שאל את הרב - כללי

המושג

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, יש לי שאלה שמטרידה אותי בימים האחרונים. ידוע לי שהמושג "א-לוה" פירושו "כוח". וממה שידוע לי, במילה "א-לוהים" יש ריבוי להורות וללמד שהבורא הוא בעל כל הכוחות. ברור אצלי שהבורא אחד הוא. אך העניין הזה לא מפסיק להטריד אותי, הרי במילה "א-לוהים" שומעים את הסיומת "ים", וזה אחד הדברים שלא ברורים אצלי. אם המושג "א-לוה" זה "כוח", אז "א-לוהים" זה "כוחות"?, והרי אם ללמד שהבורא הוא בעל כל הכוחות, אזי הלא היה צריך להיאמר "בעל הא-לוהים"? אשמח לתשובה שתסביר ותלבן את הדברים. תודה.

תשובה

רשי בראשית פרק כ' פסוק כג'
 כאשר התעו - לשון רבים ואל תתמה כי בהרבה מקומות לשון אלהות ולשון מרות קרוי לשון רבים. אשר הלכו אלהים. אלהים חיים. אלהים קדושים. וכל לשון אלהים

רש"י יהושע כד' יט'
(יט) אלהים קדושים - ברוב מקומות נקרא כל לשון רבנות לשון רבים, כמו (בראשית מב ל): אדני הארץ; (שם לט כ): אדני יוסף; (שמות כב יד): אם בעליו עמו; (שמואל ב ז כג): אשר הלכו אלהים לפדות, לפי שהשם הזה שם שררה הוא:

ובביאור הדבר כתב האבן עזרא בראשית א' א'

אלהים - אחר שמצאנו אלוה ידענו כי אלהים לשון רבים ושרש זה מדרך הלשון כי כל לשון יש לו דרך כבוד. וכבוד ל' לועז שיאמר הקטן לנוכח הגדול לשון רבים. ובל' ישמעאל דרך כבוד שידבר הגדול כמו המלך בלשון רבים ובל' הקדש דרך כבוד לומר על הגדול ל' רבים כמו אדנים בעלים שאמרו אדנים קשה. ולקח בעליו. וכן מלת עליו. אליו ועדיו. על כן אמר הכתוב ברא ולא בראו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה