכאן היא תקבל השכלה טובה ותעודת בגרות, אבל גם חינוך טוב וערכי. בדרך כלל מצליחים להגיע להבנה ולדו קיום. אחרי תקופה ההורים בדרך כלל מגיעים להודות לנו: הם רואים שהבת לא השתגעה, לומדת ברצינות ומכבדת הורים, והם שמחים על השינוי שהיא עשתה. הם אומרים שהם רואים שאווירת הלימודים אצלנו הרבה יותר רצינית, ושהבת מתנהגת יפה וכבר לא משוטטת בחוץ בלילות, והם אוהבים את זה".

למה כדאי למשפחות חרדיות או מתחזקות לשלוח לתיכון שלך?

"התיכונים החרדיים בבני ברק הם ענקיים ברובם, ובכל מחזור יש מאות בנות. חוץ מהעובדה שקשה להעניק יחס אישי במקום כזה, בת שמגיעה ממקום אחר ורקע אחר תצטרך להיאבק על מקומה. בגיל הזה קריטי שהתלמידות ירגישו שהן חלק אינטגרלי מהסביבה שלהן, ולכן אני חושב שהרבה פעמים כדאי להורים שמתקרבים ליהדות, או אפילו חרדים ממש, לשלוח את הבת לתיכון כמו זה שלנו. זה מלבד העובדה שאצלנו יש בגרות מלאה שמאפשרת לבנות המשך לימודים אחר כך".

מנהל התיכון, הרב צוריאל שטריתמנהל התיכון, הרב צוריאל שטרית

בשש השנים שהוא מנהל את הסמינר, הרב שטרית הספיק לרוות נחת מבוגרות לא מעטות. "כל אלה שהתחתנו הקימו בתים שומרי תורה ומצוות, והן ממשיכות בדרך כלל גם ללמוד במסגרות חרדיות". והן מתחילות להצטרך גם לצוות בית הספר, מסתבר. "המורה להתעמלות שלנו בדיוק יוצאת לחופשת לידה – והמחליפה שלה היא בוגרת שלנו", הוא מספר.

ומה מספרות התלמידות עצמן? חני, תלמידת כיתה י' המתגוררת בבני ברק, אומרת שהיא ממליצה על התיכון לכל בוגרת יסודי ששואלת לעצתה לגבי המשך לימודים. "אני מרוצה כאן מאד. היחס של הצוות מדהים: אני מרגישה ממש בת יחידה, וכך מרגישות גם שאר החברות שלי. הלימודים הם ברמה מאד גבוהה, אבל דואגים שתצליחי בהם. לא נותנים לך ליפול – המורות פה עוזרות ונותנות שיעורים פרטיים על חשבון הזמן החופשי שלהן, בלי תשלום! הכל נעשה בחמימות ובכיף, ממש כמו משפחה".

יש השפעה לכך שבנות מגיעות ממגוון רחב של בתים?

"הצוות המיוחד שלנו לא נותן לנו להרגיש שום הבדל. המורות מקסימות, צדיקות ומחזקות, ומתייחסות נהדר לכולן. הדבר הכי מיוחד זה איך אפשר לדבר איתן על כל עניין, ואיך הן מתמסרות ומעמידות את עצמן לרשות כל תלמידה שזקוקה להן".

שיעור בתיכון. לימודים בפעולהשיעור בתיכון. לימודים בפעולה

שרה, תלמידה מתחזקת מבית חילוני, היא התלמידה שהרב שטרית הזכיר כמי שעברה לתיכון בכיתה י"ב. "זה לא פשוט לעבור מתיכון חילוני לחרדי", היא אומרת. "ניסיתי בהרבה מקומות, ורק כאן קיבלו אותי ממש בזרועות פתוחות. אני מוקפת בתמיכה כל הזמן: עוזרים לי בכל המקצועות שאני צריכה להשלים כדי שאקבל בגרות מלאה. המורות מסורות מאד וממש נותנות את כל מה שיש להן".

לא קשה לעבור מתיכון חילוני גדול לתיכון חרדי קטן, עם פחות ממאה תלמידות?

"זה היה קשה בהתחלה," מודה שרה. "אבל מהר מאד גיליתי שזה דווקא יתרון. במקום קטן התלמידות מתחברות יותר זו לזו, ובאמת הכיתות מאד מגובשות. אני מאד שמחה שעשיתי את הצעד הזה".

אחת הפעילויות בתיכון - "בשבילי נברא העולם"אחת הפעילויות בתיכון - "בשבילי נברא העולם"

תגיות:בית ספרתיכוןחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה