הלכות ומנהגים

האם יש איסור לקרוא בשמות לועזיים?

  • ד' טבת התשפ"א
אא

שאלה

היי, אני רוצה לקרוא לבתי מישל, שם שמאוד מצא חן בעיניי ובעיני בעלי. האם יש איסור כלשהו על השם הזה? תודה

תשובה

שבוע טוב,

השם מישל הוא שם לועזי, ויש מחלוקת הפוסקים אם יש איסור לקרוא בשם כזה, אולם גם לדעת המתירים ראוי להתרחק מזה כמה שאפשר, ולכן כדאי מאוד למצוא שם יהודי שיהיה לו השפעה טובה על בתך שתחיה.

מומלץ לראות כללים בבחירת שם לתינוק https://www.hidabroot.org/article/119376

מקורות: דעת המהרשד"ם (חלק יורה דעה סימן קצט) שאין חשש איסור לקרוא בשמות הגויים. ומכל מקום ודאי מידת חסידות הוא להרחיק האדם עצמו בכל מיני הרחקות שאפשר. ע"ש. וכן סובר בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ד' (סימן סו) שאין איסור לקרוא בשם לעז, אך מכל מקום הוא דבר מגונה. ולכן אם אין טעם מיוחד לקרוא בשם לועזי יש ודאי לבחור בשם אחד מהנביאים והצדיקים שבמקרא, או למי שהכרנוהו בדור זה לצדיק וגאון ואף כשהוא חי. ע"ש 

אולם דעת המהר"ם שיק (חלק יורה דעה סימן קסט) שיש איסור דאורייתא לקרוא בשם הגויים, משום חוקות הגויים. ע"ש. והובא בדרכי תשובה (סימן קעח ס"ק יד). וכן דעת המהרש"ם חלק ו' (סימן י) שיש בזה איסור מן הדין. ע"ש. וכתב בשו"ת משנה הלכות חלק ד' (סימן קיד) שאמנם היה לנו לפסוק כדעת המהרשד"ם שהיה גדול הדור וכגובה ארזים גבהו, כי האחרונים לא ראו דבריו, ובאופן זה אומרים אילו ראו דבריו היו חוזרים בהם. אולם שוב יצא לחדש, שבזמן הזה שהגויים לא שומרים שבע מצוות בני נח, אפשר שגם לפי המהרשד"ם הדבר אסור מעיקר הדין. ע"ש. 

על כל פנים לכל הדעות עדיף שלא לקרוא בשמות לועזיים, וכתב בספר שמות בארץ (עמוד מב) בשם הרב חיים קניבסקי שליט"א, אלו שיש להם שמות לעז, ראוי לשנות משם לעז לשם בלשון הקודש, כמו "בוריס" (ברוסית) לשנותו ל"ברוך", או "אלברט" שבלשון הקודש הוא "אברהם". וכן ראה עוד בספר מעין אומר חלק י"ב (פרק א סימן יב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמות לבנותשמות מומלצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה