מדע לילדים

מי רוצה לשחק עם חיות?

אילו חיות מרבות לשחק, ומדו בכלל הן משחקות? מה תורם המשחק להתפתחותן של החיות, וכיצד נוכל לזהות סימנים של חיה המעוניינת במשחק? בואו לגלות

אא

אבי עמד ליד החלון וצפה בגינה שבחצר. לפתע, גילו עיניו בין העשבים  חתולה נחה בשלווה ולידה גורים קטנים. בעוד הוא עומד ומסתכל החלו הגורים לרוץ ולקפוץ זה על זה.

"הי בואו תראו החתלתולים משחקים כמעט כמו ילדים", קרא בהתלהבות.

האומנם? האם החתולים ובעלי חיים אחרים משחקים ומשתעשעים בדומה לבני אדם?

משחקים או לא?

אבי לא טעה. בעלי החיים משחקים. לא כל בעלי החיים אוהבים לשחק במידה שווה. יש סוגים שאוהבים להשתעשע יותר ויש שפחות.

חלק מביניהם ממש "אלופים"- מרבים לשחק ומאד פעילים. כאלה הם הקופים, הכלבים והשועלים. הם משחקים יותר מכל בעלי החיים האחרים.

בעלי הכנף אינם מרבים להשתעשע. הם משחקים פחות. מבין כל העופות הקבוצה שמשחקת ומפעילה משחקים הם העורבים ובייחוד העורבים השחורים. הם פעלתניים מאד ונחשבים לעופות "בעלי השכלה". גם המשחקים שלהם  'חכמים'. הם מנהלים "משחקי מלחמה", כאשר בכל פעם מתחלף הצד התוקף. במציאות של מאבקים אמיתיים הם ממשיכים להילחם עד שמכריעים את הצד השני. במשחקים הם אינם תקופים כל עוד הם יכולים, אלא מחליפים ביניהם מדי פעם את התפקידים. העורבים עורכים לעצמם גם משחקים של שיווי משקל. הם מניחים ענף קשה ודק על אבן  או ענף,  נעמדים עליו תוך שהם נזהרים שלא ליפול.

איך הם משחקים?

כן. בעלי החיים משחקים, ולא סתם משחקים. חוקרים בדקו את משחקיהם ומצאו שלחיות יש שלושה סוגי משחקים.

הסוג הראשון מכונה משחקי אקרובטיקה. אלה משחקי הספורט של בעלי החיים שבהם הם פשוט מתעמלים. הם רצים, מתמתחים, מזנקים, קופצים, מסתובבים מתפתלים, מתגלגלים ועוד. מפעילים בדרכים שונות את השרירים.

החיות אינן מסתפקות במשחקים שהן כבר מכירות. הן ממציאות בכל פעם משחקים חדשים. כך משתחררות החיות מהמרץ הרב שממלא אותן. אלא שבכל השעשוע הזה טמונה גם סכנה לא קטנה. בעלי החיים עלולים להיפגע ולהיפצע במהלך המשחקים שלהם.

סוג משחק נוסף הוא זה שבו חוקרות החיות את הפריטים שנמצאים בסביבתם. תוך כדי המשחק מעיף בעל החיים את החפץ, מגלגל אותו, מכה, נושך זורק ותופס, מחזיק ביוד ומניח. כאשר מחליט בעל החיים שהוא עוסק "במחקר" וייקח לידו אפילו פרי או כל מאכל אחר לא יטעם ממנו ולא יאכל אלא ישתמש בו אך ורק למטרת המשחק.

לפעמים לא משחקים בעלי החיים לבדם, אלא משתפים את החברים שלידם. זהו המשחק החברתי. כולכם מכירים את משחק 'תופסת' שבו שמחקים ילדים. גם לחיות משחק דומה. הן רודפות זו אחר זו ובורחות, נלחמות  זו בזו ואפילו "מציגות", שהן מצליחות להרוג את  החיות האחרות שאתן הן משחקות.

לשם מה הם משחקים?

באמת מעניין מדוע מקדישות החיות מזמנן ומכוחן למשחקים השונים. מה הן 'מרוויחות' מכל השעשועים?

ובכן לא מדובר רק בבילויים. בעזרת המשחקים מכינות החיות את עצמן לחיים. הן מתאמנות, כביכול, כדי לפתח יכולות שונות שלהן יזדקקו במשך החיים.

החיות מטבע צריכות לדאוג לעצמן למזון, להימלט מאויבים ולפעמים לרדוף אחר מתקיפים. המשחקים מאמנים אותם לפעולות כאלו. לכן הן רצות ומטפסות על עצים ועל מקומות גבוהים, מתגלגלות, מתפתלות, מזנקות ועוד מגוון גדול של פעילויות שמכשירות אותן  לזמנים שבהם כל הדברים הללו יהיו 'אמיתיים'.

אם כן לא מובן עדיין מדוע בעלי החיים אינם מסתפקים במשחקי ההתעמלות שלהם ומבזבזים כוחות רבים במשחקים שבהם הם משתוללים ומתפרעים.

חוקרים סבורים שבעלי החיים מבקשים לסמן להורים שלהם ולכל חברי הקבוצה שמדובר במשחק ולא במאבק אמיתי. העובדה שהם מפזזים ומרקדים ומשתוללים מוכיחה לחברי הקבוצה שלא מדובר במלחמה של ממש. להפך. בפעילות המוגברת שלהם הם גם מזמינים את האחרים להצטרף למשחקים שלהם.

מזמינים למשחק

מי רוצה לשחק? קוראים ילדים שרוצים לשתף את חבריהם במשחק. מה עושות החיות כשהן רוצות לשחק? כיצד הן רומזות לחברים?

גם להם יש סימנים ואיתותים. הדובים מנדנדים בראשיהם. הנמיות מצליפות בזנבותיהן. הכלבים מתכופפים כך שהחלק הקדמי של גופם צמוד לאדמה. הם  זורקים חפץ לעבר החבר שעמו הם רוצים לשחק או מתגלגלים על הגב.  השועלים עומדים על מקומם ועושים פסיעות קטנות מהירות ברגליהם האחוריות. קופים מסוג שימפנזה פותחים את פיהם ומותחים את שפתותיהם כדי להסתיר את שניהם. באופן כזה לומדים החברים שהם מוזמנים למשחקים. 

תגיות:מדע לילדיםחיותמשחקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה