ט"ו בשבט

מדריך לט"ו בשבט: הערך המוסף של הפירות היבשים

אומרים שפירות יבשים מאוד בריאים לנו, אבל גם אומרים שהם נורא משמינים. מבטיחים שהם עשויים למנוע מחלות, אבל גם מזהירים שהם מלאים סוכר. אז מה נכון? מדריך לט"ו בשבט

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולם אוכלים פירות יבשים בט"ו בשבט (או לפחות רוצים לאכול), אבל האם הממתק הטבעי הזה בריא לנו?

ד"ר מיכל גילאון - דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית: "תכולת הקלוריות והשומן הגבוהה של הפירות היבשים, של האגוזים ושל השקדים, מונעת מהרבה אנשים ליהנות מטעמם ומהיתרונות הבריאותיים שהם מספקים. אבל בט"ו בשבט אפשר להשאיר את ייסורי המצפון בצד: אגוזים, תמרים, תאנים ושאר הפירות היבשים מספקים יתרונות בריאותיים משמעותיים. אז כדאי ליהנות מהם - בתנאי שלא מפריזים בכמויות".

כמה בריאות יש בפירות היבשים?

"הפירות היבשים עשירים בסיבים תזונתיים ומסייעים בפעילות המעיים. לכן הם מומלצים למי שסובלים מעצירות.

"הפירות היבשים גם מכילים מינרלים חיוניים. למשל, תאנים יבשות מספקות סידן ואשלגן בשפע. משמשים, דובדבנים וחמוציות עשירים בפיטוכימיקלים (תרכובות צמחיות שעוזרות במניעת מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים). חלק מהפיטוכימיקלים יכולים גם לחזק את הזיכרון ואת הראייה".

כמה קלוריות יש בפירות היבשים?

"אל תטעו במראה המצומק של הפירות המיובשים. הם מכילים לא מעט קלוריות: תאנה מיובשת גדולה או שתיים קטנות: 50 קלוריות. שני תמרים לחים: 50 קלוריות. שני שזיפים מיובשים: 50 קלוריות. שלושה משמשים מיובשים: 50 קלוריות. ארבע פרוסות תפוח עץ מיובש: 50 קלוריות. עשר יחידות בננה־צ'יפס: 50 קלוריות. פלח אננס מיובש: 50 קלוריות. 100 גרם לדר (דף משמש מיובש): כ־300 קלוריות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כמה בריאות יש בפיצוחים?

"אגוזים מספקים גם חלבונים, פחמימות ומגוון של ויטמינים ושל מינרלים. השקדים, לדוגמה, עשירים בסידן. אגוזי מלך, אגוזי פקאן ובוטנים אמנם עשירים בשומן, אך הוא ברובו שומן חד בלתי רווי. זהו שומן בריא שיכול לעזור בהורדת רמות הכולסטרול בדם ובהורדת הסיכון למחלות שונות ובהן לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2 וסוגי סרטן מסוימים. נוסף על כך, תפריט שכולל גם אגוזים משביע יותר, כך שניתן לאכול פחות וכך לשמור על המשקל.

"מומלץ לאכול פיצוחים בצורתם הטבעית, ללא קלייה, כיוון שהקלייה גורעת מאיכות חומצות השומן המצויות בהם ועלולה אף להרוס באופן חלקי ויטמינים מקבוצה B. כמו כן עדיף לקנות אותם ללא תוספת מלח".

כמה קלוריות יש בפיצוחים?

"האגוזים שייכים לקבוצת המזונות שעשירה בשומן ובקלוריות: שלושה אגוזי פקאן שווים כ־45 קלוריות. שלושה אגוזי מלך שווים כ־45 קלוריות. ארבעה אגוזי קשיו כ־45 קלוריות. שישה עד שמונה שקדים/אגוזי לוז/בוטנים שווים כ־45 קלוריות. שתי כפות גרעיני חמניה/אבטיח/דלעת/פיסטוק שווים כ־45 קלוריות".

 

8 טיפים חשובים על פירות יבשים

הדיאטנית עדינה בן אהרון, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במרכז הרפואי סורוקה, ממליצה: חלק מהפירות היבשים ומהפיצוחים מכילים גלוטן. לחולי צליאק ולמי שאינו יכול לאכול מזון המכיל גלוטן מומלץ לקנות פיצוחים טבעיים ללא קלייה ופירות מיובשים ארוזים עם תווית המציגה את התכולה.

ניתן לשלב פירות יבשים ופיצוחים בבישול, באפייה ובסלטים או לאכול אותם כחטיף. מומלץ לשטוף את הפירות היבשים לפני האכילה.

שזיפים מיובשים עשויים לסייע לסובלים מעצירות. עם זאת, כשאוכלים שזיפים יש להקפיד על שתייה מרובה כדי למנוע עצירות.

לסובלים מסוכרת ומהיפרליפידמיה (יתר שומנים בדם) מומלץ להתייעץ עם דיאטנית על אופן שילובם בתפריט עקב הסוכר הרב שהם מכילים. יש להעדיף פרי יבש במקום ממתק או חטיף.

פיצוחים מומלחים מכילים כמויות גדולות של מלח. מומלץ לאנשים המוגבלים בצריכת מלח להימנע מאכילתם.

רצוי להימנע מאכילת פיצוחים מצופים סוכר ולהעדיף פיצוחים טריים ללא קלייה, טיגון או תיבול. כמו כן יש להעדיף פירות יבשים שלא הוסיפו להם צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים. הפירות היבשים הצבועים בולטים מאוד בצבע הבוהק הלא טבעי שלהם.

ולסיום, אזהרה חשובה: פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר, מציין שאסור לתת לילדים מתחת לגיל חמש פיצוחים מכל סוג שהוא. לדבריו, חשוב להקפיד לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם כדי למנוע חנק ולהוציא את הגרעינים מפירות שניתנים לפעוטות.

תגיות:פירות יבשיםט"ו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה