לאישה

"אמרו לי: ’אם לא תצאי לאודישנים - לא תקבלי מימון’, וסירבתי"

הזמרת קארין ממן החליטה לנצל את כישרונות השירה שלה ולצאת לשיר באירועי נשים. בשיריה היא מצליחה לגשר בין ציבורים ולהביא אמיתות נוקבות, אבל כאשר היא ביקשה לצאת באלבום היא נתקלה בקושי גדול

(צילום: דודי בן הרוש)(צילום: דודי בן הרוש)
אא

קשה לשוחח עם הזמרת קארין ממן מבלי להתרגש. היא אישה צעירה, בשנות ה-20 לחייה, אמא לשני ילדים, ויחד עם זאת רואה לעצמה כמחויבות לדאוג לעם ישראל כולו, ולגשר על פני המגזרים והניגודים הקיימים בו, כי לדעתה פשוט אי אפשר אחרת.

ואין זה פלא שקארין רואה זאת לעצמה כמשימת חיים, שכן היא עצמה מגיעה ממשפחה לא דתית, מרמת השרון. "למרות שבבית שלנו לא היו סממנים דתיים, ההורים שלי שלחו אותי למוסדות דתיים, כי הם מאוד האמינו באידיאלים של הציבור הדתי", היא מספרת. "אני זוכרת שבסביבות גיל 12 כבר החלטתי שאני רוצה לאמץ לעצמי את הקו החרדי. פשוט החלטתי, זה בא מבפנים, אין לי שום הסבר לכך".

ואיך הגיבו ההורים?

"ההורים שלי הלכו איתי ביחד והם נתנו לי לעשות כל מה שאני חושבת. הם הורים שמאוד מאפשרים בחירה, ובאמת יש לנו ארבעה אחים בבית וכל אחד יצא משהו אחר. אנחנו מאוד מגוונים".

אבל כבר בגיל 14 עמדה קארין מול האתגרים של הדת. כי המוזיקה מאז ומעולם פעפעה בתוכה והוריה ביקשו לשלוח אותה למקומות בהם תוכל ללמוד פיתוח קול באופן מקצועי ואף להופיע לפני קהל. "אני סירבתי", היא מספרת, "ידעתי שעל פי ההלכה אסור לגבר לשמוע קול של אישה, ולא רציתי להכשיל אנשים. אבל מצד שני היה בתוכי משהו שרצה ליצור, אז התמקדתי דווקא בכתיבה ובהלחנה של שירים. זה הגיע ממש מתוכי, הרגשתי שזה מפעפע ורוצה לצאת החוצה. אז כתבתי המון שירים".

והשירים, אותם ממשיכה קארין לכתוב עד היום, הם כולם בעלי מכנה משותף, שכן הם נוגעים בכל העולמות ומושפעים מהם, כאשר המטרה הסופית היא לחבר בין הניגודים השונים - בין החילוני לדתי, בין נורמטיבי לשונה, ובין אדם לעצמו, בלי שיפוט פנימי או חיצוני. "הייתה לי ילדות מאוד מאתגרת", היא מוסיפה, "והדרך שאימצתי לעצמי להתבונן על העולם מתוך הכתיבה ומתוך אמונה שהכל עוד יהיה טוב – נתנה לי המון כוח".

 

אני לא עושה שום דבר בלי להתייעץ עם הרב

את  החיבור המיוחד שקיים בשיריה של קארין ניתן לראות בשיר מיוחד הנקרא 'את ואני' ועומד להיות חלק מתוך האלבום העתידי 'צלילי חיבורים'. השיר עוסק בחיבור של האדם לעצמו בחיפוש אחר הטוב, דרך מטאפורה של דמות נוספת המובילה אותו.

בקולה המרגש והנוגע ללב שרה קארין:

אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלוקייך אלוקיי

כי לכל מקום אליו את הולכת 

שם הוא נמצא

ולכל מקום אליו את כוספת

גם אני רוצה

לטעום, לחיות, לתפוס בכל ליבי

לחלום ללחום

עם אמונתי.

את השיר הזה, ובעצם את האלבום כולו, החליטה קארין להפיק בצעד אמיץ במיוחד. "בשנים האחרונות אחרי שנישאתי לבעלי הוא מאוד דרבן אותי להתפתח לכיוון השירה והמוזיקה. הוא עצמו גם חוזר בתשובה, הוא עשה את זה בערך בגיל 17, והוא מאוד התרגש מהשירים שכתבתי. הוא אמר לי כל הזמן: 'את חייבת לחזק עם זה גם אנשים אחרים', אבל אני חששתי מהנושא ההלכתי. אז הלכנו להתייעץ עם רב שאנחנו מאוד מקורבים אליו והוא הדריך אותי להופיע אך ורק לפני נשים, כמו למשל בערבי נשים, בהפרשות חלה, בבת מצוות וכדומה. מאוד שמחתי שיש לי אפשרות להוציא את הכישרונות החוצה, ובאמת יצאתי לדרך. אבל עם הזמן גיליתי שזה ממש לא פשוט להיות מצד אחד זמרת מקצועית, ומצד שני להיצמד להלכה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

למה? מה כל כך קשה להתמקד בהופעות לנשים בלבד?

"ההופעות עצמן אינן הקושי", מבהירה קארין, "הקושי הוא בכך שזמרת דתייה כמעט לא יכולה לקדם את עצמה. כי אומנם יש קרנות שונות שנותנות מלגות למוזיקאים ומסייעות להם להתקדם, אבל אני לא הופעתי לפני שום קרן כזו, כי תמיד ישבו שם גברים. היו לי גם הצעות לצאת לכל מיני אודישנים ולמקומות של קידום אומנים שיכלו לעזור לי מאוד מבחינה כספית, אבל לרגע לא חשבתי להגיע אליהם. זה הקשה עליי במיוחד בחודשים האחרונים בהם עבדתי על הפקת האלבום החדש שלי, בעלות של 200 אלף שקלים".

אז מהיכן באמת גייסת את המימון?

"החלטנו לפנות לציבור", היא מספרת בפשטות, "יצאנו בפרויקט הדסטארט בו פנינו לציבור וסיפרנו על החלום שלי, על השאיפה שלי להפיק מוזיקה יהודית שתקשר בין המגזרים, ובאמת הצלחנו לגייס סכום של למעלה מ-65 אלף שקלים עם יותר מ-200 תומכים שמאוד האמינו בזה".

את בוודאי יודעת שכיום לא משתלם כלכלית להוציא אלבומים, אנשים מעתיקים, ואין הרבה שמשלמים את הסכום המלא

"זה נכון", היא מסכימה, "אני מודעת לזה, וזה מאוד מצער אותי. אבל מצד שני, אני חושבת שמי שמביא משהו שהוא מעבר לשטחי, ויש בו ערך מוסף, אז יהיו כאלו שכן יתעקשו לרכוש את האלבום שלו בדרכים מוגנות, ומעבר לזה – אני באמת ובתמים מאמינה שהכל בידי שמיים. מה ששלי – יגיע אליי, ומה שלא שלי – פשוט לא יגיע. אני בסך הכל עושה את ההשתדלות".

 

מאמינה בחיבור בין אנשים

וקארין גם מוסיפה: "מבחינתי הפקת האלבום היא לא רק פעולה מסחרית, אלא זו בעצם דרך להעברת המסרים שהאמנתי בהם כל החיים שלי. אני מרגישה שזו השליחות שלי – שהמוזיקה שאני מייצרת תחבר בין אנשים ותגשר על פני פערים. אני מאמינה שכמו שאני גדלתי במשפחה מגוונת, גם אנחנו כעם וכציבור צריכים להיות מאוחדים. המוזיקה היא שפה, ובאמצעות השפה הזו אני מאוד משתדלת להעביר את המסר של האחדות והאהבה".

כמה זמן עבדת על הפקת האלבום?

"חלק מהשירים האלו כבר מתנגנים במוחי במשך שנים, אבל באופן מסיבי אנחנו עובדים על האלבום במשך חצי השנה האחרונה. זוהי עבודה שלא נגמרת שבעלי ואני מקדישים לה את כל שעותינו. אבל כבר חצי שנה אני מרגישה שאני מתעסקת במהות של החיים, וכעת אנחנו כבר נמצאים ממש לקראת סיום התהליך",  מבטיחה קארין.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אבל גם לאחר שהאלבום יופק מציינת קארין שהיא לא עומדת לנוח. "אני עומדת להוציא בקרוב גם ספר שירה", היא מפתיעה. "כי יש לי המון שירים שלא נכנסו לאלבום, ואני מאוד רוצה לפרסם אותם, להעלות אותם על הכתב".

ומה נותן לך כוח בכל הפעילות הזו?

"האמת? אלו התגובות של הנשים ששומעות אותי. יש הרבה נשים ששמעו אותי שרה בערבים או באירועי נשים, וסיפרו לי שהשירים נגעו להן במקום עמוק וגרמו להן למחשבות. הייתה מישהי שכתבה לי שבעקבות השירים שלי היא עשתה חשבון נפש, הייתה מישהי אחרת שציינה שזה פשוט הרגיע אותה. אני מאוד מקווה שהשירים יועילו לכל אחת בדרך שלה, ושכל אחת שתשמע אותם תרגיש שהיא מגיעה למקום גבוה יותר".

תגיות:זמרתמוזיקהנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה