משנכנס אדר מרבין בשמחה.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד. לכבוד הרב שלום. הייתי רוצה לדעת את הטעם למשפט משנכנס אדר מרבין בשמחה ומדוע דווקא בחודש אדר מצווה להרבות בשמחה ולמה דווקא בחודש זה נאמר המשפט הנ"ל עיינתי בהסבר לכך בספר התודעה אך לא הצלחתי להבין. בתודה מראש גלית.

תשובה

שלום וברכה

מבואר במגילת אסתר פרק ט (כב) כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאוֹיְבֵיהֶם "וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה" וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים: החודש היה חלק המזל הלא טוב של עם ישראל והכוח אשר המן רצה לשלוט בנו וכמבואר בגמ` שהגורל עלה בחודש אדר שמח מאחר והיה זה חודש שבו נפטר משה רבינו ועל כן שמח שמחה גדולה, וכן מזל דגים שאמר המן אבלעם כדגים שבים, ולכן כאשר נתהפכה הגזירה לטובה נתהפך כל החודש כולו להיות לששון ולשמחה. וכך כתב בספר התודעה וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וגו`.

כלומר, כך טבעו של חדש זה ששונאי ישראל רואים בו יגון ואבל לישראל, ואינו אלא אוצר גנוז של שמחה ויום טוב בשביל ובמה גדול כחם של ישראל בחדש זה מבשאר החדשים - הוא אשר אמרנו למעלה: כדגים. מה הדגים חיותם ותקפם במים, אף ישראל חיותם ותקפם במים של תורה שעולים להם בחדש זה, ותורתם מצלחת בידם.

ואין שום שונא יכול להזדוג לישראל אלא כשידי ישראל נעשים רפים מן התורה כבמלחמת עמלק הראשונה (ראה להלן) וכבימים הראשונים של מרדכי ואסתר, באותה שעה נשתקע מזלם ובאים לידי סכנת כליה; כיון שמתגברים שוב בתורה, מיד מפר הקדוש ברוך הוא את מזימות שונאיהם, ומזלם של ישראל עולה עד למעלה ראש: וכך שנינו בבריתא: `פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה, בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהילות ברבים ועוסק בתורה. אמר לו: עקיבא, אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו: אמשול לך משל, למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום. אמר להם: מפני מה אתם בורחים אמרו לו: מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם.

אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו: אתה הוא שאומרין עליך פִּקח שבחיות - לא פקח אתה אלא טפש אתה; ומה במקום חיותנו אנו מתיראים, במקום מיתתנו - על אחת כמה וכמה! אף אנחנו, עכשָׁו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ - כך, אם אנו הולכים ובטלים ממנה - על אחת כמה וכמה!`: הא למדת שעיקר תקפם של ישראל וכל מקור שמחתם, ממים של תורה הם, וחדש אדר שמסוגל לשמחה, רק בכח התורה הוא זה; שימי אדר מסוגלים יותר משאר הימים לקבלת עול תורה מאהבה ומרצון ובשמחת לבב: בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה