שאלה בעניין צלפחד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב :) אני ככל שעובר הזמן אני שומעת על מקרים שקרו ומסופרים בגמרא ואני לא מבינה את הפרשנות של התורה, אני כן מבינה אבל קשה לי לקבל לדוגמא את המקרה של המקושש עצים בשבת.... הוא הדליק עצים כדי להתחמם ואפילו יש דעות אני בדקתי בויקיפדיה שהוא קושש לשם שמיים שבני ישראל עדיין לא נכנסו לארץ והם חשבו שהם פטורים ממצוות התורה והוא רצה להראות להם שאם הוא מקושש עצים אז מגיע לו על המעשה הזה ששיהרגו אותו..... זה בפני עצמו לא נשמע לי מובן למה שבנאדם יעשה מעשה כזה טיפשי? זה נשמע לי ממש הזוי..... וגם בע"ה שאני יעביר לילדים שלי אמונה אני לאילמד את הבן שלי שצריך להרוג בנאדם כי הוא מחלל שבת או מקושש אותם כדי להתחמם............ זאת הדרך של התורה שלנו??? אני מאוד רוצה לקבל תשובה מספקת כי זה ממש שאלה שגורמת לי לא להאמין ואפילו מאוד לא לאהוב את התורה.... ואני לא בטוחה שזה הרצון של אלוקים וזה גורם לי להטיל ספק שכאן התשובות שלי על מי אלוקים כי אלוקים הוא המקור לכל הטוב והרחמים בעולם והוא כולו טוב ורחמנות ואהבה וחמלה ואני מאמינה שאם יש רוע בעולם זה מהעדר הטוב כל העולם שהוא ברא לנו הוא כולו טוב ... ואיך אפשר ללמד את הילד שלך לעשות מעשה כזה להרוג מישהו עם אבנים? כי הוא חילל שבת כדי להתחמם... זאת הדרך של התורה שלנו? ואם כן אני לא בטוחה שזאת הדרך של אלוקים שאני מאמינה בו.... וסליחה על אם זה לרגע נשמע כיאלו אני באה בטענות זאת פשוט ממש שאלה שמטרידה את הלב שלי הרבה זמן.... כי אני שנים בתוך דרך שהאמנתי שהיא אמיתית ונכונה והיא באמת מגיע מהבורא של העולם.. וזה זיעזע אותי

תשובה

 
בס"ד
שלום וברכה,
גם בימים עברו לא היו הורגים אדם על חילול שבת, אלא אם הוא עשה זאת במזיד, ולאחר התראה. לפני שאת קוראת את התשובה הבאה, חשוב מאוד שתלמדי על הריגה על פי התורה:
המקושש לא עשה זאת בטעות או בתום לב, כי אז היו עוצרים אותו והוא היה חדל מיד. אכן לימדונו שהמקושש רצה ללמד את העם את חשיבות השבת וחומרתה, ויש במעשה עומק רב. מי יודע אם לא בזכותו הקפידו בני ישראל על שמירת השבת דורות רבים, רק בגלל שסיפור עונשו מופיע בתורה עצמה, ואיננו רשאים לשפוט אותו. רק הקב"ה יודע מה היו עומק כוונותיו.
אולם אנו איננו יכולים לשפוט את סיפורי המקרא בעיניים שלנו כיום, כי לא רק התרבות והמושגים השתנו מאוד, אלא קיים גם מושג של ירידת הדורות. לא נוכל להשוות עצמנו לדורות הראשונים. מספרים חז"ל על רב שהתבטא בחוסר כבוד למנשה המלך שהיה בעברו מחטיא ברבים, ומנשה נגלה לאותו רב בחלום ואמר לו - אינך יודע את גודל היצר הרע שהיה בעבר, אם היית חי בתקופתי, היית מפשיל את שולי השמלה שלך כדי לרוץ יותר מהר לעבודה זרה!
ואם את רוצה לאהוב את התורה, חשוב שתלמדי קודם כל את הטוב הברור והנפלא שיש בה, מתוכם תביני שגם מה שנראה במבט ראשון כרע, בסך הכל איננו מובן ללא הסבר.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה