הלכות ומנהגים

למה מברכים אשר "יצר" את האדם, ולא אשר "ברא" את האדם?

  • ט"ז טבת התשפ"ב
אא

שאלה

שלום, ״אשר יצר״: מדוע נאמר ״אשר יצר״ את האדם ולא אשר "ברא" את האדם? ומדוע נאמר ״וברא בו" וכו׳ ולא ״ויצר בו" וכו׳? הלא בריאה היא יש מאין ויצירה היא משהו שכבר קיים לכן הייתי מצפה בקטנות הבנתי ש"ברא ״ ו״יצר״ יתחלפו בברכה זו… תודה!

תשובה

שלום רב,

שאלה טובה. בספר עיון תפלה שם כתב להסביר, שבבריאת האדם נאמרו ג' לשונות: בריאה יצירה עשייה, "ויברא את האדם" (בראשית א כז), "ויצר את האדם" (שם ב ז), "נעשה אדם" (שם א כו). בריאה הונח על חידוש העצם, עשייה הוא על תיקון הדבר בשלמותו, יצירה הוא על הציור כגון תואר האיברים שבאדם כמותם ואיכותם וגודל מדתם, וכאן אנו מברכים על היצירה, לא על הבריאה והעשייה.

וכן בספר שפתי חיים - ביאורי תפילת השחר (עמודים יד-טו) הביא דברי הגר"א זצ"ל (אדרת אליהו תחילת פרשת בראשית) שבריאה היא על עצם הדבר, ויצירה היא נתינת הצורה לדבר. לדוגמא: שולחן - עצם הדבר הוא עץ זה בבחינת בריאה, חיתוך העץ ונתינתו לצורת שולחן הוא בבחינת יצירה, וגימור השולחן וצביעתו בבחינת עשייה. ולכן הנוסח הוא "וברא בו נקבים נקבים", כי יש איברים בגוף שאינם בשר אלא איבר חלול, וכשיש היעדר - שלילה זוהי בחינת בריאה, כי לא שייך בזה יצירה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נוסח ברכותאשר יצר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה