הרב יצחק זילברשטיין

צנחן שנחת על בני אדם והזיקם במהלך "מפגן"

יצא הצנחן לדרכו, ולפתע נשבה רוח פרצים ששיבשה את מהלך הצניחה. האיש נפל בעוצמה רבה על גבי קהל הצופים וגרם לפציעתם של כמה מהם

אא

ביום ג' באייר תשס"ח, בשעה שרבבות רבבות מעמך בית ישראל ישבו ועסקו בתורה הקדושה בשיעורי ה"בר בי רב" הנפלאים, ערך חיל-האויר "מפגן" תעופה וצניחה בעיר תל-אביב. לקראת סיום המפגן, קם המנחה והכריז: "כעת נצפה ב'גולת הכותרת' של המפגן - צניחת גדול צנחני הצבא, אשר יבצע צניחה מרהיבה יחד עם דגל בידו..."

יצא הצנחן לדרכו, ולפתע נשבה רוח פרצים ששיבשה את מהלך הצניחה. האיש נפל בעוצמה רבה על גבי קהל הצופים וגרם לפציעתם של כמה מהם.

כעבור ימים מספר, קמו הפצועים ממיטת חוליים, ותבעו את הצנחן לדין תורה, שהרי עליו לשלם להם תשלומי נזיקין, כדין אדם המזיק! לעומתם טען הצנחן, כי לא היה הדבר בשליטתו, מאחר ונשבה רוח שאינה מצויה, ובנסיבות שנוצרו לא היתה לו כל אפשרות למנוע את האסון...

הדין עם מי?

תשובה

אדם מועד לעולם, וחייב לשלם נזק שלם, בין שהוא שוגג ובין מזיד בין ער ובין ישן, בין באונס ובין ברצון, שנאמר בפרשת משפטים (שמות כ"א, כ"ה) במזיק גופו של חברו: פֶּצַע תַּחַת פָּצַע - לחייבו על השוגג כמזיד ועל האונס כרצון[1]. ולכן אף כשנפל מראש הגג ברוח שאינה מצויה חייב בתשלומי נזק[2].

ונחלקו רבותינו הפוסקים אם חייב המזיק באונס גמור[3]. ולמעשה שיטת הרמ"א שפטור מלשלם ושיטת השולחן ערוך שחייב (יעויין שולחן ערוך חושן משפט סימן שע"ח סעיף א'-ב', וש"ך סק"א). ובנידון שאלתנו, אם אכן יתברר (על פי מומחים) כי לא נבע ההיזק מחמת משגה מסוים של הצנחן, הרי שהדבר בגדר אונס גמור. לפיכך הואיל ודין זה בגדר 'ספיקא דדינא', ממילא יש לפטורו, מאחר והוא מוחזק בממונו.


[1] עניין זה למדוהו רבותינו מייתור הפסוק, שהרי כבר נאמר (ויקרא כ"ד, י"ט) 'ואיש כי יתן מום בעמיתו כאשר עשה כן יעשה לו', ואם כן מדוע צריכה התורה לומר 'פצע תחת פצע'? אלא בא הכתוב לרבות אף אדם שהזיק באונס, כמבואר במסכת בבא קמא דף כ"ו ע"ב.

[2] כמבואר שם בדף כ"ז ע"א.

[3] בדרגת האונס שאדם המזיק חייב נחלקו הראשונים:

יש אומרים שאינו חייב אלא כשלא היה אונס גמור, כגון ששכב אצל כלים והזיק בשנתו, וזה נקרא אונס מעין אבדה, אבל אונס גמור, כגון שישן והביאו אצלו כלים - פטור, וזה נקרא אונס מעין גנבה, שאונס גמור התורה פטרה, שנאמר: 'ולנערה לא תעשה דבר' (יעויין בתוס' וברא"ש בב"ק כ"ז:). ולשיטה זו, הנופל ברוח שאינה מצויה אמנם אינו נחשב לפושע, אך גם אין היזקו מוגדר כאונס גמור, ולכן חייב. (ובהסבר הדברים יעויין בב"ח ובט"ז בחו"מ ריש סי' שע"ח).

ויש אומרים שאפילו באונס גמור חייב, שאותה שאמרו נפל מן הגג ברוח שאינה מצויה, כולל אפילו רוח "כרוחו של אליהו", אלא אם כן פשע הניזק בעצמו, כגון שהביא אצל המזיק כלים כשישן, באופן זה פטור המזיק (יעויין ברמב"ן בב"מ פ"א.). 

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה