האם זיווג של חוזר בתשובה נקבע קודם הלידה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אומרים ש40 יום לפני צאת הוולד לעולם מכריזים בשמיים בת פלוני לפלוני אם אני נולדת חילונית ואח"כ חוזרת בתשובה אז איך הקב"ה יכול לקבוע מי יהיה הזיווג שלי אם הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים שהרי הקב"ה לא יכול לדעת לאן אני יגיע עם החזרה בתשובה שלי כי היראת שמים לא בידי שמים אולי אני יהיה ברמה רוחנית נמוכה והבחור יהיה ברמה רוחנית גבוהה והרי זיווג עפ`י מעשים אבקש תשובה תודה רבה מורן

תשובה

שלום וברכה

לפי המבואר בתלמוד זיווג ראשון אינו תלוי במעשים אלא בגזירת שמים ארבעים יום לפני יצירת הזכר, ורק זיווג שני תלוי במעשי האדם. ובכן, כשמכריזים על זיווג מסויים לזכר, הקב"ה מזמין את כל ההכנות שאכן שני אלה ימצאו זה את זה, ולעיתים אף מעשירים בן אדם או להיפך, בכדי שיגיע לזיווג שלו דווקא.

כמו כן יתכן באמת שאחד מבני הזוג יוולד בקבוצה שונה לגמרי, אלא שהקב"ה מסבב את כל הסיבות שבני הזוג מהקבוצות השונות יכירו זה את זה, אם על ידי שבירת המסגרת, ולדוגמא כשאחד מבני הזוג נמצא בקבוצה חילונית והאחר בקבוצה יראת שמיים יסבב הקב"ה את הסיבות שזה בקבוצה החילונית יתוודע לעולם של יראת שמיים עד שיבחר לחבור לשם ויוכלו להזדווג יחד.

ואין זה סותר את הכלל של הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, שלפי כלל זה נשארת הבחירה תמיד בידי האדם. ועומק הדברים שכאשר אנו סוקרים ארוע מסוים בהיסטוריה, אין ידיעתנו אודות ההתרחשות מגבילה באופן כל שהוא את בחירתם החופשית של משתתפי הארוע. הם בחרו לנהוג כפי שבחרו מתוך חירות גמורה. אנו רק מודעים לבחירתם.

אנו כיצורי אנוש איננו יכולים לדעת את העתיד, לכן אם אנו יודעים בדיוק מה מישהו יעשה בעתיד בסיטואציה מסוימת, הרי זה מפני שלאדם זה יש אפשרות אחת בלבד במצב הנתון. במילים אחרות : ידיעתו של אדם אחד על מעשיו של אדם שני מוציאה מכלל אפשרות הגיונית את בחירתו החופשית המלאה של האדם השני. אולם,מהותו של אלוקים שונה מזו של בן אנוש -שוני שמפקיע את הסתירה בין ידיעה מראש ובין בחירה חופשית. מפני שאלוקים קיים מחוץ לזמן.

לגביו, ההווה והעתיד קיימים תמיד בו זמנית. לכן, אלוקים יכול תמיד "להביט לאחור" על בחירתינו בלא להשפיע עליהן. אפילו את בחירות העתיד יכול אלוקים לסקור במבט לאחור- מפני שהעבר-ההווה -והעתיד, כל אלה קיימים סימולטנית לפני השם. הכל מתרחש באותה נקודת זמן כל רגע. הדבר קשה לתפיסה בשכלנו,אך על כגון זה נאמר כי לא יראני האדם וחי. חנוכה שמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה