הסיבה שנשים פטורות מציצית ותפילין

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כב` הרב שלום, קראתי את השו"ת בנושא- "נשים". היו כמה שאלות כמו- למה נשים פטורות מציצית, מתפילין וכו`. התשובה העיקרית היתה- משום שזו מצוות עשה שהזמן גרמא, וגם משום שנשים לא זקוקות לכך כי בטבען הן קרובות יותר להקב"ה. אך בדברי הפוסקים יש עוד טעמים, ודווקא סיבות כמו "נשים פטורות בגלל מעלת" לא נתקלתי מעולם. הטעמים המובאים שם- נשים פטורות מציצית משום יוהרא, פטורות מתפילין בגלל שבזמן הנחתן צריך להקפיד על ניקיון הגוף. ושאלתי- אם היו מחנכים גם בנות קטנות מגיל צריך ללבוש ציצית, אף אחתאחד לא היה חושב שיש חשש ליוהרא אם אישה תלבש ציצית, כי כבר כולם רגילים בכך. ואם נשים פטורות ממנה משום שזו מצוות עשה שתלויה בזמן- כמה כבר לוקח זמן ללבוש ציצית למה לגנוב מאיתנו את המצווה היקרה הזאת ובנוגע לתפילין- הרי נשים מקפידות לא פחות (ולפעמים אפילו יותר) מגברים בנוגע לניקיון הגוף. מי הרשה לגנוב מאיתנו את המצווה הזאת ללא הסכמתנו למה לא להתיר לאישה להניח תפילין כשהיא לא נידה מאז שקראתי על מעלת התפילין, יש לי צ-ע-ר ר-ב שאינני יכולה לקיים אותה ושהיא נלקחה ממני ואין לאל יד לעשות דבר אלא להסתפק ב"סידור" בלבד ותו לא, לא טלית, לא ציצית, ובוודאי שלא תפילין. החיבור הזה עם רבש"ע שאפשר להשיג ע"י מצוות אלו חסר לי מאוד. כמובן, אינני ח"ו רפורמית, אבל איזו מצווה כן אוכל לעשות כדי להרגיש חיבור עם הקב"ה בזמן התפילה (אנימתכוונת למצווה מוחשית- כמו שהגברים, למשל, מתעטפים בטלית). אם היה מותר לי להתעטף בטליתלהניח תפילין וכו`- הייתי מקיימת אותן בשמחה, כמובן מקפידה על גוף נקי ובכלל לא חושבת על "יוהרא" וכיוצ"ב בזמן קיום המצווה. למה מיכל בת שאול היתה מניחה תפילין ולא מיחו בה חכמים כנראה כדי שיהיה מותר לאישה להניח תפילין, היא צריכה לטפס ולהעפיל עד מעלתה של מיכל כדי שיהיה מותר לה, ואילו גברים- גם עם הארץ פשוט זוכה במצווה זו ואין מוחה בו... מבחינתי העובדה שנלקחו ממני ללא רשותי את המצוות תפילין, טלית וציצית- זה גזל גמור ואינני מוחלת על כך בכלל. כל טוב.

תשובה

שלום וברכה

ירבו כמותך בישראל, שאילתך גרמה לי להניח היום תפילין בחשק רב יותר, בראותי עד כמה בת ישראל משתוקקת לקיים מצוות אלו. ובכן, אעיר על כמה נקודות שנראו לי לא מדוייקות בשאלה. הטעם העיקרי לפטור נשים מציצית ומתפילין הוא אך ורק מפני שמצוות אלו תלויות בזמן, ואין הכוונה בהגרה הלכתית זו על העניין שהמצוה לוקחת זמן, לא ולא, הפירוש הוא שמצוה שאיננה נוהגת אלא בזמן מסויים, עד זמן מסויים, כמו קריאת שמע שזמנה נמשך עד סוף שלש שעות מתחילת היום, פטרה התורה את הנשים מלקיים מצוה זו, זוהי גזירת מלך שעלינו לקבל, נקודה.

ולכן תפילין שאין זמנם בלילה, ובשבתות וימים טובים, נחשבת בכלל המצוות שתלויים בזמן כל שהיא, ולפיכך הנשים פטורות מלהניח תפילין, כך גם לגבי ציצית שאינו נוהג בלילה. אף שכנ"ל הדברים הינם בכלל גזירת מלך שאין צורך לדעת בדיוק על מה ולמה פטרה התורה את הנשים מלקיים מצוות אלו, יש לקבלה טעמים רבים ונשגבים לכך, ולפי המבואר בספרי הקבלה אין קשר לנשמות הנשים עם אלו המצוות, והמבין בנשמות ובמקום שהן נאצלו משם מבין טוב מאוד כי כל המצוות קשורות למשהו בעולם הנשמות, ומכיון שנשמות הנשים אינן מחוברות כלל למקום שבו שייכת מצוות תפילין לכן הן לא נצטוו לקיים מצוות אלו.

עם זה גילה מרן האריז"ל כי הנשים מקבלות את שפע הציצית והתפילין ממה שבעלה [או אביה כשהיא עדיין ברשות אביה] מקיים את המצוות התלויות בזמן, ומשם נשפע גם עליה, אבל היא בעצמה אין בכוחה לעורר את השפע והקשר הנורא הנפעל באמצעות הנחת התפילין על ידי קיום המצוה בעצמה. הטעמים שאת ציטטת נאמרו לבאר למה הנשים מנועות מלהניח תפילין, שהרי הכלל הוא שאפי` ממצוות שהנשים פטרות כמו שמיעת תקיעת שופר בראש השנה וישיבה בסוכה מכל מקום אם ברצונם לקיים את המצוה יכולות הן, ויקבלו על כך שכר ככל מי שאינו מצווה ועושה.

ולמה שונים הדברים בציצית ותפילין שנפסק ההלכה שאין ראוי לנשים לנהוג במצוות אלו, על כך נאמר התושבה כי בתפילין חששו שמא לא יקפידו כל כך על נקיון גופם, והמדובר הוא בעיקר [במחילה מכבודך] על נקיון המחשבה שלא להרהר בעניני תאוה, וכן לשמור על הנקיון מלבוא לידי הפחה, ולפי שענינים אלו קשים לאדם לזכרים כמו לנקבות, לכן אלו שאין חייבים להניח תפילין אמרו חכמים שיותר טוב שלא ינהגו בזה מפני חשש המכשול שמא יבואו לידי מחשבות לא ראויים והפחה עם התפילין, ואין מדובר בנקיון הגוף כפשוטו שבזה יתכן שהנשים מהדרות יותר, כדברייך, [ואכן השולחן ערוך מזהיר גם לגברים שמי שאינו בטוח שיוכל לשמור על עצמו מלהפיח, או שהוא איש ששקוע במחשבות תאווה, ואינו יכול לכוון דעתו אפי` שעה קצרה, עליו להימנע מלהניח תפילין, אלא שלנשים ראו חז"ל יותר לנכון שלא להביא אותם לידי כך, כי החשש מהחטא בהנחת תפילין ללא הזהיריות הנ"ל הכריעה את הכף אצלם למנוע את מי שאינו חייב להניח תפילין, מלהניח תפילין.

לגבי ציצית, נאמר הטעם שמכיון שהנשים לא הידרו בכל הדורות ללבוש ציצית ולקיים את המצוה כמי שאינו מצווה ועושה, מכיון שהיה חשש מסויים בלבישת ציצית של גברים מאיסור לא תלבש אשה שמלת גבר שהוא איסור חמור מן התורה, והיו צריכים לתקן לשם כך ציציות מיוחדות מבגדי נשים, לכן מכיון שהדבר לא בא לכלל מעשה וכבר נקבעה הנוהג שנשים לא לובשות ציצית, לכן אם ביום מן הימים תרצה אשה ללבוש ציצית בשונה ממנהג כל הנשים יש בכך משום יוהרא, שהכלל הקובע שבדבר שאינך חיי אל לך להבליט את עצמך להיות יותר טוב מהכלל כולו.

ובזה אני מסכים שאילו הנשים היו מאמצות לעצמן בגד עם ציצית שיהי ניכר ומיוחד לנשים לא היה בכך שום בעיה הלכתית, אבל מכיון שהמצב כבר נקבע, שוב יש בכך משום יוהרא, ואין לך לבוא בטענות אלא על הדורות הראשונים מהנשים שלא אימצו לעצמן ציציות של בגדי נשים. העניין שמיכל בת שאול היתה מנחת תפילין קשור עם כך שלמיכל היתה נשמה זכרית ולא נשמה נקבית, ולכן היא גם לא זכתה לילדים, וכפי שהאריכו המקובלים, ואין להביא ממנה ראיה לנשים רגילות שנתברכו בנשמות נקביות. ולסיום אחזור על כך שאני כולי מתפעל מתשוקתך לקיים מצוות יקרות אלו, וזה מחייב אותנו מאוד, אותנו הגברים. אקוה שאת כבר סולחת, אם עדיין את תובעת משהו אשמח להשיב לך ככל שתרצי.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה