חמץ בפסח --

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, לפני כמה שנים יצא לי לקנות בחנות מוצר שהוא חמץ בחג הפסח ולא ידעתי מכך רק לאחר שאכלתי ממנו ומיד לאחר שגיליתי זרקתי אותו .. האם יהיה מחול לי על כך?

תשובה

לכבוד המתעניין,

 אינו ברור מדבריך אם המוצר היה חמץ גמור או רק תערובת חמץ; ומ"מ כן ברור מדבריך, שכל מה שעשית היה רק בשוגג ובלי שום כונה, ועוד כשנתברר לך הדבר מיד עשית בדיוק כמו שכתוב בהלכה - לזרוק מידית ולכלות כליל את המוצר  מרשותך.

אם כן, אפילו במצב הכי גרוע - שהיה המוצר חמץ גמור - הרי ברור שכאשר נעשה הדבר בשוגג שיש מחילה לזה ע"י תשובה, דהיינו חרטה, ווידוי, וקבלה על להבא - שניכר מתוך דבריך שאת כבר  קיימת את כולם (ואם עדיין לא עשית ווידוי, כדאי לומר בשקט בינך לבין הקב"ה: "חטאתי עויתי ופשעתי לפניך", ובזה יצאת ידי הווידוי, וכמבואר ברמב"ם הלכות תשובה פרק א'.). 

ועוד עצה כדי למרק את העוון עוד יותר, היינו לעשות מעשה של חסד - וזה יכול לכפר אפילו על עברות חמורות (וכמובא בשערי תשובה לרבינו יונה בשער הראשון אות מז).

[אמנם עדיין יש לדון בזה מצד השאלה של: "כמה אחוזים של חמץ היו בתוך המוצר?" - כי אם היה רק כמות קטנה (שנקרא "פחות מכזית של חמץ בתוך כדי אכילת פרס" או אם היה כמות החמץ פחות משישים של כל המוצר) יתכן שהיה באכילתו רק איסור מדרבנן; ובאיסור דרבנן שנעשה בשוגג יש דעות בין הפוסקים שלא צריך לזה תשובה.] 

ואברך אותך בהמשך דרכך הטוב בקיום התורה והמצוות כהלכתן,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה