התורה והערבים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. אני עושה שירות לאומי בבית חולים יש שם ערבים ביניהם גם רופאים ואחים.. לפני שהתחלתי את השירות שלי חונכתי וידעתי לשנוא ערבים לדחות אותם וממש נגעלתי מערבים שנאתי אותם.. עכשיו,יש איזה רופא ערבי שתמיד פותח איתי בשיחה ובוויכוח על ערבים ויהודים והוא טוען שהתורה ואלוקים גזעניים שמלמדים לשנוא ערבים וכו.. ןשא"י הייתה שייכת לעברים לפני שעלינו לארץ אני יודעת שהיהודים ישבו בא"י הרבה הרבה לפני וזה כתוב אצלנו בתורה אבל זה אנחנו מאמינים ומי אמר שזה אמיתי כל הזמן אין לי מה לענות לו.. הוא שונא מתנחלים ובצדק ואני מצדיעה להם אבל איך אני יכולה להסביר את התנהגותם בעצם לערבים והשנאה שלהם לעם הערבי.. עכשיו דעתי קצת השתנת ואני לא שונאת לגמרי ערבים יש גם טובים ביניהם אבל עדיין אני ממש מבולבלת.. זאת אומרת מה הדרך של התורה לכל זה והאם התורה גזענית.. אם תוכל תרחיב לי על כל הנושא הזהה גם אם לא שאלתי בשאלות פשוט אני לא יודעת גם איך לשאול.. אם אפשר שהרב יענה לי כדי שגם יהיה לי השקפה מוצקה ווכללענות על כל שאלה שתצוץ לי מאנשים.. תודה רבה על העזרה ועל הכל..

תשובה

שלום וברכה

התורה לא מחנכת לשנוא ערבים או כל עם אחר, התורה מכבדת את כל האדם שנברא בצלם, ובגמ` כתוב שי שלכבד גם זקן גוי, ולפרנס גוי עני וכו` וכו`. אך מצווים אנו לקום על המנסים להרגינו, ולכן כל ערבי שמצפה לכליונינו אנו אכן שונאים אותו אך ערבי ששלם איתנו, אין לנו כלום נגדו, וראי הלכך מהדרוזים המוסלמים שאין לנו שום דבר נגדם, וכן הערבים שהיינו איתם בארצות ערב, היינו שלמים איתם והם איתנו. אך לידיעתך גם הערבים מודים בתורת ישראל, ורק טוענים שהתורה השתנתה, אך אנו מאמינים בתורה הקדושה שבה גם הם מודים ושם כתוב וכך כתבה התורה לאחר כל הקללות בפרשת כי תבוא ותחילת פרשת ניצבים

 ג) וְשָׁב יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה: (ד) אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ: (ה) וֶהֱבִיאֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ: ועוד בפרשת ואתחנן כט) וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וּמָצָאתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: (ל) בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ:

(לא) כִּי אֵל רַחוּם יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַשְׁחִיתֶךָ וְלֹא יִשְׁכַּח אֶת בְּרִית אֲבֹתֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם: וכך בנבואת זכריה זכריה פרק ח א) וַיְהִי דְּבַר יְקֹוָק צְבָאוֹת לֵאמֹר: (ב) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת קִנֵּאתִי לְצִיּוֹן קִנְאָה גְדוֹלָה וְחֵמָה גְדוֹלָה קִנֵּאתִי לָהּ: (ג) כֹּה אָמַר יְקֹוָק שַׁבְתִּי אֶל צִיּוֹן וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם וְנִקְרְאָה יְרוּשָׁלִַם עִיר הָאֱמֶת וְהַר יְקֹוָק צְבָאוֹת הַר הַקֹּדֶשׁ: ס (ד) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים: (ה) וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ: ס (ו) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת כִּי יִפָּלֵא בְּעֵינֵי שְׁאֵרִית הָעָם הַזֶּה בַּיָּמִים הָהֵם גַּם בְּעֵינַי יִפָּלֵא נְאֻם יְקֹוָק צְבָאוֹת: פ (ז) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת הִנְנִי מוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי מֵאֶרֶץ מִזְרָח וּמֵאֶרֶץ מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ: (ח) וְהֵבֵאתִי אֹתָם וְשָׁכְנוּ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם וְהָיוּ לִי לְעָם וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים בֶּאֱמֶת וּבִצְדָקָה: ס

(ט) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת תֶּחֱזַקְנָה יְדֵיכֶם הַשֹּׁמְעִים בַּיָּמִים הָאֵלֶּה אֵת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה מִפִּי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בְּיוֹם יֻסַּד בֵּית יְקֹוָק צְבָאוֹת הַהֵיכָל לְהִבָּנוֹת: (י) כִּי לִפְנֵי הַיָּמִים הָהֵם שְׂכַר הָאָדָם לֹא נִהְיָה וּשְׂכַר הַבְּהֵמָה אֵינֶנָּה וְלַיּוֹצֵא וְלַבָּא אֵין שָׁלוֹם מִן הַצָּר וַאֲשַׁלַּח אֶת כָּל הָאָדָם אִישׁ בְּרֵעֵהוּ: (יא) וְעַתָּה לֹא כַיָּמִים הָרִאשֹׁנִים אֲנִי לִשְׁאֵרִית הָעָם הַזֶּה נְאֻם יְקֹוָק צְבָאוֹת: (יב) כִּי זֶרַע הַשָּׁלוֹם הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהָאָרֶץ תִּתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וְהַשָּׁמַיִם יִתְּנוּ טַלָּם וְהִנְחַלְתִּי אֶת שְׁאֵרִית הָעָם הַזֶּה אֶת כָּל אֵלֶּה: (יג) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר הֱיִיתֶם קְלָלָה בַּגּוֹיִם בֵּית יְהוּדָה וּבֵית יִשְׂרָאֵל כֵּן אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם וִהְיִיתֶם בְּרָכָה אַל תִּירָאוּ תֶּחֱזַקְנָה יְדֵיכֶם: ס (יד) כִּי כֹה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת כַּאֲשֶׁר זָמַמְתִּי לְהָרַע לָכֶם בְּהַקְצִיף אֲבֹתֵיכֶם אֹתִי אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת וְלֹא נִחָמְתִּי: (טו) כֵּן שַׁבְתִּי זָמַמְתִּי בַּיָּמִים הָאֵלֶּה לְהֵיטִיב אֶת יְרוּשָׁלִַם וְאֶת בֵּית יְהוּדָה אַל תִּירָאוּ: (טז) אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם: (יז) וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר אַל תֶּאֱהָבוּ כִּי אֶת כָּל אֵלֶּה אֲשֶׁר שָׂנֵאתִי נְאֻם יְקֹוָק: ס (יח) וַיְהִי דְּבַר יְקֹוָק צְבָאוֹת אֵלַי לֵאמֹר:

(יט) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ: פ (כ) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת עֹד אֲשֶׁר יָבֹאוּ עַמִּים וְיֹשְׁבֵי עָרִים רַבּוֹת: (כא) וְהָלְכוּ יֹשְׁבֵי אַחַת אֶל אַחַת לֵאמֹר נֵלְכָה הָלוֹךְ לְחַלּוֹת אֶת פְּנֵי יְקֹוָק וּלְבַקֵּשׁ אֶת יְקֹוָק צְבָאוֹת אֵלְכָה גַּם אָנִי: (כב) וּבָאוּ עַמִּים רַבִּים וְגוֹיִם עֲצוּמִים לְבַקֵּשׁ אֶת יְקֹוָק צְבָאוֹת בִּירוּשָׁלִָם וּלְחַלּוֹת אֶת פְּנֵי יְקֹוָק: ס (כג) כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם: ס ועוד בישעיהו ס` ועוד הרבה בפסוקים עד אין מספר, ואם כן מבואר להדיא בפסוק שה` יחזיק בנו וישיבנו לארצינו. ולכן הארץ היא שלנו אף אם הם גזלו זאת מאיתנו.

וכל זה כתבתי לך כדי ליישב דעתך. אך אמליץ לך לא להיכנס בוויכוחים עם מי שאינם בני ברית, אין בכך כל תועלת, אין כל ענין בכך. זאת מלבד הצורך הגדול לשמור מרחק מבני עם אחר, ואף אחד לא בטוח בכך, אין אפוטרופוס לעריות, הרבה עשו כן ונפלו, זה דבר מסוכן מאוד. כל ויכוח תעני שאינך משכליה ואינך יודעת ושישאל את חביריו הרופאים. למה הוא בוחר להתווכח רק איתך נערה צעירה לשירותך בכל עת ובכל שאלה, ואשמח ללבן לך עוד ועוד את השאלות שיתעורו לך וכמובן גם את השאלות ששאלת כבר, תוכלי ללבן עוד ועוד.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה