איך המשיכה התורה בדורות שכולם עבדו עבודה זרה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב הרי ידוע שתורה נמסרה מדור לדור, כלומר ממעמד הר סיני!!! עכשיו השאלה שלי איך לאור אובדות מהתנ"ך שכמעת בכל תקופה של קיום בית המקדש הראשון, הייתה עבודה זרה ואפילו עבודה זרה הייתה מגיע לתוך בית המקדש וגם ידוע שהעם עצמו היה נמצא תחת השפעה של עבודה זרה עד שאפילו היו תקופות שכוהנים עצמם היו מקיימים עבודה זרה ולכן איך זה שהתורה נמסרה מדור לדור כאשר בסביבה היה כל כך ארבה עבודה זרה וגם היה תקופה מסוימת שאפילו עם שחח את התורה עד הרגע שנמצאה ספר התורה על ידי" חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל " ואז המלך הפיץ תורה לעם מחדש, אבל כאן יש בעיה כי לאור כל עבודה זרה שהייתה בתקופת בית המקדש הראשון ולואר זה שהיו תקופות שתורה הייתה מפורדת מהעם. בא התשובה שיכול להיות שהתנ"ך מציין שהתורה אבדה ושעם ישראל היה ללא תורה - "וְיָמִים רַבִּים, לְיִשְׂרָאֵל: לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת, וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה, וּלְלֹא תוֹרָה." (דברי הימים ב` ט"ו ג`) ושהתורה אבדה "וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, עַל שָׁפָן הַסֹּפֵר, סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי, בְּבֵית ה`; וַיִּתֵּן חִלְקִיָּה אֶת הַסֵּפֶר אֶל שָׁפָן, וַיִּקְרָאֵהוּ." (מלכים ב` כ"ב ח`). התורה אבדה לתקופה ארוכה ואיש לא זכר אותה אף לא הכהן הגדול. עד שהוא כביכול מצא אותה והוא הביא אותה בפני יאשיהו שאימץ אותה והרג כל מי שסרב לקבל אותה. מניין לי שהתורה לא נכתבה על ידיו כי אני חושב שיאפשר להתעלם מעובדות האלו שתנ"ך שלנו מציין ומדגיש ולהגיד בביטחון מלא שתורה עברה מדור לדור ממעמד הר סיני!!! כמובן שאני בעצמי מבין שיש סוברים שתמיד היו צדיקים שהיו שומרים ולומדים תורה אפילו שכוהנים היו עושים עבודה זרה בבית מקדש, אבל בכל זאת אני מנסה להבין את כל בעיה זאת ואני כבר ראייתי תובה באתר שלכם לשאלה דומה אבל לדעתי שם לא היה פטרון מלא....... לסיכום: איך תורה עוברה מדור לדור בתקופות שארבה מלכים בזמן תקופת בית המקדש ראשון היו עושים עבודה זרה ואפילו כוהנים ולאור משה כתבתי למעלה כאשר עם היה מנותק מהתורה, בכל זאת תורה עוברה בלי שינוי ואיזה הוכחה לאור אובדות האלו קיימת שהיא אכן עוברה מהר סיני כבוד הרב אם יש תשובה מפורטת לשאלה הזאת אבל תשובה ממש מפורטת ומדויקת אז אני מבטיח לך בבת אחת התשובה הזאת תחזיר קודם קל אותי בתשובה וגם עוד בעזרת השם חברים שלי שלהם יש את אותה שעלה והיא יחידה שקיימת אני יודע שיש תשובה לזה, ולכן אני מחכה לתשובה מפורטת ותודה מראש

תשובה


שלום רב!

שאלה טובה מאוד;

התשובה היא על פי מסכת אבות פרק א: משנה א:
משה קבל תורה מסיני - ומסרה ליהושע - ויהושע לזקנים - וזקנים לנביאים - ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה
וכו'.
ובהקדמה ליד החזקה לרמב"ם:
כל המצות שניתנו לו למשה בסיני בפירושן ניתנו. שנאמר ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה. תורה זו תורה שבכתב. והמצוה זו פירושה. וצונו לעשות התורה על פי המצוה. ומצוה זו היא הנקראת תורה שבעל פה.
כל התורה כתבה משה רבינו קודם שימות בכתב ידו. ונתן ספר לכל שבט ושבט וספר אחד נתנהו בארון לעד. שנאמר לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו וגו'. והמצוה שהיא פירוש התורה לא כתבה אלא צוה בה לזקנים וליהושע ולשאר כל ישראל. שנאמר את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרו לעשות וגו'. ומפני זה נקראת תורה שבעל פה.
אף על פי שלא נכתבה תורה שבעל פה למדה משה רבינו כולה בבית דינו לשבעים זקנים. ואלעזר ופנחס ויהושע שלשתן קבלו ממשה.
וליהושע שהוא תלמידו של משה רבינו מסר תורה שבעל פה וצוהו עליה. וכן יהושע כל ימי חייו למד על פה.
וזקנים רבים קבלו מיהושע.
וקבל עלי מן הזקנים ומפינחס.
ושמואל קיבל מעלי ובית דינו. ודוד קיבל משמואל ובית דינו.
ואחיה השילוני מיוצאי מצרים היה ולוי היה ושמע ממשה והיה קטן בימי משה והוא קיבל מדוד ובית דינו.
ואליהו קיבל מאחיה השילוני ובית דינו.
ואלישע קיבל מאליהו ובית דינו.
ויהוידע הכהן קיבל מאלישע ובית דינו.
וזכריה קיבל מיהוידע ובית דינו.
והושע קיבל מזכריה ובית דינו.
ועמוס קיבל מהושע ובית דינו.
וישעיה קבל מעמוס ובית דינו.
ומיכה קיבל מישעיה ובית דינו.
ויואל קיבל ממיכה ובית דינו.
ונחום קיבל מיואל ובית דינו.
וחבקוק קיבל מנחום ובית דינו.
וצפניה קיבל מחבקוק ובית דינו.
וירמיה קיבל מצפניה ובית דינו.
וברוך בן נריה קיבל מירמיה ובית דינו.
ועזרא ובית דינו קיבלו מברוך בן נריה ובית דינו.
בית דינו של עזרא הם הנקראים אנשי כנסת הגדולה והם חגי זכריה ומלאכי דניאל וחנניה ומישאל ועזריה ונחמיה בן חכליה ומרדכי בלשן וזרובבל והרבה חכמים עמהם תשלום מאה ועשרים זקנים.
האחרון מהם הוא שמעון הצדיק והוא היה מכלל המאה ועשרים. וקיבל תורה שבעל פה מכולם והוא היה כהן גדול אחר עזרא.
אנטיגנוס איש סוכו ובית דינו קיבלו משמעון הצדיק ובית דינו.
ויוסי בן יועזר איש צרידה ויוסף בן יוחנן איש ירושלים ובית דינם קיבלו מאנטיגנוס ובית דינו.
ויהושע בן פרחיה ונתאי הארבלי ובית דינם קבלו מיוסי בן יועזר ויוסף בן יוחנן ובית דינם.
ויהודה בן טבאי ושמעון בן שטח ובית דינם קבלו מיהושע בן פרחיה ונתאי הארבלי ובית דינם.
שמעיה ואבטליון גרי /הצדק/ ובית דינם קבלו מיהודה ושמעון ובית דינם.
הלל ושמאי ובית דינם קבלו משמעיה ואבטליון ובית דינם.
ורבן יוחנן בן זכאי ורבן שמעון בנו של הלל הזקן קבלו מהלל [ושמאי] וב"ד.
חמשה תלמידים היו לו לרבן יוחנן בן זכאי והם גדולי החכמים שקיבלו ממנו ואלו הם. ר' אליעזר הגדול ור' יהושע ור' יוסי הכהן ור' שמעון בן נתנאל ור' אלעזר בן ערך.
ור' עקיבא בן יוסף קיבל מר' אליעזר הגדול ויוסף אביו גר צדק היה.
ור' ישמעאל ור' מאיר בן גר צדק קבלו מר' עקיבא וגם קיבל ר' מאיר וחבריו מר' ישמעאל. חביריו של ר' מאיר הם ר' יהודה ור' יוסי ור' שמעון ור' נחמיה ור' אלעזר בן שמוע ור' יוחנן הסנדלר ושמעון בן עזאי ור' חנניה בן תרדיון.
וכן קיבלו חביריו של ר' עקיבא מר' אליעזר הגדול. וחביריו של רבי עקיבא הם רבי טרפון רבו של רבי יוסי הגלילי ורבי שמעון בן אלעזר ורבי יוחנן בן נורי.
רבן גמליאל הזקן קיבל מרבן שמעון אביו בנו של הלל הזקן.
ורבן שמעון בנו קבל ממנו
ורבן גמליאל בנו קבל ממנו
ורבן שמעון בנו קיבל ממנו
ור' יהודה בנו של רבן שמעון זהו הנקרא רבינו הקדוש והוא קיבל מאביו ומר' אלעזר בן שמוע ומר' שמעון חביריו.
רבינו הקדוש חיבר המשנה. ומימות משה רבינו ועד רבינו הקדוש לא חיברו חבור שמלמדין אותו ברבים בתורה שבעל פה. אלא בכל דור ודור ראש בית דין או נביא שהיה באותו הדור כותב לעצמו זכרון השמועות ששמע מרבותיו והוא מלמד על פה ברבים. וכן כל אחד ואחד כותב לעצמו כפי כחו מביאור התורה ומהלכותיה כמו ששמע. ומדברים שנתחדשו בכל דור ודור בדינים שלא למדום מפי השמועה אלא במדה משלש עשרה מדות והסכימו עליהם בית דין הגדול. וכן היה הדבר תמיד עד רבינו הקדוש והוא קיבץ כל השמועות וכל הדינים וכל הביאורים והפירושים ששמעו ממשה רבינו ושלמדו בית דין שבכל דור ודור בכל התורה כולה וחיבר מהכל ספר המשנה. ושננו לחכמים ברבים ונגלה לכל ישראל וכתבוהו כולם. ורבצו בכל מקום. כדי שלא תשתכח תורה שבעל פה מישראל.
ולמה עשה רבינו הקדוש כך ולא הניח הדבר כמות שהיה. לפי שראה שתלמידים מתמעטין והולכין והצרות מתחדשות ובאות ומלכות רומי פושטת בעולם ומתגברת. וישראל מתגלגלין והולכין לקצוות. חיבר חיבור אחד להיות ביד כולם כדי שילמדוהו במהרה ולא ישכח. וישב כל ימיו הוא ובית דינו ולמדו המשנה ברבים.
ואלו הם גדולי החכמים שהיו בבית דינו של רבינו הקדוש וקיבלו ממנו. שמעון וגמליאל בניו. ורבי אפס. ור' חנינא בן חמא. ור' חייא ורב ורבי ינאי ובר קפרא ושמואל ור' יוחנן ור' הושעיא. ואלו הם גדולי החכמים שקיבלו ממנו ועמהם אלפים ורבבות משאר החכמים.
אף על פי שאלו הי"א קיבלו מרבינו הקדוש ועמדו במדרשו. ר' יוחנן קטן היה ואחר כן היה תלמיד לר' ינאי וקיבל ממנו תורה. וכן רב קיבל מר' ינאי. ושמואל קיבל מרבי חנינא בר חמא. רב חיבר ספרא וספרי לבאר ולהודיע עיקרי המשנה. ור' חייא חיבר התוספתא לבאר עניני המשנה. וכן ר' הושעיא ובר קפרא חיברו ברייתות לבאר דברי המשנה. ור' יוחנן חיבר הגמרא הירושלמית בארץ ישראל אחר חרבן הבית בקרוב שלש מאות שנה.
ומגדולי החכמים שקיבלו מרב ושמואל רב הונא ורב יהודה ורב נחמן ורב כהנא. ומגדולי החכמים שקיבלו מר' יוחנן רבה בר בר חנה ור' אמי ור' אסי ורב דימי ור' אבין.
ומכלל החכמים שקיבלו מרב הונא ומרב יהודה רבה ורב יוסף.
ומכלל החכמים שקיבלו מרבה ורב יוסף אביי ורבא. ושניהם קיבלו גם מרב נחמן.
ומכלל החכמים שקיבלו מרבא רב אשי ורבינא.
ומר בר רב אשי קיבל מאביו רב אשי ומרבינא:
נמצא מרב אשי עד משה רבינו עליו השלום ארבעים דורות ואלו הן: א) רב אשי מרבא. ב) ורבא מרבה. ג) ורבה מרב הונא. ד) ורב הונא מר' יוחנן ורב ושמואל. ה) ורבי יוחנן ורב ושמואל מרבינו הקדוש. ו) ורבינו הקדוש מרבי שמעון אביו. ז) ורבי שמעון [מרבן גמליאל אביו. ח) ורבן גמליאל מרבן שמעון אביו ט) ורבן שמעון] מרבן גמליאל הזקן אביו. י) ורבן גמליאל הזקן מרבן שמעון אביו. יא) ור' שמעון מהלל אביו ושמאי. יב) והלל ושמאי משמעיה ואבטליון. יג) ושמעיה ואבטליון מיהודה ושמעון. יד) ויהודה ושמעון מיהושע בן פרחיה ונתאי הארבלי. טו) ויהושע ונתאי מיוסי בן יועזר ויוסף בן יוחנן. טז) ויוסי בן יועזר ויוסף בן יוחנן מאנטיגנוס. יז) ואנטיגנוס משמעון הצדיק. יח) ושמעון הצדיק מעזרא. יט) ועזרא מברוך. כ) וברוך מירמיה. כא) וירמיה מצפניה. כב) וצפניה מחבקוק. כג) וחבקוק מנחום. כד) ונחום מיואל. כה) ויואל ממיכה. כו) ומיכה מישעיה. כז) וישעיה מעמוס. כח) ועמוס מהושע. כט) והושע מזכריה. ל) וזכריה מיהוידע. לא) ויהוידע מאלישע. לב) ואלישע מאליהו. לג) ואליהו מאחיה. לד) ואחיה מדוד. לה) ודוד משמואל. לו) ושמואל מעלי. לז) ועלי מפנחס. לח) ופנחס מיהושע. לט) ויהושע ממשה רבינו. מ) ומשה רבינו מפי הגבורה. נמצא שכולם מה' אלהי ישראל:
כל אלו החכמים הנזכרים הם גדולי הדורות. מהם ראשי ישיבות ומהם ראשי גליות ומהם סנהדרי גדולה. ועמהם בכל דור ודור אלפים ורבבות ששמעו מהם ועמהם.
רבינא ורב אשי הם סוף חכמי הגמרא. ורב אשי הוא שחיבר הגמרא הבבלית בארץ שנער אחר שחיבר ר' יוחנן הגמרא ירושלמית בכמו מאה שנה. וענין שני הגמרות הוא פירוש דברי המשניות וביאור עמקותיה ודברים שנתחדשו בכל בית דין ובית דין מימות רבינו הקדוש ועד חיבור הגמרא. ומשני הגמרות ומן התוספתות ומספרא וספרי מכולם יתבאר האסור והמותר הטמא והטהור החיוב והפטור הפסול והכשר כמו שהעתיקו איש מפי איש מפי משה רבינו מסיני וכו':

המבואר כאן הוא, אשר ישיבות גדולות וענקיות תמיד היו בישראל, ששם למדו בעיקר תורה שבעל פה, ובראשם חכמי ישראל, גדולי הדור, שקיבלו במסורת איש מפי איש עד משה וסיני מפי הגבורה.
התורה שבעל פה היא עיקר שלנו, ושמרו אותה היטב בכל הדורות כולם.

ברכה והצלחה;

יעקב משה




להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה