כיצד ניתן לכבד במחשבה אמא שמקללת כל הזמן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום עליכם, כתוב בתורה "ארור מקלה אביו ואמו", ואחד הביאורים של זה הוא, שאסור להקל בכבוד ההורים, וזה מתחיל קודם כל במחשבה. אבל כבוד הרב עם אמא שלי זה כמעט בלתי אפשרי, היא עושה דברים שלא מעוררים כבוד כלל. לדוגמא, כל מילה שנייה שלה כלפי זה קללה או כינוי מעליב, היא לועגת לי וכבר אין לי כוח. עם שאר אחיותי זה לא קורה, לא רק שזה לא קורה, אלא איתן היא נוהגת יותר בכבוד ודאגה. אני נלחמת עם עצמי שלא להגיב, לא להתייחס, אבל עדיין המילים האלה מהדהדות לי בראש. זה מה שאני שומעת ממנה רוב הזמן, זה גדול עלי, אני לא יכולה לסבול את זה יותר, איך אני יכולה להכיר בכבודה כשהיא נוהגת ככה? אני משתדלת לכבד חיצונית, אבל במחשבה קשה לי לקיים את המצווה של הכבוד.. אני לא מחזירה ולא מגיבה, משתדלת לעמוד כשהיא באה, מנשקת לה את היד, כל זה רק בגלל שככה כתוב שצריך לעשות, לא כי בראש שלי אני מכבדת אותה. נראה לי שאני מיותרת בשבילה.. אני רוצה לכבד גם במחשבה אבל אני לא יודעת איך לעשות את זה.. אני חייבת לציין, ששינוי התנהגותה כלפי נובע נראה לי מהחזרה בתשובה שלי.. קשה לי מאוד, אשמח לקבל עצה מהרב איך להתמודד עם המצב הזה.. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

כל הכבוד לך שאת שומרת על כיבוד הורים, למרות הקושי הגדול שבדבר. אני מאמין, שיבוא יום ואימך תכיר בחשיבות החזרה בתשובה שלך, אחרי שהיא תיווכח לראות כמה בזכות היהדות את מכבדת אותה.

לשאלתך, כל אדם בעולם יש לו איזו שהיא מעלה ומידה טובה, כמובן שגם לאימך ישנה איזו מעלה או שניים. המצווה לכבד במחשבה את ההורים, היא להדגיש במחשבה ולזכור את המעלה הטובה שלהם, ולהעריך אותם על כך. (וודאי שאין כוונת התורה שנשקר את עצמנו, ונכחיש את קיום החסרונות שבהורים).

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה