חדשות בעולם

ביל גייטס מזהיר: "טרור ביולוגי יכול להרוג יותר אנשים ממלחמה גרעינית"

המיליארדר הזהיר בסוף השבוע כי אף מדינה לא מוכנה לאיום הטרור הקטלני ביותר: וירוס מהונדס

ביל גייטס (צילום: shutterstock)ביל גייטס (צילום: shutterstock)
אא

ביל גייטס ידוע בעולם כמייסד מייקרוסופט שצבר עושר מופלג בזכות מהפכת המחשבים האישיים שהוביל. בעשור וחצי האחרונים, עם זאת, גייטס לא עוסק במחשבים אלא בפילנתרופיה. במסגרת קרן הצדקה שלו, הגדולה מסוגה בעולם, הוא מקדיש זמן רב למלחמה במחלות שעושות שמות בעולם השלישי. הניסיון הזה שלו הוא מה שגרם לו להזהיר בסוף השבוע, בכנס מינכן לביטחון בו השתתף: האנושות חוששת מהדברים הלא נכונים.

תסריט הבלהות של רוב מנהיגי העולם המערבי הוא נשק גרעיני בידיהם של טרוריסטים או של מדינות תומכות טרור כמו איראן. אבל, אומר גייטס, נשק גרעיני אינו הדבר הגרוע ביותר שיכול לעשות שמות במערב. בעלות נמוכה הרבה יותר אפשר להנדס וירוס קטלני שיהרוג הרבה יותר אנשים מכל נשק גרעיני שהוא: ובכל זאת, אין אף מדינה בעולם שמוכנה להתמודדות עם האיום הזה.

"יש סיכוי טוב שהמגפה הבאה תתחיל על מסך מחשב...אבל בין אם מדובר בהתפרצות טבעית או בפעולת טרור, התפרצות כזו של מגיפה יכולה להרוג עשרות מיליוני אנשים בעתיד הקרוב אם ממשלות לא יתחילו להתכונן למגיפות כפי שהן מתכוננות למלחמה".

פיטר סלמה, העומד בראש ארגון הבריאות העולמי, מסכים עם גייטס. "זו לא שאלה של האם – זו רק שאלה של מתי מגיפות יתקפו אותנו שוב", הוא אומר.

גייטס החל להקדיש תשומת לב מיוחדת לאיומי לוחמה ביולוגית מאז התפרצות האבולה באפריקה לפני שנתיים, שהרגה אלפים בעוד הממסד הרפואי העולמי מתקשה מאד להתמודד איתה. מאז הוא לא מחמיץ שום הזדמנות לציין עד כמה העולם אינו מוכן להתמודד עם איומים כאלה. "זה יחסית קל להנדס סוג שפעת חדש וקטלני: פשוט להכליא זן שמתפשט מהר עם זן שהורג מהר, וקיבלת נשק שברגע שאתה משחרר אותו – הוא לא יפסיק להרוג. זה יותר גרוע מפצצת אטום".

בוועידה במינכן, גייטס ציין את כל הסיבות בגללן מדינות העולם לא מוכנות להתמודדות עם טרור ביולוגי: הממשלות לא מתקשרות ישירות עם חברות החיסונים, מחלקות בריאות בינלאומיות לא מתקשרות זו עם זו, ורוב הצבאות המודרניים מעולם לא השקיעו ברצינות בתכנית תגובה לאיום ביולוגי. "איזה גוף בדיוק יתמודד עם הפאניקה שתשתרר?" התלונן גייטס. "למי יש מטוסים ותקציב בשביל זה? אולי למכבי האש?"

לחשש של גייטס כי וירוסים עלולים להיות מסוכנים לאנושות יותר ממלחמה קשה יש, אגב, ביסוס היסטורי. מלחמת העולם הראשונה, למשל, גרמה למותם של כ-38 מיליון אנשים ברחבי העולם. לעומתה, מגפת השפעת הספרדית שפרצה מיד אחריה, הרגה יותר מ-50 מיליון בני אדם!

תגיות:ביל גייטסאזהרהמחשביםהתפרצותוירוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה