מעשרות לשכיר שלא גומר את החודש

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. יש לי שאלה שאני מתחבט בה די זמן ניסיתי לאסוף מידע לגבי העניין אך לא מצאתי תשובה חד משמעית. שאלתי היא : האם אדם העובד כשכיר צריך לתת מעשר ממשכורתו והאם שכיר צריך לתת מעשר ממשכורתו למרות שבסופו של חודש הוא עוד במינוס כאשר משכורתו הולכת על דברים שאינם חיי מותרות או בזבוזים מיותרים אשמח מאוד לקבל תשובה בתודה מראש ויישר כוח שם טוב חכמון

תשובה

שלום

ישנן שלשה שיטות בהלכה בהתייחסות למנהג המעשרות, י"א כי הוא חיוב מן התורה, י"א כי הוא חיוב מדרבנן, ולעומת זאת יש המעמידים את המעשר מהרווחים רק במעמד של `מנהג שנהגו בו עם ישראל`. כמובן שכתוצאה מההתייחסויות הנ"ל נגזרים ההחמרה וההקלה בנוגע לחוב המעשרות ועד כמה החוב מוטל גם אלה שלא מרויחים כדי פרנסתם, שלפי הדעה שהיא מנהג, מובן, שאין להיכנס לחובות בכדי לקיים מנהג.

ישנו גם שיטה בהלכה שעניין המעשרות הוא עצה טובה בכדי להיפטר מלתרום צדקה לכל הדורש, שמאחר וכבר הפריש מעשר מהרווחים יכול הוא להיפטר מצדקה בכדי מחסורו של העני. בפוסקים מבואר שאם רוצים להתחיל לנהוג מעשרות בדרגא של מנהג ולא חובה, יש לעשות לפני כן התרת נדרים על מה שנהג עד כה. אולם כמובן שמי שבידו להפריש מעשר מהרווחים ולא יכנס לחובות על ידי כך, עליו להפריש מעשרות כדין, ואם עליו לצמצם במותרות בכדי להפריש מעשר, עליו לעשות כן.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה