כתבות מגזין

מעבר לכל דמיון: רגע לפני הפיכתו לכומר, התגייר אלפרדו הנוצרי והפך לרב יהודה פרץ

אלפרדו דיאס נולד למשפחה נוצרית אדוקה במקסיקו. אביו הכומר ראה בו את ממשיך דרכו ובמשך שנים הוא היה מיסיונר שהפיץ את הנצרות, אך פגישה אקראית שהייתה לו עם יהודי, הובילה לכך שהוא זכה להתגייר, ובעקבותיו התגיירו גם שמונת אחיו, אמו ורבים מבני קהילתו. כיום הוא הרב יהודה פרץ העוסק בטיפול בהתבוללות ובמתגיירים. "זכיתי להגיע אל האמת", הוא אומר בהתרגשות, "וזו המתנה הגדולה ביותר שיכולתי לקבל"

הרב יהודה פרץהרב יהודה פרץ
אא
 
"נעים מאוד, אני יהודה פרץ, נשוי, אב לילדים ומתעסק רבות בקירוב, בעזרה למועמדים לגיור, ובפעילות נרחבת למניעת התבוללות", במשפט זה פותח את השיחה עמנו הרב יהודה פרץ, אשר טון דיבורו אינו מסגיר במאומה את סיפור החיים המסעיר שלו.

כן, כיום הוא הרב יהודה פרץ, אך אם הייתם משוחחים אתו לפני מספר שנים, הייתם מכירים אותו בשם שונה לחלוטין - אלפרדו דיאס, ולא רק שמו היה שונה, אלא כל המהות שלו הייתה אחרת לגמרי.

"נולדתי למשפחה נוצרית חשובה מאוד בעיר וראקרוס שבמקסיקו", הוא מספר, "אבי היה הכומר של הקהילה, אני הייתי אחד מתוך עשרת ילדיו, ולמזלנו היינו אנשים מאוד אדוקים. אני מדגיש למזלנו, כי הודות לכך זכינו שחיינו לא יהיו הפקר. כי גדלתי בחברה בה כל אחד יכול לנהוג כרצונו, והדבר היחיד שמנע ממני לעשות ככל שעולה על רוחי, זו הידיעה שיש דין ויש דיין.

"היינו מיסיונרים", ממשיך הרב פרץ לספר, "מבחינתנו לא היה די בכך שנאמין במה שצריך להאמין, אלא היה עלינו גם להשפיע על אנשים אחרים, כדי שיאמינו בדרכנו, וכך מצאתי את עצמי עובר עם אבא מבית לבית כדי להשפיע, לדבר ולהסביר. הייתה לנו עבודה רבה, כי בתוך הנצרות יש עשרות דתות נוצריות, וכל אחד חושב שהדת שלו נכונה ושל השני שגוייה, כך שהיו לנו הרבה הזדמנויות להפיץ את דעותינו".

אלפרדו בצעירותואלפרדו בצעירותו

 

מחפש אמונה

אלפרדו הקטן מצא את עצמו עד מהרה בלהט הוויכוחים, שכן על אף שהיו לו אחים נוספים, אביו ראה בו את ממשיך דרכו, מי שיהפוך ברבות הימים לכומר ויירש את מקומו. "אבא היה לוקח אותי לכל מקום שאליו הוא הלך", הוא מציין, "ודווקא מתוך כך שניהלתי כל כך הרבה ויכוחים עם אנשים מכל הסוגים והדתות, נוצרו אצלי יותר מידי שאלות, ולא היו לי תשובות. התחלתי להבין אט-אט שאולי האמת אינה נמצאת ברשותי".

חשבת לחפש את האמת ביהדות?

"ממש לא. לא העליתי בדעתי שיבוא יום בו אתגייר. אומנם שמעתי תמיד על העם היהודי, מאחר שהנוצרים האדוקים מחנכים לכך שעם ישראל הוא העם הנבחר והם גם מתפללים לשלומו, אבל הם טוענים שיש ליהודים עיוורון מסוים בנוגע לנושא של אותו האיש, ולכן היה ברור לי שאיני רוצה להצטרף לעם הזה ושאף פעם לא אתגייר".

ובכל זאת, הרב פרץ מדגיש שכבר מצעירותו הוא גילה התעניינות מיוחדת בלימוד ההיסטוריה היהודית דרך התנ"ך, ואף זיהה שכמעט בכל נושא מופיעים היהודים כחלוצים, ולא רק בנושאי דת, אלא גם בנושאי חכמה, תרבות, ועוד. "גיליתי בהם עניין רב", הוא אומר, "הם הרשימו אותי מאוד".

אלפרדו גדל ובגיל 16 הוא החל ללמוד ארכיטקטורה בבית הספר העירוני. לצד זאת, הוא גם הפך לספורטאי מצטיין ומוביל בבייסבול. אלא שלמרות ההצלחה החומרנית בחייו, הוא לא חש סיפוק, והמטרה שהוא סימן לעצמו הייתה להמשיך לחקור כדי להגיע אל האמת. "ככל שחקרתי יותר כך הרגשתי שיש משהו לא ברור בכל הנושא הזה, כי ראיתי שיש סתירות בולטות בין התנ"ך (של היהודים) לבין הברית החדשה (של הנצרות) וזה הטריד אותי מאוד".

 

יהודי עם הילה

חייו של אלפרדו יכלו להימשך באופן שגרתי, אלא שבאחד הימים קרה דבר מעניין. "העיר וראקרוס  שבה התגוררתי היא עיר נמל", מסביר הרב פרץ, "ובאחד הימים הגיעה למקום אנייה ובה ספרי תנ"ך, כולם היו מתורגמים לספרדית. אחד מחבריי שהיה מודע לסקרנותי סיפר לי על הספרים הללו, והציע לי לצלם חלק מהתרגומים, ואז להצמיד אותם יחד ולהבין סוף סוף את האמת האמתית.

"ואכן", הוא ממשיך, "ישבנו יחד, צילמנו את הדפים, השווינו אותם, וגילינו שכל אחד מהמתרגמים תרגם את התנ"ך באופן שונה. זה רק סיבך אותנו עוד יותר. הגעתי למסקנה שצריך ללמוד את התנ"ך בשפה המקורית שבה הוא נכתב, אבל לא ידעתי איך לעשות זאת ואיך להצליח ללמוד בלשון הקודש".

איך הרגשת עם זה?

"הייתי מתוסכל, הרגשתי אבוד. המזל היחיד שלי היה שבאותם ימים, עוד לפני שידעתי את האמת, כבר נהגתי להתפלל לריבונו של עולם, אז עוד לא ידעתי לקרוא לו בשם הנכון, אבל התפללתי אליו וביקשתי ממנו שיציל אותי, שיראה לי את הדרך, כדי שאדע מה עליי לעשות".

ובורא עולם שמע לתפילתו. זמן קצר לאחר מכן הגיע לעיר מגוריו תייר יהודי. "זו הייתה פעם ראשונה בחיי בה ראיתי יהודי אמתי", נזכר הרב פרץ, "האמת היא שלא היה לו שום סממן יהודי, הוא אפילו לא חבש כיפה, אלא היה לו רק קסקט, אבל הבחנתי בכך שיש מסביבו הילה מיוחדת. פניתי אליו ושאלתי אותו אם הוא אכן יהודי, וכשהשיב לי בחיוב, הבליחה במוחי לפתע המחשבה: איך לא חשבת על כך שאתה צריך לפנות ליהודים כדי לקבל הסבר על הסתירות שלא מתיישבות לך? הרי הם המקור האמתי שיוכל להשיב לך על השאלות".

באותו רגע, מספר הרב פרץ, שהוא אזר אומץ והציע ליהודי לבוא עמו לביתו. "הצעתי לו לבוא אלינו, רציתי שהוא יברך אותי ואת משפחתי, אבל היה ברור לי שהוא יסרב. כי לפי מה שהכרתי את עם ישראל, דרך התנ"ך, ידעתי שהם ממלכת כוהנים וגוי קדוש. מתוך הבורות שלי, הייתי בטוח שכל יהודי הוא כהן, ושהוא מוכרח לאכול רק אוכל טהור בבית המקדש. לכן שיערתי שהיהודי לא יסכים להתארח אצלי. למרות זאת הזמנתי אותו ולהפתעתי הוא נענה בחיוב.

"בינתיים", ממשיך הרב פרץ, "התקשרתי לאבא שלי והודעתי לו שבעוד כמה דקות יגיע לביתנו אורח חשוב – יהודי. אבא התווכח איתי וטען שאין זה הגיוני, אך אחרי שהבין שאני מביא לבית יהודי אינטגראלי, הוא מיהר להזמין את כל אנשי הקהילה, וכך כאשר הגעתי עם היהודי, כולם כבר חיכו לו ועמדו בתור כדי לזכות לגעת בו ולהידבק בקדושה".

מאוחר יותר, ישב אלפרדו יחד עם היהודי שהתגלה בשם ר' ניסים יוסף, וזכה סוף-סוף להתוודע לאמת שאותה חיפש כל חייו. "ר' ניסים הסביר לי על תורה שבעל פה ותורה שבכתב, על דברי חז"ל, ועל עוד נושאים נוספים. במשך לילה שלם שוחחנו, ולסיום שרנו שירים, כמו 'ציון הלא תשאלי'. במשך שעות ספורות הוא הצליח לעשות לי סמינר מקיף והרגשתי כיצד הוא זורק לי יהלומים שהאירו לי את הדרך. רק מאוחר יותר הוא סיפר לי שגם אני עשיתי לו סמינר, שכן זו הייתה הפעם הראשונה בחייו בה הוא חש שגריר של בורא עולם".

בסיום הלילה סיפר הנער הנוצרי לר' ניסים על כך שיש לו עוד שאלות נוספות, והיהודי השיב לו: "אני הסברתי לך כל מה שידעתי, אבל אם יש לך שאלות נוספות, אתה צריך לפנות לרב הקהילה היהודית במקסיקו שיוכל להשיב לך".

 

האמת נחשפת

אלפרדו, כאמור, היה באותה תקופה שחקן בייסבול מצטיין. "למדתי מהיהודים שאין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, ולכן סיפרתי להוריי על כך שאני נוסע למשחק בייסבול, אך באמת נסעתי אל הקהילה היהודית של מקסיקו", הוא מציין. שם, בקהילה, הוא שוחח עם הרבנים האורתודוכסים והועלו בשיחה הרבה מאוד נושאים אידיאולוגיים. התברר שהם הכירו היטב את השאלות והיו להם תשובות ברורות ומנוסחות. "אלו היו הרגעים בהם הבנתי שכל הנצרות מבוססת על שקרים ומניפולציות ובברית החדשה אין כל אמת. הגעתי למסקנה שנותרו לי שתי דרכים – או לחיות נכון, או לא לחיות נכון, והיה ברור לי באיזה דרך אני רוצה לבחור".

אלא שאז, מציין הרב פרץ שהרבנים ניסו לצנן את התלהבותו. "הרב שעמו שוחחתי הזהיר אותי שאם כל הסיבה שאני מתלהב מהיהדות היא מכיוון שאני רוצה להיות אדם טוב יותר, לא כדאי לי בכלל להתגייר. הוא שרטט לי גרף, שמעברו האחד מופיע המושג 'טוב', מן העבר השני המושג 'רע' ומחוץ לגרף יש את המושג 'קדוש'. הרב הסביר לי כי לבורא עולם יש עם מיוחד שהוא בחר, זהו עם ישראל, והמטרה שלו היא לא רק שהם יהיו טובים יותר, אלא שהם יהיו קדושים. הוא שאל אותי האם אני מעוניין להצטרף לעם הזה, כי זה מאוד מחייב. לא היה לי שום ספק בעניין. ידעתי שהגעתי סוף-סוף לאמת שחיפשתי, ובה אני רוצה לדבוק".

 

אל העם היהודי

אלפרדו דיאס זכה להתגייר, הוא עלה לארץ, עבר את כל התהליך הנדרש כדת וכדין והפך ליהודה פרץ בן אברהם אבינו. אלא שבכך לא הסתיים סיפורו המיוחד. "יש לי תשעה אחים וכולם רצו לדעת למה התגיירתי ומה הוביל אותי לכך. גם ההורים שלי היו מאוד נסערים וביקשו להבין מה עבר עליי", הוא מספר.

ומה הסברת להם?

"האמת היא שעוד במהלך תהליך הגיור הכין אותי הרב לאופן שבו עליי להגיב. הוא ביקש ממני בכלל לא להיכנס לוויכוחים בנושאי יהדות ונצרות, אלא להתמקד אך ורק בהתנהגות נכונה ומכובדת. הרב אמר לי: אם פעם שטפת כלים פעם ביום, מעתה תשטוף כלים שלוש פעמים ביום, ואם פעם טאטאת את הרצפה פעם בשבוע, תטאטא מעכשיו בכל יום. כך בני משפחתך יבינו שהיהדות לא הפכה אותך לאדם רע, אלא להיפך – היא זו שהפכה אותך לבן אדם. הטיפ הזה עזר לי מאוד באופן אישי, ואני ממשיך לשווק אותו גם הלאה".

והרב פרץ מוסיף כי הוא זכה לשמור עם אביו על קשרים טובים, עד שהאב מת לפני מספר שנים ככומר, אך שמונה אחים של הרב פרץ זכו להצטרף לעם היהודי, הם עברו תהליך של גיור וחיים כיום כיהודים יראי שמיים בארה"ב ובארץ ישראל. גם אנשים נוספים מהקהילה הנוצרית המקומית התגיירו בעקבותיהם.

"היחידה מאחיי שלא התגיירה היא אחותי הבכורה שבחרה להישאר גויה", הוא מספר, ובהתרגשות רבה מציין כי אמא שלו זכתה אף היא לעבור גיור. "בגיל חמישים היא עלתה לארץ, אל הלא נודע, מבלי להכיר את השפה ובלי שום ידע בעסקים. היא באה עם אמונה תמימה והיא זכתה לבנות את עצמה מחדש. בשנה האחרונה נפטרה אמא ונקברה בהר הזיתים. מבחינתי ידעתי כי זו המתנה הגדולה ביותר שאמא יכלה לבקש, כי היא זכתה לחיות ולמות כיהודייה כשרה".

להזמנת הרב יהודה פרץ לחוג בית מטעם הידברות (ללא תשלום) חייגו 073-2221290

תגיות:סיפורים אישייםגיורמקסיקונצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה