מהי הברכה על מלאווח וג'חנון?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום! א)מה מברכים על ג`חנון ב) איך צריך לבשל את הג`חנון כהלכה בלי לחלל ח"ו את השבת, והאם מותר להכניס אותו לתנור לפני השבת עד שהוא חצי מבושל ובשבת בערב לאחר שנכנסה כבר השבת להכניס אותו שוב עד הבוקר (כמובן שהתנור דלוק מלפני שבת על חום שבת) ג) האם נכון שדבר מאכל שברכתו מיני מזונות ברגע שהוא נאפה בתנור הוא נהפך למוציא ומברכים ברכת המזון(כמו לדוגמא מלוואח שנאפה בתנור ולא במחבת) תודה רבה, אני מאוד אשמח אם סוף סוף יהיה לי תשובה אחת נכונה... וכמובן אם אפשר לשלוח לי לאימל בתודה מראש..

תשובה

שלום וברכה

א. לפני האכילה: "ברוך...בורא מיני מזונות". אחרי האכילה: "ברוך...על המחיה".

ב. אסור להכניס בשבת ג`חנון שלא נתבשל כל צרכו לתנור או לכל מקום אחר בכדי להשלים את הבישול. רק אחרי שכבר נתבשל הג`חנון לגמרי מערב שבת אפשר לחמם אותו במקום שלא רגילים לבשל שם בימי החול, כמו על פלטה וכדומה, [יש מקפידים לחמם רק על גבי סיר אחר].

ג. כשאוכלים את המלאווח באופן עראי, לא לשם קביעות סעודה הדין לספרדים הוא שמברכים ברכת מזונות על מלאווח בכל מצב שהוא. לאשכנזים, ברכת המלאווח שנויה בספק מאחר והמים הם הרוב לעומת המרגרינה, ומאידך טעם השמן מורגש מאוד, ולפיכך יש לאשכנזים להחמיר ולאכול אותו רק באמצע סעודה של פת.

אם קובע סעודה על המלאווח מברכים עליו המוציא בין אם הוא נאפה בתנור ובין אם מטוגן במחבת, המרגרינה שבמחבת אינו הופך את המלאווח שתהיה בכלל מעשה קדירה, והוא נחשבת תמיד למעשה אופה שברכתה כשקובעין עליה את הסעודה `המוציא לחם מן הארץ`.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה