בריאות ותזונה

מחקר חדש: רוצים להישאר צעירים? תאכלו פחות

מחקר שנעשה בעכברים מגלה שפחות אוכל לא רק מאריך את תוחלת החיים – הוא גם מאפשר לגוף לתקן את עצמו ולשמר נעורים לאורך זמן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העולם המודרני שבוי באשליית הנעורים: כולם רוצים להישאר צעירים לנצח. תעשיית הקוסמטיקה בנויה במידה רבה על הבטחות הקרמים השונים לשמור על עור הפנים רענן כמו בשנות העשרים שלנו, בתי המרקחת מציעים שפע של תוספים עם סגולות 'אנטי –אייג'ינג', ויותר ויותר רופאים בוחרים להתמחות ברפואה פלסטית, מתוך ידיעה שלעולם לא יחסרו להם קליינטים.

מחקר חדש, עם זאת, טוען שיש דרך פשוטה וזולה הרבה יותר להאט את קצב ההזדקנות שלנו: לאכול פחות. המחר מצא שצריכה של פחות קלוריות מאטה את ייצור החלבון בתוך התאים שלנו, מה שמוביל להאטת קצב ההזדקנות. במקום ליצר חלבון חדש כל הזמן, הקצב האיטי יותר מאפשר לתא לתקן את עצמו.

"הריבוזום, יצרן החלבון של התא, הוא מכונה מסובכת, דומה במקצת למכוניות שלכם", אומר ג'ון פרייס, עורך המחקר ופרופסור לביוכימיה מאוניברסיטת בירמיניגהם יאנג. ריבוזומים, כמו מכוניות, הם יקרים וחשובים – הם משתמשים ב-10-20 אחוזים מהאנרגיה של התא כדי לבנות את כל החלבונים הנחוצים לתא כדי לתפקד. לפיכך, זה לא מעשי להרוס ריבוזום שמתחיל לא לעבוד היטב. אולם תיקון של חלקים ממנו באופן קבוע – טיפולים קבועים במוסך, אם תרצו – מאפשרים לו להמשיך לייצר חלבונים איכות גבוהה למשך זמן ארוך יותר, מה שגורם לתאים ולגוף כולו לתפקד ברמה מיטבית למשך תקופה ארוכה יותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

איך מאטים את קצב ייצור החלבון של הריבוזום, כך שיהיה לו פנאי 'להחליף צמיגים' בתא לפי הצורך? מחקר שנערך בעכברים מציע שהתשובה היא קיצוץ בצריכת הקלוריות.

פרייס ועמיתיו למחקר צפו בשתי קבוצות של עכברים. קבוצה אחת נהנתה מגישה בלתי מוגבלת למזון בעוד אחת הוגבלה לכמות קלוריות פחותה ב-35 אחוזים – כמות שעדיין סיפקה את כל הערכים התזונתיים הדרושים להישרדות.

"כשמפחיתים צריכת קלוריות, יש כמעט עלייה ליניארית בתוחלת החיים", אומר פרייס, "הסקנו מזה שהגבלה על צריכת קלוריות גורמת לשינויים ביוכימיים אמיתיים שמאטים את קצב ההזדקנות".

הצוות של פרייס אינו הראשון שמוצא קשר בין קיצוץ בקלוריות ותוחלת חיים, אבל הוא הראשון שמראה כיצד קצב ייצור החלבונים מאט ומה תפקידו של הריבוזום ביצירת השינוי ששומר על הגוף צעיר. "העכברים שקיבלו פחות קלוריות הם אנרגטיים יותר וחולים פחות. הם לא רק חיים יותר, הם פשוט צעירים יותר מכל בחינה, כי הגוף שלהם מתחזק את עצמו טוב יותר".

פרייס מזהיר, עם זאת, שבני אדם לא יכולים לקצץ בקלוריות בלי גבול ולצפות להישאר צעירים לנצח. הידע החדש הזה, אחרי הכל, טרם נבדק על בני אדם. "הדבר החשוב הוא להבין שאוכל הוא לא רק חומר בעירה לגוף, זה איתות שאומר לגוף ולתאים שלנו כיצד להגיב," אומר פרייס. "אנחנו מתחילים לפענח את מנגנוני ההזדקנות, מה שיעזור לנו בעתיד לקבל החלטות טובות יותר לגבי המזון שאנחנו צורכים".

תגיות:צעיריםבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה