כתבות מגזין

התורה במרכז: שיעור התורה הגדול בארץ שמתקיים ב... תל אביב!

מה גורם למאות תל אביבים להגיע בכל שבוע לשיעורו של הגאון הרב זמיר כהן? בשבוע שבו עומד השיעור להתרחב ולהפוך לשיעור הגדול ביותר בארץ - הפעם בבית הכנסת הגדול - יצאנו לשוחח עם המשתתפים כדי להבין את מהפיכת הענק

אא

הנוף התל-אביבי אשר ידוע באווירת החולין והבליינות שהוא מציע, עתיד בעזרת השם לעבור שינוי מהפכני. החל משבוע זה צפויים להיראות ברחובות העיר מידי יום חמישי למעלה מאלף משתתפים ומשתתפות הנוהרים אל היכל בית הכנסת הגדול, כדי לשמוע את שיעורו של הגאון הרב זמיר כהן שליט"א.

למי שתוהה איך התארגן לו שיעור ענק כזה בלב-לבה של תל אביב, מציין משה חיים, מייסד השיעור, כי ראשיתו של הסיפור החלה לפני שלוש וחצי שנים. "אני מתגורר בשכונת רמת אביב, בצפון תל אביב", הוא מספר על עצמו, "לפני שלוש וחצי שנים היינו בשלבי הקמה של בית כנסת מקומי בשכונתנו. עלה בדעתי להציע למתפללים להזמין את הרב זמיר כהן להתארח אצלנו בשבת, לשמחתנו הרבה הרב נענה בחיוב. עברה עלינו שבת מדהימה עם הרצאות מרתקות והתלהבות רוחנית גדולה. במוצאי אותה שבת הצעתי לרב לקיים שיעור קבוע ברמת אביב, והייתי מאושר לשמע תשובתו החיובית".

כך, לדבריו של משה, החל להתפתח שיעור קבוע מידי יום חמישי, במרכזה של שכונת רמת אביב. בתחילה היה מספר המשתתפים מועט, אך עד מהרה התווספו מאות רבות של אנשים. "רבים ממשתתפי השיעור חוו בעקבות כך התחזקות של ממש", הוא מספר, "הרב זמיר זיהה כנראה את הפוטנציאל שיש בשכונה ואף אמר לי שהוא מרגיש ש'יש כאן יהלומים, שצריך רק ללטש אותם'".

 

לא מוותרים על אף שיעור

אחת מהמשתתפות הקבועות בשיעור היא מירב קצב, בחורה שהגיעה לשיעור הראשון כמעט מבלי משים. "באתי מרקע חילוני ממש", היא מעידה על עצמה, "חברותיי סיפרו לי שיש שיעור של הרב זמיר, והחלטתי להגיע. כבר בפעם הראשונה הרגשתי משהו שמעולם לא חשתי קודם לכן: הרב דיבר ואני ראיתי בחוש כיצד יוצא ממנו ים של תורה. הרגשתי שאני רק רוצה לשמוע עוד ועוד, ולצלול אל תוך הים הזה".

מאז מירב עברה תהליך של התחזקות. "השיעורים של הרב היו חלק בלתי נפרד מהתהליך הזה", היא מציינת, "מה שבעיקר מצא חן בעיניי זה שהרב מעביר את הדברים בצורה כל כך נעימה, בלי שום כפייה ומבלי לתקוף אף דעה או עמדה. בזכות השיעורים קיבלתי על עצמי קבלות רבות בתחומים שונים. אני לא מפסידה אפילו שיעור אחד, פשוט לא מוכנה לוותר".

ומה באמת יש בשיעורים האלו שגורם לאנשים כה רבים להשתתף בהם?

"אני חושב שיש מספר אלמנטים", מסביר משה חיים, "קודם כל זהו המצב הביטחוני והחברתי הקשה שמעלה אצל אנשים רבים שאלות פילוסופיות ומעמיקות. כאשר הם שומעים את דבריו של הרב למשל בנושאי תורה, מדע, ונפש האדם זה פשוט מרתק אותם. כיום יש הרבה חבר'ה צעירים שמוצאים את עצמם מתעניינים במסורת וצמאים להעשיר את עולמם הפנימי. כך יוצא שהקהל שמגיע לשיעורים נמנה על כל סוגי האוכלוסייה שמתגוררת באזור, בכל הגילים ובכל הסגנונות. נוצרת כאן מעין משפחה גדולה ומאוד מלוכדת. השיעור מועבר בשידור חיבכל שיעור יש כ-400 אנשים שצופים בו מהבית, ולאחר מכן עוד עשרות אלפים מהארץ והעולם שצופים בו בהמשך".

במקביל לשיעור, מציין משה כי המשתתפים הרבים החליטו לצאת בפרויקט ייחודי, כאשר הם מסייעים לרב זמיר בהקמת כולל בביתר עילית. "עד כה לא היה לרב כולל אלא רק ישיבה", הוא מסביר, "ואנחנו – משתתפי השיעור, הצלחנו להתאגד יחד ולאסוף את הכסף הנדרש לאחזקת הכולל". כיום יש כ- 30 אברכים שלומדים יום שלם. את הכולל מנהל אחי הרב יעקב שמלווה ושותף איתי לאורך כל הדרך״.

בית הכנסת הגדול, תל אביב (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)בית הכנסת הגדול, תל אביב (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

ואיך אתה מסביר את זה שהתל אביבים תומכים באחזקת כולל חרדי?

"זה אולי נשמע בלתי יאומן, אבל אני יכול לספר על עצמי – מיד אחרי שיאיר לפיד נבחר, הבנתי שתלמידי החכמים עומדים לעבור סיוט ורציתי לדאוג להם. היו כאן בשיעור עוד אנשים כמוני וזה היה נראה לנו כשותפות טבעית – שיש תלמידי חכמים ושיש כאלו שמחזיקים אותם".

משה מוסיף כי במקביל, גם משתתפי השיעור נהנים מקיומו של הכולל. "כחלק מתהליך ההקמה יזמנו מוקד טלפוני שנקרא 'רב על הקו' הכולל גם קבוצות ווטסאפ. אנשים יכולים לשאול שאלות בהלכה ובאמונה דרך הטלפון או בהודעה במשך כל שעות היום ורבנים מוסמכים מהכולל נותנים מענה וזהו שירות מדהים שזוכה לביקוש רב".

 

"רצינו להמשיך ולהגדיל את השיעור"

במשך השנים האחרונות נמסר השיעור בקביעות בימי חמישי בבית הכנסת ברמת אביב. אלא שעם הזמן הצפיפות גברה והחלה לתת את אותותיה, כך שהאולם התמלא מפה לפה. בעקבות זאת היו כאלו שנאלצו לשבת על המדרגות ובמסדרונות.

"רצינו להמשיך להגדיל את השיעור אך הבנו שבתנאים הקיימים לא נוכל לעשות זאת", מסביר משה חיים. פנה אלינו רב בית הכנסת הגדול יצחק בר זאב והזמין את הרב זמיר למסור את השיעור במקום. ראינו הזדמנות ופוטנציאל להגדיל תורה ולהאדירה.

ואכן, לפני כחודש התקיים שיעור ראשון כפיילוט ניסיוני בבית הכנסת הגדול, וההיענות הייתה מדהימה. "בסיומו של אותו ערב ניגשו אליי בחור ובחורה צעירים וסיפרו כי הם בכלל יצאו לבלות, אך כששמעו שהרב זמיר הגיע, הם עזבו הכל והגיעו לשיעור", מספר משה בהתרגשות. "וזוהי באמת המטרה שלנו – להגדיל תורה. ברגע שאנו מצליחים לגעת ברגש של האנשים, הרי שעשינו את שלנו".

בשיחה עם הרב בר-זאב, רב בית הכנסת הגדול, הוא מוסיף ומציין: "בית הכנסת הגדול של תל אביב הוא מבתי הכנסת הגדולים בארץ, וכולל בתוכו עד 1400 מקומות ישיבה. הוא שימש בעברו כראש בתי הכנסת בעיר וכמוקד החיים התורניים בתל אביב.  בשנתיים האחרונות חווה בית הכנסת התחדשות כאשר נערכים בו עשרות מנייני תפילה יומיים, קידושים וסעודות שבת, אירועי תרבות תורניים, הרצאות ושיעורי תורה. כחלק מהתחדשות בית הכנסת והפיכתו למקום של קירוב לבבות.

"השיעור של הגאון הרב זמיר כהן הוא חלק מהתחדשות בית הכנסת", מדגיש הרב בר-זאב,  "אנו מקווים ומאמינים שהשיעור הזה יהיה השיעור השבועי הגדול ביותר בארץ, כיאה לבית הכנסת הגדול".

השיעור בבית הכנסת הגדול צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב – ט"ו בתמוז (21.07.16), ומידי שבוע ביום חמישי, בבית הכנסת הגדול – רחוב אלנבי 110, תל אביב.הקהל מוזמן בשעה שמונה וחצי, בתחילה תהיה הרצאה של רב אורח, ולאחר מכן יצטרף הגאון הרב זמיר כהן שליט"א.

תגיות:הרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה