חדשות יהדות

תגלית מרעישה: תעודה מימי בית שני נחשפה במדבר יהודה

תעודה עתיקה במיוחד העשויה פפירוס התגלתה במדבר יהודה, ועליה מופיע כיתוב בכתב עברי קדום. הממצאים חושפים פרטים מרגשים על אותה תקופה

התעודה העתיקה (צילום מסך)התעודה העתיקה (צילום מסך)
אא

דרישת שלום מהעבר: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות חשפה לאחרונה תעודה עשויה פפירוס מתקופת בית המקדש הראשון שעליה מתנוסס במפורש שמה של העיר ירושלים. התעודה, כפי הנראה, נשדדה על ידי שודדים מאחת מהמערות השוכנות במדבר יהודה.

מתוך הכיתוב שהופיע על התעודה שרדו שתי שורות שנכתבו בכתב עברי קדום: "(מא)מת. המלך. מנערתה. נבלים. יין. ירשלמה". החוקרים שבדקו את התעודה סבורים כי היא מתוארכת לסוף ימי בית ראשון, ומדובר בתעודת משלוח מקורית המעידה על תשלום של מסים או העברת סחורה למחסנים בירושלים – בירת הממלכה.

על פי החוקרים - 'אמת המלך' הוא כפי הנראה כינוי למעמדה של שולחת המשלוח, המילה 'נערתה' מתייחסת לשם היישוב שממנו הגיע המשלוח, ה'יין' זהו המשקה שמכילים הכדים, ואילו המילה 'נבלים' מתארת את כמותם. היעד הוא כמובן 'ירשלמה' (ירושלים). החוקרים אף ציינו בהתרגשות כי היישוב 'נערתה' מוכר גם מתיאור גבול אפרים ובנימין בספר יהושע: "וירד מינוחה עטרות ונערתה ופגע ביריחו ויצא הירדן".

ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות אמר על התעודה שהיא מהווה עדות לקיומו של מנהל מסודר בממלכת יהודה. הוא גם ציין: "התעודה מבליטה את מרכזיותה של ירושלים כבירה הכלכלית של הממלכה במחצית השנייה של המאה ה-7 לפני הספירה".

פרופ' שמואל אחיטוב, חתן פרס ישראל לחקר המקרא, התרשם אף הוא מן התעודה והסביר: "עד כה לא נתגלו בארץ תעודות כתובות על פפירוס מימי בית ראשון, מלבד פפירוס אחד. זו הסיבה שהתעודה נחשבת לנדירה וחשיבותה כה גבוהה".

צפו בתמונות מחילוץ התעודה (צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות):

 

תגיות:עתיקותבית ראשון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה