סיפורי ילדים

"הדגש של ההגדה? סיפור יציאת מצרים לילדים"

הגדה של פסח חדשה המיועדת לילדים מתמקדת בסיפור יציאת מצרים דרך נוסח ואיורים שיסבירו לילדים בדיוק מה קרה שם, בגאולת מצרים

  • ג' ניסן התשע"ח
אא

כשמאיר למברסקי החליט להוציא הגדה של פסח לילדים, היה ברור לו מה הוא לא רוצה שיהיה בהגדה הזו. "יש הרבה הגדות לפסח המיועדות לילדים בשוק, אבל אף אחת מהן אינה הגדה שהייתי רוצה לתת לילדים שלי בסדר. רוב ההגדות מנותקות לחלוטין מסיפור יציאת מצרים, שהעברתו לילדים בסדר הוא המצווה הגדולה של החג. ההגדות המצוירות גם הרבה פעמים לא מספיק צמודות לחז"ל ולא מקפידות לאייר על פי המדרשים".

למברסקי, שמאחוריו רקורד עשיר של הוצאת ספרי קודש למבוגרים וספרי קומיקס לילדים , החליט לתכנן הגדה שתהייה רלוונטית בדיוק לילדים. "לילד לא משנה איך עורכים את השולחן – זו לא האחריות שלו. אז כללתי בהגדה רק הלכות שכן חשובות לו – מתי לשתות בהסבה, מתי אבא מגלה את המצות או מכסה אותן. ולאורך כל ההגדה יש את סיפור יציאת מצרים, בנוסח מתאים לילדים ומלווה בציורים".

 

 

למברסקי עמד על כך שהאיורים יתאימו בדיוק לדברי חז"ל. "בדרך כלל מציירים את מכת חושך כמין חושך קליל שדרכו רואים את המצרים שלא יכולים לזוז. אבל הרי חז"ל מספרים לנו שהחושך היה אטום לגמרי, חור בלי טיפה של בהירות. או למשל, מובא שאבני הברד של מכת ברד היו בגודל של ארבעים סאה כל אחת, שזה גודל של מקרר ממוצע. אז בהגדה הזו אבני הברד מופיעים לפי הגודל האמיתי שלהן". סיפור יציאת מצרים והציורים נטועים כולם במדרשים, מפרשים וראשונים, הוא אומר, ובסוף ההגדה מופיעה רשימת מקורות מסודרת.

"הדגש היה על כך שזו תהיה הגדה לליל הסדר. הגדה שממש אפשר לתת לילד ביד כדי שישב איתה לילד השולחן. יש ספרים יפים מאד על יציאת מצרים , אבל הם ספרים – לא משהו שהיית רוצה שהילד שלך יביא לשולחן הסדר. זו הגדה לכל דבר – אבל מותאמת לילדים, ועם דגש על סיפור יציאת מצרים".

מי שאיירה את ההגדה היא הציירת ברכה מן. "התחלנו לעבוד על ההגדה אחרי החגים", היא מספרת. "הפוקוס היה, מראש, על סיפור יציאת מצרים. כך למשל היה ברור שלא אאייר את הלל השלם, אבל כן את כל עשר המכות. הרעיון הוא שילד שישב עם ההגדה יבין בדיוק מה קרה שם, במצרים. כבר יצא לי לשמוע ילד אומר 'איזה מסכנים המצרים, כמה מכות הם קיבלו'. ילדים לא ממש מבינים מה המצרים עוללו. 'עבודת פרך' לא אומר להם הרבה. ההגדה הזו מסבירה להם באיורים את משמעות השעבוד".

העבודה על איורים שיתאימו בדיוק לדברי חז"ל, היא אומרת, היתה לא קלה. "על כל ציור קיבלתי הנחיות מפורטות מה הוא אמור לכלול, על פי המדרשים. למשל, במכת דם היה צריך להראות שאפילו מהפירות יוצא דם. יש איורים בהגדה שמתבססים על עשרים מדרשים שונים!"

איורי עשר המכות היו האיורים הראשונים שצוירו עבור ההגדה. בשלב הבא הגיעו האיורים הקטנים המודים לטקסט ההגדה, איור של שולחן הסדר, וכמובן – איור קריעת ים סוף. "גם באיור הזה, היה חשוב שהילדים יראו מצד אחד את חסדי השם לבני ישראל שעברו את הים, ומצד שני את המכות שלקו המצרים על הים".

לברכה היתה קבוצת מיקוד ביתית לבדוק דרכה את הצלחת הציורים. "על כל ציור שאלתי את הילדים מה הם רואים שם", היא צוחקת. "היה חשוב לי לשמוע מהם שהסיטואציות מובנות, שההבעות אומרות את מה שהן אמורות לומר, ושהילדים מבינים מי הרודף ומי הנרדף..."

ההגדה של למברסקי ומן יצאה לאור ביום חמישי האחרון, בהוצאת יפה נוף.

תגיות:סיפורהגדהיציאת מצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה